Expo in Brussel

Verschillende Brusselse musea bieden, naast hun vaste collectie, tijdelijke tentoonstellingen aan die liefhebbers van heinde en ver naar de Europese hoofdstad lokken. Ook Brusselse kunstencentra dragen hun steentje bij. Het aanbod is immens en uiterst gevarieerd. UiTinBrussel presenteert een bescheiden selectie.

IN DE KIJKER

Art Truc Troc & Design 2018

Al meer dan tien jaar stelt BOZAR gedurende het laatste weekend van januari zijn zalen open voor de hedendaagse Belgische kunst. Meer dan 300 werken van een 100-tal opkomende en gevestigde kunstenaars smeken er telkens opnieuw om de aandacht van het publiek. Schilderijen, foto's, beeldhouwwerken, tekeningen, etsen en design bieden je de mogelijkheid om de hedendaagse Belgische kunst te ontdekken. Met hun verbeelding op zak en enkele post-itjes in de hand worden kunstverzamelaars uitgenodigd om een voorstel te doen aan de kunstenaars in ruil voor het kunstwerk dat hun voorkeur geniet. Dit jaar ligt de focus op Body Art, met een uitgebreid programma waar de liefhebbers van zullen likkebaarden. Sla zeker ook het openingsfeest op vrijdag niet over!
> 26, 27 en 28 januari 2018, BOZAR

BRAFA 2018

BRAFA (Brussels Art Fair) is een negen dagen durende Belgische kunst- en antiekbeurs die sinds 1956 jaarlijks plaatsvindt in Brussel. Het is daarmee de eerste belangrijke kunstbeurs van het jaar in België. Op internationaal vlak is BRAFA één van de toonaangevende Europese kunst- en antiekbeurzen waar alle kunstvoorwerpen te koop worden aangeboden. Topkwaliteit en authenticiteit zijn de vereisten. BRAFA is een eclectische beurs met een zeer uitgebreide waaier aan specialiteiten gaande van de oudheid tot de 21ste eeuw. Sinds 2004 vindt de beurs plaats in de gebouwen op de terreinen van Tour & Taxis. Dit jaar nemen maar liefst 134 Belgische en internationale galeries deel, samen goed voor 16 landen.
> Van 27 januari tot 4 februari 2018, Tour & Taxis

Carte de Visite | ARTopenKUNST

Sinds 2013 tonen 280 Brusselse kunstenaars, zowel amateurs als gevestigde waarden, tijdens een lang weekend elk drie van hun werken in het Vanderborghtgebouw in hartje Brussel - een locatie die goed is voor 6000 vierkante meter tentoonstellingsruimte. De toegang is gratis en je hebt als bezoeker de mogelijkheid om met de kunstenaars te praten en visitekaartjes uit te wisselen. Wat wil je nog meer?
> Van 9 tot 11 februari 2018, Vanderborghtgebouw

René Magritte: een surrealistische herfst

Vijftig jaar geleden overleed de grootste surrealistische schilder die ons land ooit gekend heeft: René Magritte. Onder zijn stijfdeftig burgerlijk uiterlijk ging een artistieke branieschopper schuil. Magritte veranderde voorgoed de manier waarop we met zijn allen naar kunst kijken. Hij schilderde een pijp en schilderde eronder: 'Ceci n'est pas une pipe'. Het doek is dan ook toepasselijk getiteld 'La trahison des images'. En gelijk had hij: wat we zagen, was geen pijp, maar de afbeelding van een pijp! Naar aanleiding van zijn vijftigjarig overlijden organiseren diverse instellingen activiteiten rond zijn leven en werk. Niet te missen!
Meer info

ACTUELE TENTOONSTELLINGEN

American Dream Cars & Bikes

In het Amerika van de jaren 50 en 60 - The Golden Years - leek alles mogelijk. De tentoonstelling 'American Dream Cars & Bikes' vertelt de Amerikaanse Droom aan de hand van een 40-tal mythische wagens en een 15-tal Harley Davidson-motoren van de periode 1949-1972 in een unieke scenografie. Wie ze allemaal bekijkt, kijkt zich niet alleen de ogen uit, maar waant zich ook in films als 'Grease' en 'American Graffiti'. Om slechts enkele types van wagens te noemen: Gran Torino, Ford Mustang en Chevrolet Corvette. Om van te likkebaarden!
> Van 15 december tot 28 januari 2018, Autoworld

Joel Meyerowitz: Where I Find Myself

De beroemde Amerikaanse fotograaf Joel Meyerowitz (1938, NYC) is een straatfotograaf die in de voetsporen trad van Henri Cartier-Bresson en Robert Frank. Hij is samen met Stephen Shore en William Eggleston een van de eersten die de voorkeur geeft aan kleurenfilms in een tijdperk van zwart-wit. Zijn eerste boek, 'Cape Light' (1978), groeit snel uit tot een klassieker. Later volgen nog ruim tien andere fotoboeken. Vanaf het begin van de jaren 1990 stapt Meyerowitz af van de straatfotografie om zich meer te richten op het portret, landschappen en de studie van kleurharmonieën. Meyerowitz was ook de enige fotograaf die toegang kreeg tot de ruïnes van het World Trade Center net na 11 september 2001. De beelden die hij toen vastlegde, vormen een archief van onschatbare waarde en een getuigenis zonder weerga van de geschiedenis van Ground Zero.
> Van 14 december tot 28 januari 2018, Botanique

Johan Muyle

Het aura van deze uit Montignies-sur-Sambre afkomstige kunstenaar reikt ondertussen tot ver over de Belgische grens. Johan Muyle (1956) is geliefd in de hele wereld, waar hij zich op zijn beurt door laat inspireren. Als beeldhouwer, tekenaar en fotograaf verzamelt hij de meest uiteenlopende objecten om ze op zijn hoogst eigen manier te assembleren tot ludieke ensembles. Zijn reizen naar Afrika en India hebben zijn ludieke werk op een verregaande manier getekend.
> Van 7 december tot 28 januari 2018, Botanique

Belgium Art Cetera. De Belgische kunstgeschiedenis in perscartoons

De grote kunstgeschiedenis van klein België door 25 Belgische perscartoonisten. Gebaseerd op een waar verhaal geschreven door Gilles Dal. Met hun scherpe pennen behandelen 25 bekende Belgische perscartoonisten de kunstgeschiedenis van de Belgische contreien ten tijde van onder meer de Spaanse, Nederlandse en Franse bezetting, van de Vlaamse Primitieven en de Gouden Eeuw tot de huidige Belgische kunstscene. Tot de deelnemende cartoonisten behoren onder anderen Gal, Kamagurka, Philippe Geluck, Marec en Quirit.
> Van 6 december tot 27 januari 2018, BELvue Museum

Wolfers

Juwelen, beelden, vazen, ontwerptekeningen, foto's, inventarissen ... de Koning Boudewijnstichting heeft een uitzonderlijke collectie meesterwerken kunnen aankopen van Philippe Wolfers (1858-1929), topontwerper van de art nouveau, en zijn zoon Marcel (1886-1976), beeldhouwer en lakkunstenaar. het grootste deel van de aankoop zal vanaf 29 november te bewonderen zijn in de 'winkel Wolfers' in het Jubelparkmuseum. Dit is het oorspronkelijke interieur van de winkel van Wolfers Frères, gelegen aan de Arenbergstraat in Brussel, die Victor Horta in 1909 ontwierp. Het geheel wordt in het museum heropgebouwd en herbestemd als decor voor de zopas verworven collectie Wolfers en andere belangrijke hoogtepunten uit de verzameling art nouveau en art deco van het museum.
> Vanaf 29 november tot 30 december 2018, Jubelparkmuseum

Pompeii: The Immortal City

Pompeii was een Italiaanse provinciestad die bestond van de 7de eeuw voor Christus tot in de eerste eeuw na Christus. Nadat de stad al in het jaar 62 door een aardbeving was getroffen, werd ze in het jaar 79 bedekt door as als gevolg van een uitbarsting van de vulkaan Vesuvius. Vandaag is de goed bewaarde stad, die prijkt op de Werelderfgoedlijst van UNESCO, een belangrijke toeristische attractie die jaarlijks 2,5 miljoen bezoekers telt. In de expo 'Pompeii: The Immortal City' ervaar je de stad aan den lijve. Voel de eruptie van de Vesuvius denderen in je lichaam en ontdek daarna een 100-tal authentieke objecten die de geschiedenis van de stad vertellen vanuit twee verrassende gezichtspunten: natuur en technologie.
> Van 24 november tot 15 april 2018, Beursgebouw

Fototentoonstelling: Synchronizing Instances

Grosso modo heb je twee soorten foto's: artistieke en documentaire. Kunstfoto's zijn het resultaat van een complexe combinatie van wat het oog registreert en van de psychologische, visuele en fysische reacties daarop. Zo bekeken zijn foto's het product van het verlangen van de fotograaf. Aan deze groepsexpo nemen vier fotografen deel die uitdrukking geven aan menselijke verlangens, elk vanuit hun eigen visie. Hun namen: Franky Verdickt, Thomas De Wouters, Soonchoel Byun en Youngho Kang. Twee Belgen en twee Koreanen.
> Van 14 november tot 20 januari 2018, Korean Cultural Center

Private Choices: 11 Brusselse hedendaagse kunstverzamelingen

De CENTRALE for Contemporary Art heeft zich door de jaren heen geprofileerd als ontdekker en verspreider van de Brusselse hedendaagse kunst vanuit een internationaal standpunt. De tentoonstelling 'Private Choices' belicht een belangrijk onderdeel van kunst: de hedendaagse kunstcollecties en hun kunstminnende eigenaars. Dit project zet 11 Brusselse kunstcollecties in de schijnwerpers met werk van Belgische en buitenlandse kunstenaars, van jong talent tot gevestigde waarde. De tentoonstelling belicht de eigenheid van elk van de kunstcollecties. Tot de deelnemende kunstverzamelaars behoren onder meer Walter Vanhaerents, Alain Servais en Yolande De Bontridder. Met werk van onder anderen Enrico Baj, Louise Bourgeois, Wim Delvoye, Marcel Duchamp, Andres Serrano, Joëlle Tuerlinckx en Cy Twombly.
> Van 9 november tot 27 mei 2018, CENTRALE for Contemporary Art

Ocania. Reizen in het onmetelijke

Oceanië, het continent dat zich eindeloos uitstrekt tussen een onmetelijke hemel en ocaan, roept in het collectieve geheugen nog steeds de grote ontdekkingsreizen en het onbekende op. Aan de hand van kaarten, scheepsmaquettes, archieven en de heropgebouwde walegang van het Mercatorschip worden de bezoekers uitgenodigd om de Grote Oceaan te doorkruisen in de sporen van de ontdekkingsreizigers van weleer. De expo evoceert de verschillende ontdekkingsreizen waarna ze de rijke collecties Oceanië van het Jubelparkmuseum, het Muziekinstrumentenmuseum en het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika in de kijker zet. Meer dan 200 voorwerpen van Papoea, Nieuw-Caledonië, Micronesië, Fiji, Tahiti, de Markiezeneilanden, Nieuw-Zeeland, Hawaï of het Paaseiland getuigen van de rijkdom en originaliteit van de creaties van de bewoners van Oceanië.
> Van 26 oktober tot 29 april 2018, Jubelparkmuseum

Christo & Jeanne-Claude: Urban Projects

Deze overzichtstentoonstelling over de stadsprojecten van Christo en Jeanne-Claude is de eerste sinds de jaren 1980. Aan de hand van een beperkte collectie van ongeveer 80 originele werken wil de expo een bepaald aantal al dan niet uitgevoerde stadsprojecten van het kunstenaarspaar onder de aandacht brengen: van de Wall of Oil Barrels, rue Visconti, Parijs uit 1962 tot The Gates, Central Park, New York uit 2005. Hun stadsprojecten werden gerealiseerd door gebouwen, monumenten en openbare gelegenheden met een hoge symbolische waarde tijdelijk aan te passen. De expo stelt een verzameling symbolische werken voor, van de eerste schematische schetsen tot de uiteindelijke ontwerpen, complexe collages die vaak in groot formaat zijn uitgevoerd.
> Van 25 oktober tot 25 februari 2018, ING Art Center

Robert Doisneau

Aan het Museum van Elsene de onwaarschijnlijke primeur om als eerste instelling in België (!) een retrospectieve te wijden aan het oeuvre van de Franse fotograaf Robert Doisneau (1912-1994). Het werk van Doisneau behoort voor verschillende generaties nochtans tot het collectieve geheugen. Zijn zachtaardige en humoristische blik past uitstekend bij de leefwereld van kinderen die hij vastlegde. Daarnaast was hij ook getuige van het Parijse leven vanaf de jaren dertig en van de bevrijding, en bovendien een bewonderaar van enkele grote persoonlijkheden uit zijn tijd, zoals Picasso. In 1950 maakte hij voor het tijdschrift Life zijn beroemdste foto, 'Le baiser de l'hôtel de ville', een foto waarop een kussend koppel in de drukke straten van Parijs te zien is.
> Van 19 oktober tot 4 februari 2018, Museum van Elsene

Power & Other Things. Indonesia & Art (1835-Now) - in het kader van Europalia Indonesia

Deze expo voert je mee langs de stormachtige geschiedenis van Indonesië, van het Nederlandse en Japanse bewind tot vandaag. Door de ogen van vier negentiende- en twintigste-eeuwse kunstenaars zie je hoe de kunsten gaandeweg evolueerden. In het werk van hedendaagse kunstenaars als Agung Kurniawan, Wendelien van Oldenborgh, Ana Torfs en vele anderen ontdek je dan weer hoe handel, cultuur, religie, ideologie en oorlog in Indonesië onlosmakelijk met elkaar was verbonden.
> Van 18 oktober tot 21 januari 2018, BOZAR

Knock Outsider Komiks

Deze tentoonstelling geeft de traditionele stripcategorieën een vrolijke uppercut. Ze brengt ficties, abstracties, grafische gedichten, creaties zonder woorden, vrije beeldassociaties en onverwachte confrontaties tussen tekst en tekening samen. Genres vervagen en definities verschuiven zodat het beeldmateriaal één groot speelterrein wordt, dat geen andere grenzen kent dan die van de verbeelding van de kunstenaars zelf. Met werk van onder meer Adolpho Avril, Barbara Massart en Sarah Albert.
> Van 29 september tot 28 januari 2018, Art & Marges Museum

Ways of Seeing

De groepstentoonstelling 'Ways of Seeing' laat het publiek kennismaken met de talrijke manieren waarop kunstenaars nieuwe uitdrukkingen en betekenissen geven aan vormen en concepten die ons vertrouwd zijn. De expo brengt 27 kunstenaars en collectieven samen en 70 werken variërend van schilderijen en beeldhouwwerk over fotografie, klank, video en installatie. 'Ways of Seeing' wil de kunstenaar opnieuw onder de aandacht brengen als maker van dingen, als iemand die ons voortdurend toont dat het verband tussen wat we waarnemen en wat we weten nooit vastligt en dat zien een fundamenteel politieke daad is.
> Van 22 september tot 18 februari 2018, Fondation Boghossian, Villa Empain

De nieuwe Vlaamse strip

Geboren in een regio getekend door het aanzienlijke succes van de familiestrip laat deze generatie stripauteurs zich eerder inspireren door de dikwijls verre horizonten dan door de lokale productie. De artistieke diversiteit weerhoudt hen er echter niet van om een gemeenschappelijke ambitie na te streven: de wereld (van het stripverhaal) veroveren door waargebeurde verhalen te vertellen! Als namen onthouden we onder meer Judith Vanistendael, Brecht Evens en Olivier Schrauwen. Vertaald in meerdere talen worden deze Vlaamse auteurs in België en in het buitenland vooral geroemd om hun artistieke kwaliteiten en hun taalvaardigheid.
> Van 19 september tot 3 juni 2018, Stripmuseum

Islam, dit is ook onze geschiedenis!

In tegenstelling tot wat velen denken, namelijk dat de migratiegolf van moslims naar Europa een verschijnsel van de tweede helft van de twintigste eeuw is, is de aanwezigheid van moslims in Europa al twaalf eeuwen een feit. Helaas raakten beide beschavingen in die periode meermaals in conflict. Toch delen ze veel gemeenschappelijks. 'Islam, dit is ook onze geschiedenis!' is dan ook in de eerste plaats een tentoonstelling over een beschaving. Komen onder meer aan bod: de erfenis van Abraham, de Arabisch-Andalusische en Arabisch-Siciliaanse erfenis, de Ottomaanse erfenis en de koloniale erfenis. Voorts is er ook hedendaagse kunst te zien in de reizende expo.
> Van 15 september tot 21 januari 2018, Vanderborghtgebouw

Baudelaire >< Brussels

Op het einde van zijn leven nam de beroemde Franse schrijver Charles Baudelaire (1821-1867), vooral bekend van zijn dichtbundel 'Les Fleurs du mal', zijn intrek in een hotel vlak bij de Grote Markt. Hij verbleef er twee jaar, van 1864 tot 1866. Een bittere periode van ziekte en ontbering die de auteur ertoe aanzette om een (tijdens zijn leven ongepubliceerd gebleven) onafgewerkt giftig en respectloos pamflet te schrijven: 'Pauvre Belgique!'. De beschamende tekst werd nog nauwelijks bestudeerd en tentoongesteld. Het Museum van de Stad Brussel (Broodhuis) gaat de moedige uitdaging aan om het pamflet en de geschriften van Baudelaire uit diens Brusselse periode te verkennen om zo een andere geschiedenis van de stad te schetsen, met Baudelaire als gids. Het Brussel van de jaren 1860 door de ogen van de symbolistische dichter. Een periode waarin de Zenne nog door de stad stroomde, de mensen zich nog met zwarte zeep wasten, hondenkarren door de straten dokkerden en de eerste foto's het licht zagen!
> Van 7 september tot 11 maart 2018, Broodhuis

IN DE RAND

Narcisse Tordoir & Fendry Ekel

Narcisse Tordoir (1954) is een vaste en eigenzinnig gebleven artistieke waarde in ons land. Verontwaardiging en een groot, impliciet wereldengagement maakt zich meester over zijn gehele werk. Zijn bijdrage in Strombeek wordt een enorme, diagonaal in de zaal gebouwde muur met een puntgave selectie uit zijn brede oeuvre waaruit 'engagement' spreekt. Narcisse werkt een project uit met de Indonesische kunstenaar Fendry Ekel (1971) die momenteel leeft tussen Jakarta en Berlijn. Hij maakt technisch verbluffende schilderkunst: figuratieve montages waarin hij zijn politiek beladen thema's als het ware op een schaakspel aanbiedt aan de toeschouwer. Het schaakspel als een metafoor voor het verschuiven van betekenissen tussen zien en het an sich particulier interpreteren. In CC Strombeek zal Fendry Ekel nieuw werk presenteren in een sterke en intense dialoog met Narcisse Tordoir.
> Van 12 januari tot 7 maart 2018, CC Strombeek

Static Movement: Jean-Pierre Maury & Dirk Verhaegen

Deze tentoonstelling reflecteert over de geometrische abstracte kunst in België sinds de jaren 1970 doorheen het werk van Jean-Pierre Maury (1948, Brussel) en Dirk Verhaegen (1950, Vilvoorde). Beide kunstenaars brengen een concrete, afgewogen en conceptuele kunst, in de lijn van de historische abstractie. Zonder naar het minimalisme of de kinetische kunst over te stappen, opteren zij voor een beeldtaal die het traditionele kader van het schilderij overschrijdt. In hun werk, waaraan zij een meditatieve functie toekennen, vertrekken ze vanuit het statische om vormen in beweging te brengen.
> Van 5 november tot 28 januari 2018, FeliXart Museum

KUNST OP KOMST

Sophie Podolski: Le pays où tout est permis

WIELS presenteert de eerste tentoonstelling gewijd aan de Belgische kunstenaar Sophie Podolski. Haar werk weerspiegelt een tijdperk dat getekend werd door seksuele bevrijding, antipsychiatrie en desillusie bij de jeugd. In de korte periode tussen 1968 en 1974 – toen ze zich op 21-jarige leeftijd het leven benam – produceerde ze een veelzijdig grafisch oeuvre, en één boek, met de titel 'Le pays où tout est permis'. De tentoonstelling toont meer dan 100 werken op papier, waaronder met inkt, pastel en kleurpotlood, maar ook de etsen die tot haar vroegste werk behoren, en het originele manuscript van haar unieke boek.
> Van 20 januari tot 1 april 2018, WIELS

Soviet Design: Red Wealth (1950-1980)

'Soviet Design. Red Wealth' is de eerste retrospectieve die designobjecten en grafisch werk ontworpen in de Sovjet-Unie in de afgelopen eeuw samenbrengt. Dit is een samenwerking met het Moscow Design Museum. Van de jaren vijftig tot de Olympische Spelen in Moskou (1980) toont de tentoonstelling iconische stukjes van de Sovjet-levensstijl, voorbeelden van grafisch en industrieel ontwerp, technische tekeningen en prototypes van Sovjet-ontwerpers uit het Moscow Design Museum en privécollecties.
> Van 24 januari tot 21 mei 2018, ADAM

Watching You Watching Me: A Photographic Response to Surveillance

Waar ligt de lijn tussen fotografie en surveillance? 'Watching You, Watching Me' brengt het werk van tien kunstenaars in beeld die de surveillancecultuur onder de loep nemen en de broze grens aftasten tussen publiek en privé. Van documentaire tot streetart. Met werken van Mari Bastashevski & Privacy International, Edu Bayer, Josh Begley, Paolo Cirio, Hasan Elahi, Andrew Hammerand, Mishka Henner, Simon Menner, Julian Roeder en Tomas van Houtryve.
> Van 25 januari tot 18 februari 2018, BOZAR

Akay & Ola Bandola: Wonderland

De Zweedse kunstenaars Akay & Ola Bandola startten hun artistieke carrière met het aanbrengen van graffiti.Vandaag werken ze met verschillende materialen en thema's. Wat ze gemeen hebben, is hun gevoel voor humor, hun nieuwsgierigheid en hun vermogen om in hun werk gebruik te maken van verlaten uithoeken van stedelijke landschappen en van waardeloos afval. Deze tentoonstelling in het Millennium Iconoclast Museum of Art neemt je op sleeptouw doorheen hun stedelijke avonturen, die bestaan uit illegale verkenningen van verwaarloosde sites en locaties. Laat je verrassen!
> Van 27 januari tot 15 april, MIMA

Dirk Braeckman

Fotograaf Dirk Braeckman vertegenwoordigde ons land op de 57ste Biënnale van Venetië en stelde er in het Belgische paviljoen een reeks monumentale werken tentoon. Zijn zwart-witfoto’s ademen ingetogenheid en combineren intimiteit met afstandelijkheid. Zo creëren ze een eigen, besloten wereld waarvan de betekenis nooit helemaal duidelijk wordt. Voor BOZAR past Braeckman het project aan de architectuur van Victor Horta aan. Van Venetië naar Brussel, van het ene iconische interbellumgebouw naar het andere.
> Van 1 februari tot 29 april 2018, BOZAR

Saâdane Afif: Paroles

De Franse kunstenaar Saâdane Afif woont en werkt in Berlijn. Hij bedient zich van populaire cultuurvormen, zoals muziek, om mensen bij elkaar te brengen in een moment van gedeelde creativiteit. Zijn werk neemt uiteenlopende vormen aan: niet alleen performances, objecten en sculpturen, maar ook teksten en affiches. Vaak grijpt hij de gelegenheid van de tentoonstelling aan als moment van productie. De tentoonstelling 'Paroles' biedt een overzicht van zijn werk van de voorbije 15 jaar. Sinds 2004 nodigt hij schrijvers en kunstenaars uit om zich door zijn kunst te laten inspireren tot liedjesteksten, die dan naast de werken worden tentoongesteld. Deze teksten zijn voor Afif een belangrijke schat aan materiaal geworden die een centrale rol speelt in de evolutie van zijn werk.
> Van 1 februari tot 22 april 2018, WIELS

Calligraphy as process. From East Asia, The Middle East, North Africa, Europe and Americas

Garage Cosmos stelt een nieuwe groepstentoonstelling voor die volledig gewijd is aan hedendaagse Belgische en internationale kalligrafie. De deelnemende kunstenaars onderzoeken in hun werk allen de visuele aspecten van een nieuwe kalligrafie. Onder hen enkele (inmiddels overleden) Belgen als Christian Dotremont en Serge Vandercam. De tentoonstelling omvat werken uit een privécollectie in Brussel, anderen werden ontleend. Werken van stichtende leden van avant-gardebewegingen en hedendaagse kunstenaars komen samen. Ze delen allen hetzelfde creatief gebaar maar ook eenzelfde visie: ze creëren relaties tussen culturen.
> Van 2 februari tot 31 maart 2018, Garage Cosmos

Fernand Léger: Schoonheid alom

BOZAR brengt een tentoonstelling over een van de bekendste moderne kunstenaars, en een gepassioneerde observator van een bruisende eeuw: Fernand Léger. Zijn schilderstijl breekt met de artistieke conventies van zijn tijd en probeert de versnippering en het gesyncopeerde ritme van een almaar sneller wordende samenleving te vatten. Hij schildert stedelijke landschappen vol auto’s en machines. Voor hij schilder werd, liep Léger stage bij een architect, en die bijzondere band met architectuur blijft. Met de avant-gardedichters deelt hij de fascinatie voor nieuwe manieren om visueel te communiceren, zoals reclame en typografie. Hij is in de ban van Charlie Chaplin en film. Léger werkt zijn hele carrière lang samen met regisseurs, choreografen en componisten om decors en kostuums te ontwerpen. Deze bijzondere tentoonstelling wil je laten kennismaken met elk facet van deze 20ste-eeuwse duizendpoot.
> Van 9 februari tot 3 juni 2018, BOZAR

Spanish Still Life: Velázquez, Goya, Picasso, Miró, ...

Stillevens in de schilderkunst: een weinig ambitieuze oefening in nabootsing? Niet meer sinds de avant-gardekunstenaars het genre aangrepen om radicale veranderingen door te voeren in de schilderkunst. Deze retrospectieve brengt voor de eerste keer de vierhonderdjarige evolutie in beeld van de fraaiste Spaanse stillevens: van de eerste 'bodegónes' uit de 17de eeuw, over de persoonlijke interpretaties van Velázquez en Goya tot de vormexperimenten van Picasso, Dalí en Miró en het recente werk van hedendaagse Spaanse kunstenaars.
> Van 23 februari tot 27 mei 2018, BOZAR

Hugo Claus: Con amore

Tien jaar na zijn dood en 50 jaar na mei ’68 wijdt BOZAR een museale tentoonstelling aan Vlaanderens meest bekroonde auteur: Hugo Claus. De multidisciplinaire expo toont Claus in al zijn facetten: schrijver, schilder, theatermaker, filmregisseur. Toch wordt het geen traditioneel overzicht van een leven en een oeuvre. Curator Marc Didden maakt met liefde – con amore – een hoogstpersoonlijke tentoonstelling, niet óver Claus, maar vóór Claus. Een eigenzinnig portret, samengesteld uit nauwkeurig geselecteerde archiefbeelden, foto’s, tekstfragmenten en kunstwerken van o.a. Appel, Raveel en Ensor, maar ook hedendaagse kunstenaars als Borremans, De Cordier, Dillemans en Vanriet. En er is de nauwe band tussen Claus en het Paleis voor Schone kunsten, waar hij eerst tentoonstelde in 1959, deelnam aan het legendarische ‘Poëzie in het Paleis’ in 1966 en een protestavond tegen censuur leidde in mei ‘68.
> Van 28 februari tot 27 mei 2018, BOZAR

Museum Night Fever

Een nachtje doorbrengen in het museum is geen utopie meer. Museum Night Fever is inmiddels een vaste waarde op de museumkalender. Honderden jongeren uit kunstopleidingen en jeugdhuizen bereiden zich op deze nacht voor om in de tientallen deelnemende Brusselse musea concerten, performances, installaties, modedéfilés, rondleidingen of spelletjes te verzorgen of te begeleiden. Daar komen in de loop van de avond en de nacht meer dan vijftienduizend (jonge) museumliefhebbers op af, niet in het minst dankzij een voordelige toegangspas. Tussen de verschillende locaties zijn pendelbussen voorzien. Een grote afterparty sluit de culturele feestelijkheden af.
> Zaterdag 3 maart 2018, diverse musea

MEER TIPS!

Voor een overzicht van de musea en kunstencentra verwijzen we je graag naar onze museumpagina

Wie op de hoogte wil blijven van wat leeft in de wereld van de hedendaagse kunst, verkent ook onze pagina Galeries.