Expo in Brussel

tentoonstellingen in musea en kunstencentra

Verschillende Brusselse musea bieden, naast hun vaste collectie, tijdelijke tentoonstellingen aan die liefhebbers van heinde en ver naar de Europese hoofdstad lokken. Ook Brusselse kunstencentra dragen hun steentje bij. Het aanbod is immens en uiterst gevarieerd. UiTinBrussel presenteert een bescheiden selectie.

IN DE KIJKER

Eurantica Fine Art Fair

De beurs brengt een honderdtal Belgische en buitenlandse exposanten samen. Verzamelaars van moderne schilderijen, oude meubels of design, juwelen of schilderijen van Vlaamse meesters vinden er hun gading. Eurantica verwelkomt dit jaar een prestigieuze gast, het Horta Museum (Sint-Gillis), dat in 2019 zijn 50ste verjaardag viert.
> Van 28 tot 31 maart 2019, Brussels Expo, Paleis 1

Programma Bruegel 2019

In 2019 is het precies 450 jaar geleden dat Pieter Bruegel overleed. Naar aanleiding daarvan vinden zowel in Brussel en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest als daarbuiten tentoonstellingen en andere evenementen plaats die een verhelderend licht werpen op deze grote kunstenaar en op sommige van zijn tijdgenoten, zoals Bernard van Orley. Klik hier of op de foto rechts voor een handig overzicht. De belangrijkste tentoonstellingen rond Bruegel in Brussel en het Brussels Gewest vind je ook nog eens apart op deze expo-pagina.

LOPENDE TENTOONSTELLINGEN

Camiel Van Breedam

De Belgische assemblagekunstenaar Camiel Van Breedam (Boom, 1936) bouwt met behulp van afgedankte voorwerpen een eigen wereld op waarin zijn origine aanvankelijk duidelijk en later losser terug te vinden is. Op die manier ontwerpt hij een persoonlijke esthetische code waarin tragiek en ironie vaak samengaan. In zijn nieuwe expo focust hij op de meervoudige plastische toepassingen van eenvoudige houten latten. Deze bouwelementen werden aanvankelijk gebruikt als steunen om plaaster aan het plafond in een woning te bevestigen. Met de hem kenmerkende fijngevoeligheid en een buitengewoon engagement laat Van Breedam ons zijn sobere en poëtische werken ontdekken die het product zijn van een proces dat zes decennia geleden van start ging.
> Van 23 maart tot 16 juni 2019, Atelier 34zero Museum

Eerste Biënnale van de fotografie in Molenbeek

Een biënnale van de fotografie had Molenbeek nog niet. Nu wel, en de eerste editie doet meteen La Maison des Cultures et de la Cohesion Sociale én Kanal aan, maar ook het Karreveldkasteel. Voor wie zich graag de ogen uitkijkt!
> Van 22 maart tot 12 juli 2019, diverse locaties

Wim Delvoye

Wim Delvoye, een centrale figuur in de Belgische kunstscene, staat bekend om zijn vaak bijtende humor, zijn voorliefde voor technologische experimenten en zijn ongebreidelde en uiteenlopende productiviteit. Deze tentoonstelling toont een breed panorama van zijn recente productie en benadrukt het multidisciplinaire aspect van zijn kunst. De werken van Wim Delvoye vloeien voort uit een ontmoeting tussen ambacht en de meest geavanceerde industriële productietechnieken. Verankerd in de hedendaagse wereld, bestudeert Wim Delvoye het verleden en denkt na over de toekomst. Op een geheel nieuwe manier verbindt deze tentoonstelling zijn creaties met meesterwerken uit de collectie oude kunst van de KMSKB. Daarnaast getuigen recente werken, die voor het eerst aan het publiek worden voorgesteld, van de aandachtige kijk van de kunstenaar op de veranderingen in onze hypergeconnecteerde samenlevingen, waarin de grenzen tussen de reële en virtuele wereld steeds meer vervagen.
> Van 22 maart tot 21 juli 2019, KMSKB

Groepsexpo: Een vertaling van de ene taal naar de andere (deel 2)

Deel 2 van het diptiek n.a.v. 20 jaar S.M.A.K. vertrekt vanuit een intens kijken naar het verleden en naar de toekomst van de musea en (potentiële) collecties in een tijd waarin alles virtueler wordt en ook  het 'live' gebeuren méér en méér op de voorgrond komt in musea, waardoor zelfs de grenzen met een goed cultuurcentrum zichtbaar vervagen. Met werk van onder anderen Marcel Broodthaers, Luc Deleu - T.O.P. office, Guy Rombouts, Lawrence Weiner en Anton Parys.
> Van 22 maart tot 22 mei 2019, CC Strombeek

Victor Horta: verzameling van verzamelaars

Naar aanleiding van haar driedubbele verjaardag - 100 jaar verkoop van het Hortahuis door Victor Horta zelf, 50 jaar inhuldiging van het museum, 30 jaar restauratie - onthult het Hortamuseum in Sint-Gillis drie buitengewone tentoonstellingen die een nog onbekend aspect van Victor Horta onthullen, namelijk Horta als verzamelaar. Verzamelen, accumuleren, verhullen, tentoonstellen… In het woonhuis van Victor Horta wordt zijn persoonlijke verzameling geëvoceerd – Japanse kunst en zeldzame marmers. Inspelend hierop krijgt het publiek voor het eerst de kans om in het atelier een uitzonderlijke verzameling art-nouveaumeubilair te ontdekken. En tot slot, wordt in de tentoonstellingszaal de handeling zelf van het verzamelen onder de loep genomen aan de hand van hedendaagse borduurwerken die actuele verzamelaars portretteren.
> Van 15 maart tot 30 juni 2019, Hortamuseum

Bernard van Orley in Sint-Gorik

Bernard van Orley (voor 1490-1541), de officiële hofschilder van Margaretha van Oostenrijk en vervolgens van Maria van Hongarije, woonde en werkte in Sint-Gorik, waar hij aan het hoofd stond van een van de grootste ateliers van zijn tijd. Deze tentoonstelling focust op de verankering van Van Orley in zijn wijk – de Sint-Gorikswijk en haar omgeving – een echte artistieke microkosmos die in de eerste helft van de 16de eeuw werd bezocht door Albrecht Dürer en zijn kerk zag uitgroeien tot een parochiekerk in een context van ontluikend protestantisme...
> Van 3 maart tot 31 mei 2019, Sint-Gorikshallen

Richard Venlet: Its Walls, Floors, Ceiling and Windows

Het werk van de Brusselse kunstenaar Richard Venlet (Australië, 1964) is hybride: het combineert sculptuur, installatie, kunsthistorisch onderzoek, tentoonstellingsontwerp en architectuur. Van bestaande ruimtes maakt hij 'open kaders' of presentatiecontexten waarbinnen de cultuur van het tentoonstellen wordt verkend. Voor zijn tentoonstelling in Bozar bundelt hij een uitgebreide reeks artefacten, props, kunstwerken en archiefstukken van de voorbije 25 jaar. De tentoonstelling biedt een inkijk in het werk van Venlet, en vormt tegelijkertijd een nieuw autonoom project.
> Van 1 maart tot 19 mei 2019, Bozar

Groepsexpo: Through Art We Care

De tentoonstelling 'Through Art We Care' legt via diverse thematische lijnen de link tussen kunst en zorg bloot. Enerzijds toont en documenteert deze tentoonstelling de artistieke trajecten van de kunstenaars die vanuit het IN/FINITY-project drie jaar lang in residentie werkten binnen het palliatief en supportief dagcentrum TOPAZ. Daarnaast reflecteert de expo ook vanuit het oogpunt van de kunstenaar over de mogelijkheden die kunst kan scheppen binnen de zorgsector. Met werk van Christian Bakalov, Emi Kodama, Naomi Kerkhove, Jorge Leon, Madlove, Rudi Meulemans, ORACLE, Michael Schmid en Vera Tussing.
> Van 1 maart tot 28 maart, GC De Markten

Julie Scheurweghs: Woman as parts

De Belgische fotografe Julie Scheurweghs (Oostende, 1988) woont en werkt in Brussel. Julie Scheurweghs is afgestudeerd aan Sint-Lukas, Brussel (2006-2010). In haar recente projecten onderzoekt ze hoe wij de dagelijkse, vaak banale voorwerpen zien die ons omringen. Omwille van deze dagelijkse visuele belasting hebben we vaak geen oog meer voor de schoonheid van deze eenvoudige voorwerpen. Door deze voorwerpen uit hun natuurlijke omgeving te halen en hen te fotograferen tegen een eenvoudige witte achtergrond of hen in onverwachte situaties te plaatsen, krijgen de afdrukken en de voorwerpen een nieuwe dimensie en bieden ze ons een ander standpunt.
> Van 28 februari tot 31 maart 2019, Botanique

Michel Mazzoni: Other Things Visible

De Franse kunstenaar Michel Mazzoni (1966) woont en werkt in Brussel. Hij gebruikt het medium van de fotografie en verkent er de materiële essentie van. Daarbij plaatst hij zijn werk op de grens tussen figuratieve kunst en abstractie. De afdrukprocedés en de gebruikte technieken spelen een bijzondere rol in zijn werken waarin orde en chaos, de ontbinding, de circulaire tijd, de fragmentatieprocessen en de kosmos de sleutelelementen vormen.
> Van 28 februari tot 14 april 2019, Botanique

Prenten in de eeuw van Bruegel

De tentoonstelling 'Prenten in de eeuw van Bruegel' schetst een levendig beeld van de prentproductie in de Zuidelijke Nederlanden in de eeuw van Bruegel. Zijn grafisch oeuvre is maar het topje van de ijsberg: in de schaduw van deze reus zijn nog vele andere pareltjes op papier te ontdekken. Lang niet alles wat van de pers rolde was als kunst bedoeld: het flexibele en veelzijdige medium werd ingezet voor nieuwsprenten en politieke propaganda. De opkomst en bloei van de prentkunst in de 16de eeuw is niet uitsluitend een artistiek succesverhaal. Briljant vakmanschap en gedurfd ondernemerschap speelden ook een grote rol.
> Van 27 februari tot 23 juni 2019, Bozar

Bernardi Bruxellensi Pictori

Het Coudenberpgaleis stelt een reis naar het Brussel van de 16e eeuw voor aan de hand van uitvergrote tekeningen en projecties van Bernard Van Orley (1487-1541). Bernard Van Orley is één van de meest opmerkelijke kunstenaars aan het Brusselse hof in de eerste helft van de 16e eeuw. In die tijd ontwikkelen de principes van de Renaissance zich in de Bourgondische Nederlanden. Het mecenaat van Margaretha van Oostenrijk en daarna Maria van Hongarije begunstigt het ontluiken van het talent van Pieter Coecke van Aelst en Pieter Bruegel.
> Van 20 februari tot 4 augustus 2019, Coudenbergpaleis

Bernard van Orley: Brussel en de renaissance

Bernard van Orley, spilfiguur van de renaissance in de Lage Landen, krijgt zijn allereerste grote monografische tentoonstelling. Van Orley was hofschilder, werd overladen met opdrachten en kwam al erg jong aan het hoofd van een van de grootste ateliers van zijn tijd. Zijn werk stond in constante dialoog met dat van tijdgenoten als Albrecht Dürer en Rafaël, en omvat naast religieuze taferelen en portretten ook wandtapijten en glasramen. Voor het eerst komen stukken uit alle hoeken van de wereld terug naar de plek waar ze ooit ontstonden. In het kader van de expo legt Bozar ook de link naar vandaag met installaties van Anouk de Clercq en Marie-Jo Lafontaine.
> Van 20 februari tot 26 mei 2019, Bozar

Marie-Jo Lafontaine: Troubled Waters!

De bekende Belgische beeldend kunstenares, fotografe en videokunstenares Marie-Jo Lafontaine (Antwerpen, 1950) vult de Hortahal met een hedendaags antwoord op de retabels van Bernard van Orley. De drie gigantische foto’s van 'Troubled Waters!' tonen het vrouwelijk lichaam in een staat van gewichtloosheid, zwevend, drijvend. Er duiken geheime, intieme, subjectieve overeenkomsten op tussen het universum van Marie-Jo Lafontaine en dat van de renaissanceschilder. Wat vertelt een portret en wat houdt het verborgen? Over de eeuwen heen tekenen zich gemeenschappelijke motieven af.
> Van 20 februari tot 26 mei 2019, Bozar

Benoît Platéus: One Inch Off

De Belgische kunstenaar Benoît Platéus (1972, Luik) woont en werkt in Brussel. 'One Inch Off' is de eerste overzichtstentoonstelling van zijn oeuvre, van zijn eerste foto's tot zijn meest recente schilderijen. Volgens een niet-lineair parcours ontdekt de bezoeker de kunstwerken, waaronder enkele nieuwe. Gaandeweg worden Platéus' bezorgdheden onthuld die zijn hele oeuvre doorkruisen ondanks de grote technische veelzijdigheid. Hij vertrekt van de tussenruimtes van de stad of de meanders van de menselijke psyche, en gaat op zoek naar nieuwe afbeeldingsvormen die een 'andere' werkelijkheid doen vermoeden, een nog fragmentarische realiteit die steeds in wording is.
> Van 2 februari tot 28 april 2019, WIELS

Ellen Gallagher: Liquid Intelligence

De Amerikaanse kunstenares Ellen Gallagher (1965) woont en werkt in New York en Rotterdam. In haar werk slaat ze de brug tussen organische iconografieën, gebaseerd op microbiologische vormen uit de oceanografie, en geracialiseerde iconen en symbolen. Ze herinterpreteert zowel alledaagse beelden als zwarte idolen uit de popcultuur, terwijl ze worstelt met de dieperliggende Amerikaanse geschiedenis en cultuur. Met haar poëtisch en speels vocabularium verkent ze Noord-Amerikaanse verhalen en debatten die eveneens hoogst actueel zijn in de Europese debatten rond dekolonisatie, waarbij ze een ecologisch bewustzijn van het menselijke bestaan onderbouwt. 'Liquid Intelligence' toont een keuze uit Gallaghers installaties, schilderijen, tekeningen en collages van de afgelopen twintig jaar.
> Van 2 februari tot 24 april 2019, WIELS

Dutch Spring: Hollandse zalen

Reis mee naar de Hollandse Gouden Eeuw en (her)ontdek kunstenaars zoals Frans Hals, Rembrandt Van Rijn, Nicolaes Maes, Abraham Bloemaert, Jan van Goyen, Jacob van Ruisdael en Pieter de Hooch. De vernieuwde vleugel 'Hollandse School' verwelkomt portretten, landschappen, genretaferelen en stillevens, en biedt een extensief panorama van deze fascinerende kunstperiode.
> Van 1 februari tot 19 mei 2019, KMSKB

Dream Box: Elzo Durt, Hell'O, Escif, Felipe Pantone, Gogolplex

Treed binnen in de magische wereld van 'Dream Box'. Laat je leiden door je verbeelding. Ontdek achtereenvolgens de psychedelische box van Elzo Durt, de bevreemdende wereld van Hell’O, de magische piano van Escif, de vliegende cd-roms van Felipe Pantone en de vragenlijst van Imabelpro Eurostom, de onderneming van Gogolplex.
> Van 1 februari tot 1 september 2019, MIMA

Portretten van Frans Hals: een familiereünie

De tentoonstelling brengt, voor het eerst in meer dan 200 jaar, drie fragmenten van het 'Portret van de familie Van Campen' van meesterportrettist Frans Hals (1582– 1666) opnieuw bijeen, nadat het schilderij werd opgedeeld aan het begin van de 19de eeuw. Tijdens de restauratie van het schilderij 'Drie kinderen met een bokkenwagen' van Frans Hals uit de collectie van de KMSKB, werd een opmerkelijke theorie bevestigd: het werk maakte oorspronkelijk deel uit van een groter familieportret dat Hals schilderde voor lakenhandelaar Gijsbert Van Campen. Twee andere delen van het portret werden opgespoord in het Toledo Museum of Art (Ohio, VS) en in een Europese privécollectie. Het herenigde meesterwerk wordt geconfronteerd met de enige andere drie familieportretten van Frans Hals. Deze tweede reünie, eveneens een unicum, toont aan dat deze virtuoze kunstenaar ook in dit genre traditionele conventies doorbrak en daarmee bakens verzette in de westerse schilderkunst.
> Van 1 februari tot 19 mei 2019, KMSKB

Groepsexpo: Look at Me

De relatie tussen stilstaande (foto's) en bewegende beelden (film) is het centrale thema van deze groepsexpo, die bestaat uit collectiestukken van Argos. Daarnaast bevat 'Look at Me' een selectie portretfoto's gemaakt door kunstenaars die tijdelijk resideerden bij 'Contretype, Centre pour la photographie contemporaine' in Brussel. De afwisseling tussen foto's en audiovisuele installaties in deze expo brengt een dialoog op gang tussen verschillende soorten portretkunst, stijlen en tijdvakken. Tegelijkertijd vertelt de expo ons zowel iets over de geportretteerden als over de fotografen en filmmakers.
> Van 27 januari tot 28 april 2019, Argos

Vincent Dunoyer en Jan Vromman: Poetas sin alfabeta

De Franse choreograaf en danser Vincent Dunoyer (1962) werkt samen met onder meer Anne Teresa De Keersmaeker, Steve Paxton en de Wooster Group. Voor zijn eigen performances werkt hij met het medium video en engageert hij beeldend kunstenaars en muzikanten. Het werk van de Vlaamse film- en televisieregisseur, videokunstenaar, scenarioschrijver en theaterregisseur Jan Vromman (1958) is sociaal geïnspireerd en doortrokken van menselijke warmte. Met zijn low budget-stijl valt hij het neoliberale model aan. 'Poetas sin alfabeto' (dichters zonder alfabet) is het merkwaardige resultaat van een samenwerking tussen twee verschillende kunstenaars. Voor deze expo zoomden ze in op het concept 'Spanje', een cultuur met zijn eigen tradities en mythologie, een metafoor voor geschiedenissen gekleurd door overheersing en repressie. Het resultaat: een expo over macht en impotentie, kracht en fragiliteit.
> Van 27 januari tot 28 april 2019, Argos

Manon de Boer: one, two, many

De film 'one, two, many' toont drie performances: een fluitstuk met circulaire ademhaling, een monoloog en vier zangers met publiek. Elk deel draait rond de existentiële ruimte van de stem. Vertrekkend vanuit telkens een ander audiovisueel perspectief staan het individuele lichaam, het luisteren naar de ander en het zoeken naar de juiste afstand tot meerdere stemmen in een sociale ruimte centraal. 'one, two, many' was in 2012 op dOCUMENTA13 op twee schermen te zien en wordt hier voor het eerst op drie schermen getoond zoals oorspronkelijk door Manon de Boer bedacht. De Boer (1966) gebruikt persoonlijke narratie en muzikale interpretatie tegelijk als methode en onderwerp. Ze onderzoekt de relatie tussen taal, tijd en het claimen van bepaalde waarheden en verwerkt dit in een serie gefilmde portretten waarbij het film medium constant in vraag wordt gesteld.
> Van 23 januari tot 19 mei 2019, Kanal - Centre Pompidou

Nicholas Nixon

De Amerikaanse fotograaf Nicholas Nixon (Detroit, 1947) bekleedt een unieke en markante plaats in de geschiedenis van de fotografie van de voorbije decennia. Hij richt zich vooral op portretfotografie en benut ten volle het beschrijvende vermogen van de camera. Zijn werk toont tegelijkertijd wat er te zien is en wat doorgaans onzichtbaar blijft. De foto’s van Nicholas Nixon leggen die vluchtige momenten vast, die suggestief en onnoemelijk zijn: liefde, passie, geluk, leed, intimiteit, de verstrijkende tijd en eenzaamheid. Hun vermogen om emoties over te brengen, verleent zijn werk een universele waarde. Ze blijven ver verwijderd van het stereotiepe discours en peilen de raadselachtige diepten van de menselijke ziel. Koppels, families, zieken, ouderen. Nixon benadert die naaste momenten met een grootformaatcamera om zo de nabijheid en de medewerking van de geportretteerde op te roepen. Invloeden onderging hij van de Amerikaanse fotografen Edward Weston en Walker Evans.
> Van 20 januari tot 31 maart 2019, Fondation A Stichting

De kleuren van de Bevrijding - het wandtapijt vertelt

Ontdek in de Belgische Senaat een uitzonderlijk wandtapijt van de Belgische schilder en ontwerper Anto Carte en Manufactuur De Wit uit 1934-1935. Het tapijt verbeeldt de triomfantelijke terugkeer van koning Albert I aan het hoofd van zijn troepen te Brussel op 22 november 1918, en maakt deel uit van de permanente kunstcollectie van de Senaat. Naast dit wandtapijt - een herinnering aan de afloop van de Eerste Wereldoorlog in Brussel - zijn er in de expo ook nog andere kunstwerken te zien.
> Van 15 januari tot 26 oktober 2019, Belgische Senaat

Urbanus: Underground familiestrip

Begin jaren tachtig kwam een zekere Willy Linthout op het idee om een stripverhaal te maken rond de toen al bekende Belgische komiek Urbanus. De serie oogstte meteen groot succes. De strips van Urbanus zijn een zuiver 'underground' product, op de rand van het ranzige, en met een enorme commerciële impact. Een serie met een absurde logica en dito personages, en een alomtegenwoordige onbeholpenheid, en dit al 35 jaar lang!
> Van 11 december 2018 tot 26 mei 2019, Stripmuseum

Inca Dress Code: pracht en praal uit de Andes

De Amerikaanse collecties van het Museum Kunst & Geschiedenis worden beschouwd als de mooiste en rijkste binnen Europa. De meeste mensen kennen de verschillende culturen van de Andes (Peru, Bolivië en Chili) meestal dankzij hun keramiek, smeedkunst en mummies. Over hoe deze volken leefden of gekleed gingen is bij het brede publiek vaak minder geweten. Textiel bezat een bijzondere status omdat het gezien werd als een zeer waardevol product: de Inca’s gebruikten het niet enkel om zich te kleden, maar ook als symbool van macht en identiteit, als offerande of als ruilmiddel. De tentoonstelling geeft je als bezoeker de kans om de verfijning en beheersing van de weefkunst te bewonderen, naast de kleurenpracht van textiel en pluimen, evenals schitterende sieraden in goud, zilver en schelp. Het is een uitgelezen kans om de weefkunst, de complexiteit van de motieven en de uiteenlopende en tot vandaag stralende kleuren van de stoffen en veren te ontdekken en te bewonderen. Terwijl je hun garderobe ontdekt (schoenen, kleren, hoofddeksels en juwelen) leer je ook de mensen zelf kennen in hun dagelijkse leven. Bewonder de unieke stukken van uitzonderlijke kwaliteit en met een ongeziene kleurenpracht, naast ongeziene voorbeelden van edelsmeedkunst.
> Van 23 november 2018 tot 21 april 2019, KMKG

Night Fever. Designing Club Culture 1960 - Today

Nachtclubs behoren tot de belangrijkste designruimtes in de hedendaagse cultuur. Al meer dan 50 jaar lang zijn ze epicentra voor popcultuur. De afgesloten ruimtes voor nachtelijke ontspanning zijn voor architecten en designers van over de hele wereld een bron van mogelijkheden en inspiratie. 'Night Fever. Designing Club Culture 1960 – Today' biedt de eerste grootschalige analyse van de verhouding tussen clubcultuur en design, van het verleden tot nu. De tentoonstelling presenteert nachtclubs als ruimtes waar architectuur en interieurdesign samensmelten met geluid, licht, mode, grafische elementen en visuele effecten tot een modern gesamtkunstwerk. De tentoongestelde werken variëren van films en oude foto’s tot posters, flyers en mode, maar er zijn ook hedendaagse werken van fotografen en artiesten zoals Mark Leckey, Chen Wei en Musa N. Nxumalo aanwezig.
> Van 21 november 2018 tot 5 mei 2019, ADAM - Brussels Design Museum

Designed Landscapes - Brussels 1775-2020

'Designed Landscapes' biedt een ongeziene blik op het landschap van het Brussels Gewest en op de unieke geschiedenis van haar openbare parken en tuinen. Via tal van originele en in vele gevallen nooit eerder getoonde documenten geeft de tentoonstelling een totaaloverzicht van de Brusselse landschapsrealisaties tussen 1775 en vandaag, haar auteurs en de historische en politieke context. Ze plaatst de Brusselse ontwerpen ook in een internationale, culturele context en laat haar licht schijnen op de typische instrumenten van de landschapsarchitect.
> Van 16 november 2018 tot 31 maart 2019, CIVA

Groepsexpo: Plaatstaal

Tussen metaal en beeldende kunst heeft altijd een nauwe band bestaan. Of het nu geplooide of geperforeerde platen zijn, nopjes- of golfplaten, metaal kon van bij het begin tegemoetkomen aan de vereisten van de moderne sculptuur. In de vroegere Citroën-garage - nu Kanal | Centre Pompidou - nemen sculpturen de plaats in van de auto's. Plaatstaal, zeer gewaardeerd voor zijn constructieve eigenschappen, kan vele vormen aannemen en werd al uitvoerig getest door grote voorgangers als Julio Gonzalez of Antoine Pevsner. Na de jaren 1950 kreeg dit materiaal tal van esthetische toepassingen, al dan niet met een conceptuele dimensie. Het werd onder meer gebruikt voor kinetische constructies, assemblages en minimalistische structuren. In Kanal kan je werken bewonderen van onder anderen Juan Gris, César en Robert Rauschenberg.
> Van 5 mei 2018 tot 10 juni 2019, Kanal - Centre Pompidou

IN DE RAND

Kabinetten Felix De Boeck, de vroege tekeningen

In twee kabinetten worden twee hoogtepunten uit het grafisch oeuvre van de Vlaamse schilder Felix De Boeck (1898-1995) in de kijker gezet. Het betreft abstracte composities uit de vroege jaren twintig enerzijds, en verschillende reeksen intrigerende en getormenteerde maskers uit de periode 1919-1930. De getekende maskers van Felix De Boeck staan in dialoog met een tiental kleurrijke maskers uit de meest uiteenlopende materialen van de Antwerpse beeldhouwster Nadia Naveau (1975).
> Van 4 november 2018 tot 1 september 2019, FeliXart Museum

STREET ART

Het Street Art Parcours in één muisklik

De Stad Brussel bedacht een nieuwe website die een mooi overzicht biedt van het Street Art Parcours in Brussel. Alle Street Art-projecten die door de Schepen van Cultuur werden opgestart, zijn er terug te vinden. Ook de werken die spontaan op de muren van de hoofdstad verschenen, worden opgelijst. De website gidst bezoekers door de Stad Brussel (en dus niet door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) in functie van hun voorkeuren op het vlak van Street Art én houdt hen op de hoogte van nieuwe realisaties.
> Klik hier voor meer info.

KUNSTBEURZEN

Elke galerie met naam en faam neemt jaarlijks wel aan een aantal kunstbeurzen in binnen- en buitenland deel, dit wil zeggen als ze tenminste voor deelname geselecteerd worden door strenge selectiecommissies. Om slechts een aantal van de grootste en belangrijkste kunstbeurzen ter wereld te vernoemen: Art Basel, FIAC Paris, Frieze London, The Armory Show New York en Abu Dhabi Art Fair. Ook in ons land, en dan vooral in Brussel, vinden jaarlijks tal van beurzen plaats, de ene al wat grootschaliger en belangrijker dan de andere. In deze rubriek lijsten wij heel het jaar door kunstbeurzen op die in Brussel plaatsvinden. Van het bescheiden Affordable Art Fair (kunstwerken van 60 tot 6.000 euro) tot Art Brussels.
> Klik hier voor meer info.

KUNST OP KOMST

Heliopolis: De Zonnestad

De Boghossianstichting richt de schijnwerpers op de antieke stad Heliopolis, de bakermat van de gloednieuwe stad die aan het begin van de 20ste eeuw werd gebouwd onder impuls van de Belgische industrieel Edouard Empain. Naderhand ging de stad op in de zich steeds verder uitstrekkende Egyptische hoofdstad Caïro. Honderd Egyptische antiquiteiten, archieven en objecten uit de 20ste eeuw zijn geselecteerd door de curatoren Marie-Cécile Bruwier en Florence Doyen. Heliopolis is ontstaan uit een eeuwenoude droom geïnspireerd door de gelijknamige stad uit het oude Egypte. Deze tentoonstelling laat de bezoeker kennismaken met de luister van de oude stad en het gedurfde project van de visionaire baron en mecenas, vader van Louis Empain die de Villa Empain liet bouwen.
> Van 28 maart tot 18 augustus 2018, Boghossianstichting - Villa Empain

Sophie Whettnall & Etel Adnan: Het pakijs, het bos en de sterren

De Brusselse kunstenares Sophie Whettnall (1973) werkt met video, foto, installaties en performance. De kunstenares concentreert zich onder andere op het licht waarvan ze de aanwezigheid, de doorgangszones en de afwezigheid analyseert. Haar werk oogt esthetisch en is tegelijk gevoelig en krachtig. Zoals gebruikelijk in het kader van tentoonstellingen rond Brusselse artiesten in de Centrale, werd Sophie Whettnall uitgenodigd om een internationale kunstenares te kiezen die samen met haar zou exposeren. Ze selecteerde schilderijen, tekeningen, aquarellen en etsen van Etel Adnan. Op het kruispunt tussen het Oosten en het Westen, is het werk van de in 1925 in Beiroet geboren Etel Adnan doordrongen van vruchtbare warme oorden, een verschroeiende zon en steile bergtoppen. De titel van de tentoonstelling verwijst zowel naar het universum van de Belgische artieste als naar de wereld van Adnan. Tussen beiden ontspint zich een formele dialoog: een gedeelde visie – intiem en persoonlijk – op het landschap, het licht en wat daarin zichtbaar wordt.
> Van 4 april tot 4 augustus 2019, Centrale for Contemporary Art

Feast of Fools. Bruegel herontdekt

In deze groepsexpo maakt de bezoeker kennis met een reeks sleutelwerken van Vlaamse en internationale kunstenaars die 'iets met Bruegel hebben'. Ze knopen aan bij zijn thema's, herinterpreteren die en citeren hem. Zo tonen ze aan dat zijn werk tot op vandaag niets aan relevantie heeft ingeboet. Onder de deelnemende kunstenaars: Valerius De Saedeleer, Jean Brusselmans, Otto Dix, Dirk Braeckman, Ricardo Brey, Hana Miletic, Elisabeth Ida Mulyani en Emmanuelle Quertain.
> Van 7 april tot 28 juli 2019, Kasteel van Gaasbeek

MEER TIPS!

Voor een overzicht van de musea en kunstencentra verwijzen we je graag naar onze museumpagina

Wie op de hoogte wil blijven van wat leeft in de wereld van de hedendaagse kunst, verkent ook onze pagina Galeries.