Expo in Brussel

tentoonstellingen in musea en kunstencentra

Verschillende Brusselse musea bieden, naast hun vaste collectie, tijdelijke tentoonstellingen aan die liefhebbers van heinde en ver naar de Europese hoofdstad lokken. Ook Brusselse kunstencentra dragen hun steentje bij. Het aanbod is immens en uiterst gevarieerd. UiTinBrussel presenteert een bescheiden selectie.

IN DE KIJKER

Programma Bruegel 2019

In 2019 is het precies 450 jaar geleden dat Pieter Bruegel overleed. Naar aanleiding daarvan vinden zowel in Brussel en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest als daarbuiten tentoonstellingen en andere evenementen plaats die een verhelderend licht werpen op deze grote kunstenaar en op sommige van zijn tijdgenoten, zoals Bernard van Orley. Klik hier of op de foto rechts voor een handig overzicht. De belangrijkste tentoonstellingen rond Bruegel in Brussel en het Brussels Gewest vind je ook nog eens apart op deze expo-pagina.

Ter gelegenheid van het Bruegeljaar selecteerde Gertrude van het team Collectie in de hoofdstedelijke bib Muntpunt alle boeken rond Pieter Bruegel de Oude. Deze boeken staan de komende maanden opgesteld op de oranje vijfhoek op de vierde verdieping.
Klik hier voor de boekenlijst.

Expo Anneessens

Père Filip was een belangrijke figuur in de wijk Anneessens van de jaren 1970 en 1980. Gedurende meer dan 15 jaar leidde hij er een jeugdclub met meer dan 100 jongeren, voor wie hij allerlei activiteiten en uitstappen organiseerde. Bij die gelegenheden fotografeerde hij hen. Na zijn dood in 2004 werden al zijn foto's teruggevonden en bezorgd aan Recyclart. Pas toen werd duidelijk hoe belangrijk fotografie voor Père Filip was. Recyclart stelde de foto's bij verschillende gelegenheden en in verschillende vormen voor. Zo bijvoorbeeld als grote posters in de straten van Brussel. Veel van de jongeren op de foto's - inmiddels volwassenen - herkenden zichzelf in de foto's die ze al meer dan 30 jaar niet meer gezien hadden of zelfs nog nooit eerder gezien hadden. De emotie bereikt een hoogtepunt en hun reacties worden vastgelegd. Via getuigenissen en anekdotes wordt de verleden tijd terug tot leven gewekt. Dit herinnerings- en opzoekwerk leek Recyclart van vitaal belang om een tijdperk, een buurtgeschiedenis, een vergeten leven uit de jaren 1970 en 1980 in Brussel te traceren. De foto's die nu in Recyclart te zien zijn, vormen een spoor dat Recyclart wil delen omdat deze kleine herinneringen vaak verdwijnen in de schaduw van het grote verhaal. Een selectie van de foto's is verkrijgbaar in boekvorm.
> Van 10 mei tot 21 juni 2019, Recyclart

LOPENDE TENTOONSTELLINGEN

Groepsexpo: Building a Dialogue - Two corporate collections of contemporary art

De hedendaagse kunstcollectie van de Nationale Bank van België, zo goed als onbekend bij het grote publiek bij gebrek aan een toegankelijke exporuimte, opent haar 'reserves' in haar eerste grote tentoonstelling, in dialoog met de Deutsche Bundesbank. 'Building a Dialogue' zal plaatsvinden onder het vernieuwde glazen dak van de modernistische lokettenzaal van de hoofdzetel, in het hart van Brussel. Vanaf de tweede helft van de vorige eeuw namen de twee centrale banken de ondersteuning van de artistieke creatie ter harte. Met aandacht voor levende kunst, maar zonder enige commerciële overweging, vormden ze originele en unieke ensembles binnen hun genre. Met een aantal van de belangrijkste kunstenaars die de internationale schilderkunst animeerden sedert de jaren ’80 – denk aan Anselm Kiefer, Georg Baselitz, A.R. Penck en Jörg Immendorf – gaat de Duitse collectie een ontmoeting aan met unieke – maar te weinig geëxposeerde – talenten die de Nationale Bank van België doorheen de jaren stimuleerde: o.a. Michaël Matthys, Jacques Lizène, Ann-Veronica Janssens, Marthe Wéry, Marianne Berenhaut en vele anderen. Een unieke kans!
> Van 17 mei tot 15 september 2019, Nationale Bank

Mario García Torres: Illusion Brought Me Here

Mario García Torres (1975) is een Mexicaanse conceptueel kunstenaar die verschillende media gebruikt, waaronder film, fotografie, geluid, performance en video als middel om zijn kunst te creëren. 'Illusion Brought Me Here' is zijn eerste museale solotentoonstelling in België. Naar aanleiding hiervan presenteert de Mexicaanse kunstenaar zijn eigen bondige versie van een retrospectieve: een nieuw geluidswerk getiteld 'Silence's Wearing Thin Here', samengesteld uit stemmen en klankbanden van eerdere werken.
> Van 17 mei tot 18 augustus 2019, Wiels

Jef Geys: De Tour de France 1969 van Eddy Merckx

De Belgische kunstenaar Jef Geys (1934-2018) exploreerde alle mogelijke artistieke media: schilderkunst, beeldhouwkunst, taal, film en zelfs de kunst van het archiveren. Vanaf zijn debuut in 1958 speelt de fotografie een doorslaggevende rol in zijn werk. Die vroege keuze voor het medium maakt hem tot een van de pioniers in de Belgische kunstwereld en plaatst hem naast de grote namen van de internationale conceptuele kunstscene. Geys fotografeerde twee weken lang de Ronde van Frankrijk 1969, de eerste die Eddy Merckx won. Leidmotief doorheen zijn dwarse reportage is niet de glamour van de triomftocht, maar de samenhang van het bijzondere en het alledaagse in het wielerleven. De 67 zwart-witfoto's worden nu voor het eerst in België tentoongesteld, 50 jaar na hun creatie. Geys toont zich in deze expo weer de meester van de mix tussen Hoog en Laag, die hem tot een van de invloedrijkste naoorlogse kunstenaars maakt.
> Van 17 mei tot 1 september 2019, Bozar

Philippe Van Snick

De Belgische kunstenaar Philippe Van Snick (1946, Gent) woont en werkt in Brussel. Hij geldt als een van de pioniers van de Belgische naoorlogse avant-garde, maar zijn werk is, ondanks een grote renommee in de museale en de academische wereld, grotendeels onbekend bij het grotere publiek. Van Snick maakt werk dat gekenmerkt wordt door een uiterst eenvoudige, aan het minimalisme verwante vormentaal en het herhaaldelijke gebruik van steeds dezelfde kleuren. Hij bedient zich van een eenvoudig en afgebakend visueel vocabularium dat onder meer bestaat uit conceptuele fotografie, wiskunde en fragiele sculpturen. Zijn oeuvre lijkt aangedreven te worden door een visionaire kracht, die zijn continue relevantie verklaart in de hedendaagse samenleving.
> Van 17 mei tot 23 juni 2019, NICC

Groepsexpo: Een reis rond de wereld met vrouwelijke fotojournalisten

In samenwerking met de Sint-Gorikshallen organiseert Géopolis de groepstentoonstelling 'Een reis rond de wereld met vrouwelijke fotojournalisten'. Een selectie van de meest recente reportages van Paula Bronstein, Ilvy Njiokiktjien, Fabiola Ferrero, Véronique de Viguerie, Marion Péhée, Mashid Mohadjerin, Liza Van der Stock, Virginie Nguyen, Mélanie Wenger en Morgane Wirtz toont een ingrijpend beeld van recente conflicten, vluchtelingenstromen en de impact van klimaatverandering.
> Van 8 mei tot 30 juni 2019, Géopolis

Sean Hepburn Ferrer: Intimate Audrey

'Intimate Audrey' is een tentoonstelling over het leven van de Brits-Nederlands-Belgische actrice en speciaal ambassadeur van het United Nations Children's Fund (UNICEF), die werd geboren in Elsene op 4 mei 1929. Hepburn geldt als een van de beroemdste filmactrices van de twintigste eeuw. In de jaren 1950 en 1960 was ze een stijlicoon. Haar zoon Sean Hepburn Ferrer zette de tentoonstelling in het Vanderborghtgebouw op om haar 90ste verjaardag te vieren in haar geboortestad. De expo richt zich volledig op de vrouw en niet op het icoon door middel van foto's, souvenirs, jurken, accessoires en haar modetekeningen.
> Van 1 mei tot 25 augustus 2019, Vanderborghtgebouw

George Senga: Cette maison n'est pas à vendre

Een land dat wacht op democratische verkiezingen, de dekolonisatie en de inhuldiging van het Africa Museum: het zijn symptomen van de voortdurende aan-en-uitrelatie tussen de Democratische Republiek Congo en België. In die context toont Fondation A Stichting werk van de kunstenaar Georges Senga, geboren in 1983 in Lubumbashi. De tentoonstelling brengt drie belangrijke werken die hij tussen 2012 en 2016 realiseerde – 'Une vie après la mort (Een leven na de dood)', 'Kadogos' en 'Cette maison n’est pas à vendre et à vendre (Dit huis is niet te koop en te koop)' –, evenals twee nieuwe projecten die nog lopende zijn. Georges Senga stelt onze kijk op zijn land in vraag door fictieve elementen en documentaire fragmenten uit een gewelddadige postkoloniale geschiedenis met elkaar te vermengen: die van kinderen die meegesleurd worden in een hardnekkige strijd om de macht, en die van familiale conflicten of van pogingen tot illegale toe-eigening. Met als leidraad zijn persoonlijk verhaal, waarin verleden en toekomst elkaar voortdurend kruisen, probeert hij een voor een de verspreide puzzelstukjes weer samen te brengen om zo een geschiedenis, een culturele erfenis terug te winnen.
> Van 28 april tot 30 juni 2019, Fondation A Stichting

The Act of Building

De tentoonstelling 'The act of building' presenteert het werkveld van BC architects & studies. Ze toont aan de hand van gereedschap, bouwmodellen, films en foto’s vier processen die leiden tot vier architecturale uitkomsten. Samen met de expo stellen de architecten hun gelijknamige boek voor dat de verhalen vertelt achter vier significante projecten en dieper ingaat op de nieuwe rol van de architect.
> Van 26 april tot 2 juni 2019, CIVA

Groepsexpo: Remembering Landscape

Landschappen hebben kunstenaars altijd gefascineerd, maar wat is vandaag nog een landschap? De deelnemende kunstenaars geven een stem aan het landschap. Ze creëren actuele beelden van het landschap die zich situeren tussen fictie, symbool en documentatie en doen een beroep op ons vermogen om ze te lezen en te ontcijferen. Met werk van Chloe Dewe Mathews, Lukas Einsele, Cyprien Gaillard, Anne Heinlein en Göran Gnaudschun, Markus Karstieß, Thomas Kellner, Jan Kempenaers, Aglaia Konrad, Susanne Kriemann, Armin Linke, Andreas Mühe, Alexandra Navratil, Unknown Fields Division, Danny Veys en Kristof Vrancken.
> Van 26 april tot 9 juni 2019, GC De Markten

Beyond Bruegel

‘Beyond Bruegel’ is een innovatieve kunstbeleving waarbij nieuwe technologieën en de klassieke werken van Bruegel zich verenigen en de kunstbeleving naar een hoger niveau tillen. In het eerste deel van de expositie kan de bezoeker zich in een multimediale setting verdiepen in het leven en oeuvre van de schilder. Vervolgens dompelt een geanimeerde 360-gradenprojectie je onder in de wondere wereld van de meester. Hier bezichtig je zijn werken niet zonder meer, maar wandel je er als het ware doorheen: het éne moment bevind je je tussen het leger van de 'Dulle Griet', het andere op een schip aan de voet van de 'Toren van Babel'. Personages uit Bruegels oeuvre komen tot leven en maken je deel van zijn grenzeloze verbeelding.
> Van 6 april 2019 tot 31 januari 2020, Dynastiegebouw

Charline Tyberghein: Soft News

In haar eerste solotentoonstelling in Brussel presenteert kunstenares Charline Tyberghein (1993, Antwerpen) een nieuwe serie acrylschilderijen op hout. Van droogkomisch tot hopeloos romantisch: Tybergheins beeldtaal, geïnspireerd door René Magritte, omvat herkenbare symbolen, trompe l'oeils en benadrukt de theatrale tragiek van het dagelijkse leven. Die mix mengt zich tot unieke beeldensembles die gelijktijdig complex en simplistisch zijn. Charline Tyberghein studeerde in 2018 af aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Ze werd door KoMASK verkozen tot beste jonge schilder van Europa.
> Van 6 april tot 1 juni 2019, Beursschouwburg

Sophie Whettnall & Etel Adnan: Het pakijs, het bos en de sterren

De Brusselse kunstenares Sophie Whettnall (1973) werkt met video, foto, installaties en performance. De kunstenares concentreert zich onder andere op het licht waarvan ze de aanwezigheid, de doorgangszones en de afwezigheid analyseert. Haar werk oogt esthetisch en is tegelijk gevoelig en krachtig. Zoals gebruikelijk in het kader van tentoonstellingen rond Brusselse artiesten in de Centrale, werd Sophie Whettnall uitgenodigd om een internationale kunstenares te kiezen die samen met haar zou exposeren. Ze selecteerde schilderijen, tekeningen, aquarellen en etsen van Etel Adnan. Op het kruispunt tussen het Oosten en het Westen, is het werk van de in 1925 in Beiroet geboren Etel Adnan doordrongen van vruchtbare warme oorden, een verschroeiende zon en steile bergtoppen. De titel van de tentoonstelling verwijst zowel naar het universum van de Belgische artieste als naar de wereld van Adnan. Tussen beiden ontspint zich een formele dialoog: een gedeelde visie – intiem en persoonlijk – op het landschap, het licht en wat daarin zichtbaar wordt.
> Van 4 april tot 4 augustus 2019, Centrale for Contemporary Art

Pascale Valcke

De Belgische kunstenares Pascale Valcke (1985), laureaat van de Prix Art Contest 2018 van de Stad Brussel, tast in haar paneelschilderijen de grijsruimtes tussen figuratief en abstract af. De composities verleiden met een vertrouwdheid die ons voor raadsels plaatst. Het natuurlijke zit in de vormen. Valcke roept natuurlijk ogende objecten op die niet kunnen bestaan. De illusie van diepte, van lichtval en perspectief, botst op het beeldende arsenaal van vlak en lijn en uitgestreken verf. Het stilleven of het landschap van weleer lossen op in een schaakspel met louter schilderkunstige inzet. We vertoeven in het platte vlak. Nu wordt het millimeterwerk. Het kleurenpalet vergt opperste concentratie: de samenspraak tussen grijstinten, een zorgvuldig uitgekozen pastelkleur. De panelen nodigen uit tot allerlei combinaties die de stills opnieuw in beweging zetten. Zo groeit het oeuvre aan als een koraalrif. Een ruimte opent zich. Een uitdeinend heelal. (Kurt De Boodt)
> Van 4 april tot 2 juni 2019, Centrale for contemporary art

Heliopolis: De Zonnestad

De Boghossianstichting richt de schijnwerpers op de antieke stad Heliopolis, de bakermat van de gloednieuwe stad die aan het begin van de 20ste eeuw werd gebouwd onder impuls van de Belgische industrieel Edouard Empain. Naderhand ging de stad op in de zich steeds verder uitstrekkende Egyptische hoofdstad Caïro. Honderd Egyptische antiquiteiten, archieven en objecten uit de 20ste eeuw zijn geselecteerd door de curatoren Marie-Cécile Bruwier en Florence Doyen. Heliopolis is ontstaan uit een eeuwenoude droom geïnspireerd door de gelijknamige stad uit het oude Egypte. Deze tentoonstelling laat de bezoeker kennismaken met de luister van de oude stad en het gedurfde project van de visionaire baron en mecenas, vader van Louis Empain die de Villa Empain liet bouwen.
> Van 28 maart tot 18 augustus 2018, Boghossianstichting - Villa Empain

Camiel Van Breedam

De Belgische assemblagekunstenaar Camiel Van Breedam (Boom, 1936) bouwt met behulp van afgedankte voorwerpen een eigen wereld op waarin zijn origine aanvankelijk duidelijk en later losser terug te vinden is. Op die manier ontwerpt hij een persoonlijke esthetische code waarin tragiek en ironie vaak samengaan. In zijn nieuwe expo focust hij op de meervoudige plastische toepassingen van eenvoudige houten latten. Deze bouwelementen werden aanvankelijk gebruikt als steunen om plaaster aan het plafond in een woning te bevestigen. Met de hem kenmerkende fijngevoeligheid en een buitengewoon engagement laat Van Breedam ons zijn sobere en poëtische werken ontdekken die het product zijn van een proces dat zes decennia geleden van start ging.
> Van 23 maart tot 16 juni 2019, Atelier 34zero Museum

Eerste Biënnale van de fotografie in Molenbeek

Een biënnale van de fotografie had Molenbeek nog niet. Nu wel, en de eerste editie doet meteen La Maison des Cultures et de la Cohesion Sociale én Kanal aan, maar ook het Karreveldkasteel. Voor wie zich graag de ogen uitkijkt!
> Van 22 maart tot 12 juli 2019, diverse locaties

Wim Delvoye

Wim Delvoye, een centrale figuur in de Belgische kunstscene, staat bekend om zijn vaak bijtende humor, zijn voorliefde voor technologische experimenten en zijn ongebreidelde en uiteenlopende productiviteit. Deze tentoonstelling toont een breed panorama van zijn recente productie en benadrukt het multidisciplinaire aspect van zijn kunst. De werken van Wim Delvoye vloeien voort uit een ontmoeting tussen ambacht en de meest geavanceerde industriële productietechnieken. Verankerd in de hedendaagse wereld, bestudeert Wim Delvoye het verleden en denkt na over de toekomst. Op een geheel nieuwe manier verbindt deze tentoonstelling zijn creaties met meesterwerken uit de collectie oude kunst van de KMSKB. Daarnaast getuigen recente werken, die voor het eerst aan het publiek worden voorgesteld, van de aandachtige kijk van de kunstenaar op de veranderingen in onze hypergeconnecteerde samenlevingen, waarin de grenzen tussen de reële en virtuele wereld steeds meer vervagen.
> Van 22 maart tot 21 juli 2019, KMSKB

Victor Horta: verzameling van verzamelaars

Naar aanleiding van haar driedubbele verjaardag - 100 jaar verkoop van het Hortahuis door Victor Horta zelf, 50 jaar inhuldiging van het museum, 30 jaar restauratie - onthult het Hortamuseum in Sint-Gillis drie buitengewone tentoonstellingen die een nog onbekend aspect van Victor Horta onthullen, namelijk Horta als verzamelaar. Verzamelen, accumuleren, verhullen, tentoonstellen… In het woonhuis van Victor Horta wordt zijn persoonlijke verzameling geëvoceerd – Japanse kunst en zeldzame marmers. Inspelend hierop krijgt het publiek voor het eerst de kans om in het atelier een uitzonderlijke verzameling art-nouveaumeubilair te ontdekken. En tot slot, wordt in de tentoonstellingszaal de handeling zelf van het verzamelen onder de loep genomen aan de hand van hedendaagse borduurwerken die actuele verzamelaars portretteren.
> Van 15 maart tot 30 juni 2019, Hortamuseum

Bernard van Orley in Sint-Gorik

Bernard van Orley (voor 1490-1541), de officiële hofschilder van Margaretha van Oostenrijk en vervolgens van Maria van Hongarije, woonde en werkte in Sint-Gorik, waar hij aan het hoofd stond van een van de grootste ateliers van zijn tijd. Deze tentoonstelling focust op de verankering van Van Orley in zijn wijk – de Sint-Gorikswijk en haar omgeving – een echte artistieke microkosmos die in de eerste helft van de 16de eeuw werd bezocht door Albrecht Dürer en zijn kerk zag uitgroeien tot een parochiekerk in een context van ontluikend protestantisme...
> Van 3 maart tot 31 mei 2019, Sint-Gorikshallen

Prenten in de eeuw van Bruegel

De tentoonstelling 'Prenten in de eeuw van Bruegel' schetst een levendig beeld van de prentproductie in de Zuidelijke Nederlanden in de eeuw van Bruegel. Zijn grafisch oeuvre is maar het topje van de ijsberg: in de schaduw van deze reus zijn nog vele andere pareltjes op papier te ontdekken. Lang niet alles wat van de pers rolde was als kunst bedoeld: het flexibele en veelzijdige medium werd ingezet voor nieuwsprenten en politieke propaganda. De opkomst en bloei van de prentkunst in de 16de eeuw is niet uitsluitend een artistiek succesverhaal. Briljant vakmanschap en gedurfd ondernemerschap speelden ook een grote rol.
> Van 27 februari tot 23 juni 2019, Bozar

Bernardi Bruxellensi Pictori

Het Coudenberpgaleis stelt een reis naar het Brussel van de 16e eeuw voor aan de hand van uitvergrote tekeningen en projecties van Bernard Van Orley (1487-1541). Bernard Van Orley is één van de meest opmerkelijke kunstenaars aan het Brusselse hof in de eerste helft van de 16e eeuw. In die tijd ontwikkelen de principes van de Renaissance zich in de Bourgondische Nederlanden. Het mecenaat van Margaretha van Oostenrijk en daarna Maria van Hongarije begunstigt het ontluiken van het talent van Pieter Coecke van Aelst en Pieter Bruegel.
> Van 20 februari tot 4 augustus 2019, Coudenbergpaleis

Bernard van Orley: Brussel en de renaissance

Bernard van Orley, spilfiguur van de renaissance in de Lage Landen, krijgt zijn allereerste grote monografische tentoonstelling. Van Orley was hofschilder, werd overladen met opdrachten en kwam al erg jong aan het hoofd van een van de grootste ateliers van zijn tijd. Zijn werk stond in constante dialoog met dat van tijdgenoten als Albrecht Dürer en Rafaël, en omvat naast religieuze taferelen en portretten ook wandtapijten en glasramen. Voor het eerst komen stukken uit alle hoeken van de wereld terug naar de plek waar ze ooit ontstonden. In het kader van de expo legt Bozar ook de link naar vandaag met installaties van Anouk de Clercq en Marie-Jo Lafontaine.
> Van 20 februari tot 26 mei 2019, Bozar

Marie-Jo Lafontaine: Troubled Waters!

De bekende Belgische beeldend kunstenares, fotografe en videokunstenares Marie-Jo Lafontaine (Antwerpen, 1950) vult de Hortahal met een hedendaags antwoord op de retabels van Bernard van Orley. De drie gigantische foto’s van 'Troubled Waters!' tonen het vrouwelijk lichaam in een staat van gewichtloosheid, zwevend, drijvend. Er duiken geheime, intieme, subjectieve overeenkomsten op tussen het universum van Marie-Jo Lafontaine en dat van de renaissanceschilder. Wat vertelt een portret en wat houdt het verborgen? Over de eeuwen heen tekenen zich gemeenschappelijke motieven af.
> Van 20 februari tot 26 mei 2019, Bozar

Dream Box: Elzo Durt, Hell'O, Escif, Felipe Pantone, Gogolplex

Treed binnen in de magische wereld van 'Dream Box'. Laat je leiden door je verbeelding. Ontdek achtereenvolgens de psychedelische box van Elzo Durt, de bevreemdende wereld van Hell’O, de magische piano van Escif, de vliegende cd-roms van Felipe Pantone en de vragenlijst van Imabelpro Eurostom, de onderneming van Gogolplex.
> Van 1 februari tot 1 september 2019, MIMA

De kleuren van de Bevrijding - het wandtapijt vertelt

Ontdek in de Belgische Senaat een uitzonderlijk wandtapijt van de Belgische schilder en ontwerper Anto Carte en Manufactuur De Wit uit 1934-1935. Het tapijt verbeeldt de triomfantelijke terugkeer van koning Albert I aan het hoofd van zijn troepen te Brussel op 22 november 1918, en maakt deel uit van de permanente kunstcollectie van de Senaat. Naast dit wandtapijt - een herinnering aan de afloop van de Eerste Wereldoorlog in Brussel - zijn er in de expo ook nog andere kunstwerken te zien.
> Van 15 januari tot 26 oktober 2019, Belgische Senaat

Urbanus: Underground familiestrip

Begin jaren tachtig kwam een zekere Willy Linthout op het idee om een stripverhaal te maken rond de toen al bekende Belgische komiek Urbanus. De serie oogstte meteen groot succes. De strips van Urbanus zijn een zuiver 'underground' product, op de rand van het ranzige, en met een enorme commerciële impact. Een serie met een absurde logica en dito personages, en een alomtegenwoordige onbeholpenheid, en dit al 35 jaar lang!
> Van 11 december 2018 tot 26 mei 2019, Stripmuseum

Groepsexpo: Plaatstaal

Tussen metaal en beeldende kunst heeft altijd een nauwe band bestaan. Of het nu geplooide of geperforeerde platen zijn, nopjes- of golfplaten, metaal kon van bij het begin tegemoetkomen aan de vereisten van de moderne sculptuur. In de vroegere Citroën-garage - nu Kanal | Centre Pompidou - nemen sculpturen de plaats in van de auto's. Plaatstaal, zeer gewaardeerd voor zijn constructieve eigenschappen, kan vele vormen aannemen en werd al uitvoerig getest door grote voorgangers als Julio Gonzalez of Antoine Pevsner. Na de jaren 1950 kreeg dit materiaal tal van esthetische toepassingen, al dan niet met een conceptuele dimensie. Het werd onder meer gebruikt voor kinetische constructies, assemblages en minimalistische structuren. In Kanal kan je werken bewonderen van onder anderen Juan Gris, César en Robert Rauschenberg.
> Van 5 mei 2018 tot 10 juni 2019, Kanal - Centre Pompidou

IN DE RAND

Tine De Wilde: Places of Home

Tine De Wilde is freelance fotografe. Het idee voor 'Places of Home' ontstond na een bezoek aan haar grootvader. De Wilde maakte enkele portretfoto’s van hem en fotografeerde vervolgens plaatsen en objecten in huis die haar al van kindsbeen af heel vertrouwd waren. Toen ze later door de foto’s bladerde, waren het niet de portretfoto’s die de sterkste indruk op haar maakten, maar wel de beelden van fragmenten in het huis die onlosmakelijk verbonden waren met haar grootvader. De fotografische beelden blijven, als een poëtisch eerbetoon: de waakvlam van een gasbrander, een losgelopen vloertegel, een briefje bij de telefoon, het koordje aan een lichtschakelaar, een gevallen magnoliablad... Places of Home is een poëtisch fotodocument van hedendaagse stillevens van kleine verhalen en vroegere tijden.
> Van 10 mei tot 2 juni 2019, GC De Zandloper, Wemmel

Feast of Fools. Bruegel herontdekt

In deze groepsexpo maakt de bezoeker kennis met een reeks sleutelwerken van Vlaamse en internationale kunstenaars die 'iets met Bruegel hebben'. Ze knopen aan bij zijn thema's, herinterpreteren die en citeren hem. Zo tonen ze aan dat zijn werk tot op vandaag niets aan relevantie heeft ingeboet. Onder de deelnemende kunstenaars: Valerius De Saedeleer, Jean Brusselmans, Otto Dix, Dirk Braeckman, Ricardo Brey, Hana Miletic, Elisabeth Ida Mulyani en Emmanuelle Quertain.
> Van 7 april tot 28 juli 2019, Kasteel van Gaasbeek

De Blik van Bruegel - Reconstructie van het landschap

'De Blik van Bruegel' is een openluchttentoonstelling met hedendaagse interventies in het landschap van Bruegel. Vijftien kunstenaars, designers en architecten trekken een spoor door het landschap dat Bruegel heeft geïnspireerd. Ze maken paviljoenen, bouwsels, aanplantingen, landschappelijke figuren, een verhaal, een installatie… Ze doen iets met de plek, spelen met de waarneming van de ruimte, werken desoriënterend of helpen je aandacht juist te richten. Vaak scheppen ze nieuwe, onverwachte omgevingen. Ze creëren een kader dat je blik op het landschap stuurt en begeleidt. Met onder anderen Guillaume Bijl, Filip Dujardin, Koen van den Broek en Lois Weinberger.
> Van 7 april tot 31 oktober 2019, Dilbeek

Groepsexpo: Een vertaling van de ene taal naar de andere (deel 2)

Deel 2 van het diptiek n.a.v. 20 jaar S.M.A.K. vertrekt vanuit een intens kijken naar het verleden en naar de toekomst van de musea en (potentiële) collecties in een tijd waarin alles virtueler wordt en ook  het 'live' gebeuren méér en méér op de voorgrond komt in musea, waardoor zelfs de grenzen met een goed cultuurcentrum zichtbaar vervagen. Met werk van onder anderen Marcel Broodthaers, Luc Deleu - T.O.P. office, Guy Rombouts, Lawrence Weiner en Anton Parys.
> Van 22 maart tot 22 mei 2019, CC Strombeek

Kabinetten Felix De Boeck, de vroege tekeningen

In twee kabinetten worden twee hoogtepunten uit het grafisch oeuvre van de Vlaamse schilder Felix De Boeck (1898-1995) in de kijker gezet. Het betreft abstracte composities uit de vroege jaren twintig enerzijds, en verschillende reeksen intrigerende en getormenteerde maskers uit de periode 1919-1930. De getekende maskers van Felix De Boeck staan in dialoog met een tiental kleurrijke maskers uit de meest uiteenlopende materialen van de Antwerpse beeldhouwster Nadia Naveau (1975).
> Van 4 november 2018 tot 1 september 2019, FeliXart Museum

STREET ART

Het Street Art Parcours in één muisklik

De Stad Brussel bedacht een nieuwe website die een mooi overzicht biedt van het Street Art Parcours in Brussel. Alle Street Art-projecten die door de Schepen van Cultuur werden opgestart, zijn er terug te vinden. Ook de werken die spontaan op de muren van de hoofdstad verschenen, worden opgelijst. De website gidst bezoekers door de Stad Brussel (en dus niet door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) in functie van hun voorkeuren op het vlak van Street Art én houdt hen op de hoogte van nieuwe realisaties.
> Klik hier voor meer info.

KUNSTBEURZEN

Elke galerie met naam en faam neemt jaarlijks wel deel aan een aantal kunstbeurzen in binnen- en buitenland, dit wil zeggen als ze tenminste voor deelname geselecteerd worden door strenge selectiecommissies. Om slechts een aantal van de grootste en belangrijkste kunstbeurzen ter wereld te noemen: Art Basel, FIAC Paris, Frieze London, The Armory Show New York en Abu Dhabi Art Fair. Ook in ons land, en dan vooral in Brussel, vinden jaarlijks tal van beurzen plaats, de ene al wat grootschaliger en belangrijker dan de andere. In deze rubriek lijsten wij heel het jaar door kunstbeurzen op die in Brussel plaatsvinden. Van het bescheiden Affordable Art Fair (kunstwerken van 60 tot 6.000 euro) tot Art Brussels.
> Klik hier voor meer info.

KUNST OP KOMST

Joao Farkas: Brazil - Land & Soul

De Braziliaanse fotograaf Joao Farkas (1955, Sao Paulo) toont 40 nooit eerder getoonde foto’s uit de reeks 'Pantanal' die allemaal gerealiseerd zijn in de loop van de laatste vijf jaar en een waarschuwing inhouden. "De verblindende schoonheid van deze Braziliaanse regio wordt gezien als intact en niet te vernietigen. Maar dat is niet waar. We merken eveneens de effecten van de anthropoceen, de diepgaande gevolgen van de mens op de planeet." Er zijn eveneens foto’s afkomstig uit het essay 'Caretas de Maragojipe', gerealiseerd op basis van de inventaris van de carnavalmaskers van de Braziliaanse stad Maragojipe gedurende vijf edities van het carnaval.
> Van 23 mei tot 12 juli 2019, Galerie van de Ambassade van Brazilië

Groepsexpo: IncarNations - African Art as Philosophy

De Zuid-Afrikaanse kunstenaar-curator Kendell Geers selecteert samen met de Congolese kunstverzamelaar Sindika Dokolo een 150-tal kunstwerken uit diens imposante collectie. 'IncarNations' brengt een originele mix van klassieke en hedendaagse kunst van Afrika en de diaspora’s. De maskers, beelden en historische objecten fungeren als gids en plaatsen de hedendaagse werken in de context van een levende traditie. De bezoeker wordt uitgedaagd om met een ander perspectief naar Afrikaanse kunst te kijken, met oog voor de spiritualiteit die Afrikaanse kunst van vroeger en nu kenmerkt en verbindt. De scenografie, een overweldigend geheel van beeld, geluid en kleur, roept associaties op met de bruisende drukte van een Afrikaanse metropool en ondersteunt de vitaliteit van de gepresenteerde kunstwerken. Met werk van o.a. Sammy Baloji, William Kentridge, Tracey Rose, Wangechi Mutu, Otobong Nkanga, Yinka Shonibare, Pascale Marthine Tayou, Ana Mendieta, Kehinde Wiley, Andres Serrano, Aida Muluneh, Mwangi Hutter, Hank Willis Thomas, Tracey Rose, Adrian Piper, Lubaina Himid, Roger Ballen, Zanele Muholi en Phyllis Galembo.
> Van 28 juni tot 6 oktober 2019, Bozar

Groepsexpo: The 12th Time Zone. A contemporary art report from Russia

Rusland is het grootste land ter wereld: het strekt zich uit van Kaliningrad aan de Baltische Zee in het westen, helemaal tot Vladivostok aan de Stille Oceaan in het oosten. Wie deze landmassa doorkruist, passeert maar liefst elf tijdzones. De tentoonstelling in het Paleis voor Schone Kunsten is een uitnodiging om de fictieve 12de tijdzone van Rusland te ontdekken, die van de hedendaagse kunst. 'The 12th Time Zone' is opgevat als een scènereportage die een blik biedt op de veelzijdige kunstproductie in het uitgestrekte Russische landschap. De bezoeker ontdekt Russische kunstenaars die actief zijn op de internationale kunstscène, zoals Provmyza, Where Dogs Run, Damir Muratov, Natasha Yudina of Elena Anosova, naast nieuw talent dat nu voor de eerste keer in Europa tentoonstelt. Vijf kunstenaars maken speciaal voor de tentoonstelling nieuw werk.
> Van 28 juni tot 8 september 2019, Bozar

MEER TIPS!

Voor een overzicht van de musea en kunstencentra verwijzen we je graag naar onze museumpagina

Wie op de hoogte wil blijven van wat leeft in de wereld van de hedendaagse kunst, verkent ook onze pagina Galeries.