Expo in Brussel

Verschillende Brusselse musea bieden, naast hun vaste collectie, tijdelijke tentoonstellingen aan die liefhebbers van heinde en ver naar de Europese hoofdstad lokken. Ook Brusselse kunstencentra dragen hun steentje bij. Het aanbod is immens en uiterst gevarieerd. UiTinBrussel presenteert een bescheiden selectie.

IN DE KIJKER

Heropening Africamuseum op 9 december

Het Africamuseum in Tervuren staat wereldwijd bekend als één van de mooiste en meest indrukwekkende Afrikamusea. Na jarenlange verbouwingen en renovaties opent het volledig vernieuwde museum in december 2018 opnieuw de deuren. Het nieuwe museum dompelt je onder in de heel diverse natuur van het continent en verrast je ook met culturele rijkdommen en creatieve steden. Het toont het leven zoals het er is, laat je de oudste en nieuwste tradities van taal en muziek horen en richt de blik op de duurzame relatie tussen Afrika en Europa vanuit de harde koloniale geschiedenis die ons land met Centraal-Afrika deelt.
> Meer info

Brussels Museums Nocturnes

Naar jaarlijkse goede gewoonte stellen dit najaar opnieuw tientallen Brusselse musea gedurende 13 weken op donderdagavond beurtelings (telkens 5 tot 8 musea) hun deuren open voor het publiek. Je kan er dan niet alleen nieuwe tentoonstellingen bekijken, maar er onder meer ook workshops bijwonen, concerten meepikken, deelnemen aan rondleidingen, en ja, zelfs eten en drinken! Ontdek de complete programmatie in het Museumdorp op de Zavel tijdens de gratis vernissage op 13 september in het Egmontpaleis en in het Joods Museum van België.
> Van 13 september tot 6 december 2018, diverse locaties

museumPASSmusées

Op 20 september 2018 vindt de lancering van de museumPASSmusées plaats.
Met de museumpas kan je gratis een jaar lang de deelnemende musea in ons land bezoeken. Niet één keer, maar zo vaak je maar wil.
Je krijgt gratis toegang tot de vaste collecties van de deelnemende musea. Tijdelijke tentoonstellingen bezoek je ook gratis of met een fikse korting.
museumPASSmusées is een gemeenschapsoverschrijdend project. Musea in de Franse en Vlaamse Gemeenschap, en dus ook Brussel, presenteren zich samen op één kaart.
De pas kost € 50, ongeacht tot welke leeftijdscategorie je behoort.
Vragen over de pas? Klik hier.
 

LOPENDE TENTOONSTELLINGEN

Designed Landscapes - Brussels 1775-2020

'Designed Landscapes' biedt een ongeziene blik op het landschap van het Brussels Gewest en op de unieke geschiedenis van haar openbare parken en tuinen. Via tal van originele en in vele gevallen nooit eerder getoonde documenten geeft de tentoonstelling een totaaloverzicht van de Brusselse landschapsrealisaties tussen 1775 en vandaag, haar auteurs en de historische en politieke context. Ze plaatst de Brusselse ontwerpen ook in een internationale, culturele context en laat haar licht schijnen op de typische instrumenten van de landschapsarchitect.
> Van 16 november 2018 tot 31 maart 2019, CIVA

Groepsexpo: Over banden en ballingschap

'Over banden en ballingschap' brengt werk van zeven kunstenaars uit Marokko die werken tussen het Oosten en het Westen: Zainab Andalibe, Saddie Choua, Hassan Darsi, Hanane El Farissi, Abdessamad El Montassir, Wiame Haddad en Randa Maroufi. Het groepsproject laat je kennismaken met uiteenlopende artistieke benaderingen en belicht hoe banden ontstaan in de realiteit: territoriale banden, emotionele banden, banden tussen mensen van verschillende generaties gesmeed door het collectieve geheugen, fysieke banden en banden tussen objecten.
> Van 15 november 2018 tot 3 februari 2019, Boghossianstichting - Villa Empain

Groepsexpo: Shaping Light

Ter gelegenheid van het 45-jarig jubileum van zijn galerie presenteert Albert Baronian 'Shaping Light' bij Fondation CAB, een groepstentoonstelling die neon als medium onderzoekt. Shaping Light illustreert de verschillende manieren waarop de gepresenteerde kunstenaars neon aanwenden om vorm te geven aan licht. Met werk van onder anderen Marie José Burki, Tracey Emin, Dan Flavin, Joseph Kosuth en Bruce Nauman.
> Van 10 november tot 15 december 2018, CAB Fondation

Revolutions - Records & Rebels 1966-1970

Flower Power is helemaal terug in deze groots opgezette expo. Duik helemaal onder in de idealen, aspiraties, utopieën en de drang naar vrijheid van de sixties. Maar beleef ook het toenmalige militantisme en de anti-establishmentbetogingen. De culturele, sociale, artistieke en technologische revoluties die hun hoogtepunt kenden tussen 1966 en 1970, hebben onze huidige levensstijl geboetseerd en bepalen vandaag nog ons toekomstbeeld. Meer dan 250 unieke foto's en symbolische voorwerpen uit mode, design en grafische kunsten zijn gecombineerd met 3D-beelden en videoanimaties voor een unieke beleving. Tijdens je bezoek hoor je bovendien de hele tijd songs van The Beach Boys, The Rolling Stones, The Beatles, The Who, Janis Joplin, Jimi Hendrix en Joni Mitchell.
> Van 24 oktober 2018 tot 10 maart 2019, ING Art Center

Leonard Freed: Worldview

Deze expo kwam tot stand in samenwerking met het vermaarde fotoagentschap Magnum en brengt een retrospectieve van het werk van de joodse Amerikaanse fotograaf Leonard Freed (1929-2006). Minderheden, oorlog, revolutie, rassendiscriminatie, werk, plezier, ordehandhaving, armoede, kunst en ook het dagelijks leven staan centraal in het werk van deze documentaire fotograaf. Freed kiest zijn onderwerpen allerminst toevallig en wil met zijn foto's een aanklacht formuleren tegen de wereld zoals hij is.
> Van 19 oktober 2018 tot 17 maart 2019, Joods Museum

Charif Benhelima: Welcome to Belgium - Children in the City 1990-1995

Charif Benhelima (Brussel, 1967) studeerde fotografie aan de Hogeschool Sint-Lukas in Brussel, het HISK in Antwerpen en het International Center of Photography in New York. Het thema van zijn foto's is identiteit, meer bepaald hoe het voelt om een buitenbeentje te zijn. In 2003 publiceerde hij 'Welcome to Belgium', een documentair fotoboek over legale en illegale vluchtelingen in België. Uit dat boek presenteert Atelier M de reeks 'Children in the City', gefotografeerd tussen 1990 en 1995. De foto's laten de bezoeker nadenken over jeugdherinneringen en kinderdromen. Diepmenselijk.
> Van 11 oktober tot 9 maart 2019, Atelier M

Dalí & Magritte: twee iconen van het surrealisme in dialoog

Ter gelegenheid van het tienjarige bestaan van het Magritte Museum organiseren de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België een tentoonstelling rond het werk van Salvador Dalí in dialoog met dat van René Magritte. [Meer info volgt.]
> Van 11 oktober 2018 tot 9 februari 2020, KMSKB

Van Gogh - The Immersive Experience

Met de meest recente virtuele projectietechnologie worden bezoekers ondergedompeld in het universum van schilder Vincent van Gogh. Het parcours brengt het leven van de artiest op een nieuwe manier tot leven: zijn tijd in het klooster en in Arles, de geheimen uit de brieven die hij schreef aan zijn broer en nog veel meer. Een klank- en lichtspektakel neemt iedereen mee aan de hand van de wereldberoemde en vertrouwde beelden van Vincent van Gogh. Deze expo, waarin voor alle duidelijkheid geen enkel origineel werk van Van Gogh te zien is, is een 360°-beleving in het universum van een van de grootste genieën van de vorige eeuw.
> Van 10 oktober 2018 tot 6 januari 2019, Beursgebouw

Theodoor van Loon: een caravaggist tussen Rome en Brussel

Theodoor van Loon (1581/82-1649) was een van de eerste schilders uit de Zuidelijke Nederlanden die zich verregaand liet beïnvloeden door de kunst van Caravaggio (1571-1610). Net als zijn tijdgenoot Rubens vond hij inspiratie bij de meesters uit Italië en ontwikkelde hij een krachtige, unieke stijl. De krachtige barokstijl van Van Loon maakt vandaag nog indruk vanwege haar majestueuze, haast gebeeldhouwde figuren, geboetseerd door licht en schaduw. De tentoonstelling verzamelt in totaal een 50-tal werken waaronder representatieve schilderijen, gravures en een tekening van Van Loon alsook een selectie van werken van schilders die hem beïnvloed hebben.
> Van 10 oktober 2018 tot 13 januari 2019, BOZAR

Franz Courtens, buiten en binnen

In april 1922, naar aanleiding van een overzichtstentoonstelling in de Cercle Artistique et Littéraire in Brussel, plaatste Karel van de Woestijne Franz Courtens (1854-1943), wiens "verfkwast slaat en strijkt, ploft en trilt over het doek", naast de grootmeesters William Turner (1775-1851) en Claude Monet (1840-1926). Courtens genoot inderdaad vroeg internationale erkenning. Zijn 'Mosselboot' werd in 1883 in Amsterdam en later in Stuttgart bekroond, het schilderij 'Gouden regen' won in 1889 een gouden medaille in Parijs. In overzichtswerken uit de tijd werden hele hoofdstukken aan hem gewijd. Deze tentoonstelling is het sluitstuk van drie expo's opgedragen aan de kunstenaar. Twee kleinzoons hebben recent de vele familiecollecties uitgeplozen en een groot aantal werken geïdentificeerd. Sommige werden nog nooit eerder tentoongesteld. Deze schilderijen, niet gemaakt in opdracht van grote verzamelaars, werpen een ander licht op Courtens' talent.
> Van 10 oktober 2018 tot 15 januari 2019, Charlier Museum

Berlijn 1912-1932

Deze ambitieuze expo staat in het teken van gepolitiseerde kunst en de stedelijke uitdagingen van een moderne, maar door de oorlog getekende metropool tussen 1912 en 1932. Aan de hand van schilderijen, beeldhouwwerken, tekeningen, foto's en films van kunstenaars zoals Otto Dix, Raoul Hausmann, Ernst Ludwig Kirchner, Kazimir Malevich en Alexander Rodchenko komen de sleutelmomenten en creatieve geesten van deze aangrijpende periode opnieuw tot leven.
> Van 5 oktober 2018 tot 27 januari 2019, KMSKB

The Grand Place to be

Om de 20ste verjaardag van de inschrijving op de Werelderfgoedlijst van UNESCO te herdenken, onthult 'The Grand Place to be' alle geheimen van deze iconische plek van architectuur en een bruisend Brussel. Het vijf meter hoge, originele standbeeld van Sint-Michiel, dat speciaal voor die gelegenheid werd verplaatst, gidst de bezoekers langs zeldzame en onuitgegeven stukken. Schilderijen, kunstvoorwerpen, etsen en foto’s illustreren de woelige geschiedenis, de verschillende functies, gebruiken én de gedaanteverwisselingen die het marktplein tussen de 12e eeuw en vandaag doormaakte. De restauratiewerken worden voor het eerst aan het grote publiek getoond. Een heuse ontdekking achter de schermen van het mooiste marktplein ter wereld!
> Van 4 oktober tot 29 december 2018, Broodhuis

Vrouwen in de Art Brut?

De Weense verzamelaarster Hannah Rieger nodigt ons uit om haar kijk op de Art Brut te beleven aan de hand van zowel grote werken als minder bekende namen. De tentoonstelling, die 105 werken van Oostenrijkse en internationale kunstenaars samenbrengt, bestaat zowel uit vrouwenportretten als werken die gemaakt zijn door vrouwen.
> Van 5 oktober 2018 tot 10 februari 2019, Art & Marges Museum

Serge Vandercam & Hugo Claus: Het vlot van de Medusa

Serge Vandercam (1924-2005) en Hugo Claus (1929-2008) waren beiden zowel naar de letter als naar de geest verwant aan de Cobra-beweging (1948-1951). Typisch voor deze kortstondige beweging was de samenwerking tussen kunstenaars die in diverse disciplines werkzaam waren. Beeldend kunstenaar Vandercam en schrijver Hugo Claus werkten in de loop van hun carrière meermaals samen. Tijdens een reis door Denemarken in 1961 ontdekte Vandercam de Man van Tollund (een veenlijk dat dateert van omstreeks 350 v.Chr.). Het leidde tot een reeks doeken waarbij Claus een lang gedicht schreef. Enkele jaren later wisselden beide kunstenaars van rol: Claus schilderde en Vandercam schreef. Het resulteerde in een reeks van vijf schilderijen waarop zowel tekst als beeld voorkomen. In de uitwerking ervan bleven beide kunstenaars trouw aan de rebelse principes van de Cobra-beweging.
> Van 5 oktober 2018 tot 27 januari 2019, KMSKB

Paolo Gasparini: Latinopolis

De Italiaanse kunstenaar Paolo Gasparini (1934) emigreerde in 1954 naar Venezuela. De portretten en de vele andere foto's uit zijn vroege periode doen denken aan Paul Strand en Walker Evans, maar algauw begon hij de grenzen van het vaste beeld af te tasten. Zijn oeuvre getuigt van een voortdurende kruisbestuiving tussen literatuur, film en fotografie. 'Latinopolis' presenteert een indrukwekkende fotomuur die Gasparini speciaal voor deze tentoonstelling maakte.
> Van 30 september tot 16 december 2018, Fondation A Stichting

Resistance

In het kader van '2018, jaar van de Contestatie' viert de Stad Brussel de 50ste verjaardag van 1968, een scharnierperiode bezaaid met tal van uitdagingen en een emblematisch jaar voor kunst en maatschappij. De CENTRALE wil deze kans om haar missie als openbaar kunstencentrum te vervullen niet missen en buigt zich met een ambitieus project, 'Resistance', over de manier waarop de kunsten hebben ingespeeld op en deelgenomen aan de woelige maatschappelijke en politieke ontwikkelingen van de afgelopen 50 jaar. Aan de hand van een uitgebreide tentoonstelling en een platform voor actie en reflectie verkent 'Resistance' vanuit een thematische invalshoek de manier waarop contestatie en verzet aanwezig zijn in de essentie van de kunstwerken. Het project stelt een dialoog voor tussen historische werken van 1968 en eigentijdse creaties van Belgische en internationale kunstenaars.
> Van 27 september 2018 tot 27 januari 2019, CENTRALE for Contemporary Art

American Abstract

Deze expo brengt vijf belangrijke Amerikaanse abstracte kunstenaars samen van drie verschillende generaties: Sam Francis, Sam Gilliam, Robert Motherwell, Cheney Thompson en Christopher Wool. Samen vertellen ze een particulier verhaal over de Amerikaanse abstracte schilderkunst, zowel over hun eigen idioom als over de resonanties ervan op hun tijdgenoten. Een boeiende clash zonder bloedvergieten!
> Van 27 september tot 1 december 2018, Charles Riva Collection

Teresa Cos: The Measure of Disorder

De Italiaanse kunstenares Teresa Cos (1982) woont en werkt in Brussel en Londen. In haar nieuwe video- en geluidsinstallatie 'The Measure of Disorder' volgt ze het spoor van de Oostenrijkse natuurwetenschapper Ludwig Boltzmann (1844-1906), die niet alleen bekend is om zijn baanbrekende onderzoek naar het fenomeen van de entropie, maar ook om zijn tragische zelfmoord in Duino, nabij Triëst, Italië. Cos maakte een niet-lineaire reconstructie van Boltzmanns laatste reis van Wenen naar de Oostenrijkse Rivièra rond de eeuwwisseling. Spelend met de conventies van de cinema, mixt Cos persoonlijke anekdotes af met 'grote' socio-politieke bewegingen. 'The Measure of Disorder' biedt zo een reflectie over de menselijke perceptie van het concept 'tijd', geheugen en over de (on)omkeerbaarheid van de dingen.
> Van 23 september tot 23 december 2018, Argos

Koenraad Dedobbeleer: Kunststoff - Gallery of Material Culture

De Belgische kunstenaar Koenraad Dedobbeleer (Halle, 1975) woont en werkt in Brussel. Zijn expo in WIELS stelt een 40-tal werken voor, waarvan 15 nieuwe die speciaal voor deze tentoonstelling werden gemaakt: sculpturen, foto's, een diaprojectie, een collectie boeken en werken op papier. Dedobbeleer verkent in zijn werk sculptuur, design, architectuur en uitstallingssystemen. Hij onderzoekt hoe waarde wordt toegekend aan bepaalde materialen, steeds met een lichte toets en een droog gevoel voor humor.
> Van 22 september 2018 tot 6 januari 2019, WIELS

Tentoonstelling Velomuseum.brussels

Fietsen door Brussel is fietsen doorheen de geschiedenis. Maar weet u ook hoe en wanneer die fiets zijn intrede deed in het Brusselse straatbeeld? Met Velomuseum.brussels geeft het AMVB samen met CyCLO een inkijk in de rijkdom van 150 jaar fietscultuur in al zijn verschillende aspecten: van de fiets in het dagelijks leven en de lokale fietsnijverheid tot de wielersport en de evolutie van de fietsinfrastructuur op de openbare weg. Bezoekers met pech kunnen zelfs aan de slag in het fietsatelier dat aanwezig zal zijn in de tentoonstelling.
> Van 22 september 2018 tot 27 januari 2019, AMVB

Beyond Klimt: New Horizons in Central Europe, 1914-1938

Het einde van de Eerste Wereldoorlog en het Oostenrijks-Hongaarse Rijk betekende ook de revival van omvangrijke ontwikkelingen in de kunst. Politieke en economische verschuivingen brachten artistieke migraties, nieuwe ideeën en perspectieven op gang. In deze tentoonstelling bekijk je de Centraal-Europese gebieden in volle verandering door de blik van Gustav Klimt, Josef Capek, Egon Schiele, Oskar Kokoschka, László Moholy-Naga en 75 andere kunstenaars.
> Van 21 september 2018 tot 20 januari 2019, BOZAR

Chris Marker: Memories of the Future

BOZAR en La Cinémateque française slaan de handen in elkaar voor een reis door het universum en de archieven van de Fransman Chris Marker (1921-2012), de militante filmmaker van 'La Jetée' (1962), maar ook schrijver, fotograaf, tekenaar, muzikant, mediakunstenaar en globetrotter.
> Van 19 september 2018 tot 6 januari 2019, BOZAR

Alex: De kunst van Jacques Martin

In 2018 viert de populaire stripfiguur Alex zijn 70-jarige bestaan. Op 16 september 1948 was hij voor het eerst te zien in het weekblad Kuifje. Vandaag wordt Alex, die eerlijkheid en rechtvaardigheid hoog in het vaandel draagt, beschouwd als de ware voorloper van het historische stripverhaal. Ter gelegenheid van 70 jaar Alex vindt in het Museum Kunst en Geschiedenis een retrospectieve plaats rond Alex en zijn schepper Jacques Martin. Een kleurrijke expo die geen stripfanaat links mag laten liggen!
> Van 14 september 2018 tot 6 januari 2019, Museum Kunst en Geschiedenis

René Daniëls: Fragments of an Unfinished Novel

De Nederlandse kunstenaar René Daniëls (1950) woont en werkt in Eindhoven. Hij verscheen als kunstenaar op het toneel in de late jaren 70, toen figuratieve en expressieve schilderkunst opnieuw populair werd. In zijn werk duiken bepaalde motieven steeds weer op, in voortdurend wisselende vormen. Vanaf 1984 speelt één motief een dominante rol: dat van een in perspectief weergegeven tentoonstellingsruimte. Deze vorm heeft wel iets weg van een strikje. In zijn expo bij WIELS verkent Daniëls het verschijnsel 'déjà vu' en de relatie tussen waarneming en geheugen, die centraal staan in zijn kunstpraktijk. Aan de hand van historische schilderijen en nooit eerder tentoongestelde werken wordt de ontwikkeling van Daniëls visuele taal geschetst. Een ruime selectie van tekeningen vervolledigt de expo en biedt een dieper inzicht in de evolutie van Daniëls beeldtaal.
> Van 7 september tot 6 januari 2019, WIELS

Groepsexpo: Beyond Borders

De problematiek van de grenzen is een thema dat aan het hart raakt van de missie van de Boghossianstichting: volkeren dichter bij elkaar brengen via cultuur. De tentoonstelling brengt 37 internationaal gerenommeerde hedendaagse kunstenaars samen uit de Europese en de Arabische kunstwereld. Hun werken gaan in dialoog over het begrip ‘grenzen’ en de manieren waarop die worden voorgesteld. De tentoongestelde werken zijn een selectie uit het oeuvre van Europese kunstenaars uit de collectie van de European Investment Bank’s Art Collection en werden gekozen door Delphine Munro. Ze worden tegenover werken geplaatst van artiesten uit het Midden-Oosten en de Maghreb, geselecteerd door gastcurator Michket Krifa. Politieke of poëtische opvattingen over grenzen, esthetische ervaringen, symbolische ladingen en multidimensionale zienswijzen: de tentoonstelling verkent de dialoog tussen de werken van kunstenaars als Anish Kapoor, Rebecca Horn, Mounir Fatmi, Jan Fabre, Ali Cherri, Anri Sala, Wael Shawky en Jannis Kounellis. De catalogus bij de tentoonstelling bevat foto’s van de tentoongestelde werken en de biografieën van de kunstenaars.
> Van 6 september 2018 tot 24 februari 2019, Boghossianstichting - Villa Empain

Catel: Beeldige vrouwenlevens

Catel, grootmeester van de grafische roman, heeft zich in minder dan twee decennia kunnen profileren als een icoon van de Frans-Belgische strip. Opmerkelijke vrouwen, van Kiki van Montparnasse tot Benoîte Groult, vormen de rode draad in het oeuvre van deze volbloed humaniste. Catel, geboren en opgegroeid in Straatsburg, illustreerde talloze romans en kinderalbums voor ze met haar stripbiografieën begon. Haar ontmoeting met scenarist-schrijver José-Louis Bocquet was doorslaggevend voor het vervolg van haar tekenwerk. Samen werkten ze aan een album dat helemaal was gewijd aan Edith Piaf. Daarop volgden de grafische romans 'Kiki van Montparnasse', 'Olympe de Gouges' en 'Joséphine Baker'. Na haar ontmoeting met Benoîte Groult – de auteur van 'Het leven zoals het is' – ging ze alleen aan de slag. Catel verheft strips tot grafische literatuur.
> Van 19 juni tot 25 november 2018, Stripmuseum

Belfius-collectie: Magma, Cloud, Ashes

Sinds 2015 stelt Belfius op de 32ste verdieping van haar hoofdkantoor aan het Rogierplein een deel van haar enorme kunstcollectie (zo'n 4300 werken) tentoon. Dit jaar kan het publiek er terecht voor de expo 'Magma, Cloud, Ashes', met werken van onder anderen Bruegel, Michaël Borremans, Pierre Alechinsky, James Ensor en Piet Stockmans. De expo toont een 50-tal werken en is opgebouwd rond de kleuren rood (magma), wit (cloud) en zwart (ashes) en de grondstoffen waarmee schilders die verfkleur maakten. Belfius wil daarmee de manier waarop een bepaalde kleur door de kunstgeschiedenis evolueert extra in de verf zetten.
> Van 13 juni tot 15 december 2018, Rogiertoren

Groepsexpo: Plaatstaal

Tussen metaal en beeldende kunst heeft altijd een nauwe band bestaan. Of het nu geplooide of geperforeerde platen zijn, nopjes- of golfplaten, metaal kon van bij het begin tegemoetkomen aan de vereisten van de moderne sculptuur. In de vroegere Citroën-garage - nu Kanal | Centre Pompidou - nemen sculpturen de plaats in van de auto's. Plaatstaal, zeer gewaardeerd voor zijn constructieve eigenschappen, kan vele vormen aannemen en werd al uitvoerig getest door grote voorgangers als Julio Gonzalez of Antoine Pevsner. Na de jaren 1950 kreeg dit materiaal tal van esthetische toepassingen, al dan niet met een conceptuele dimensie. Het werd onder meer gebruikt voor kinetische constructies, assemblages en minimalistische structuren. In Kanal kan je werken bewonderen van onder anderen Juan Gris, César en Robert Rauschenberg.
> Van 5 mei 2018 tot 10 juni 2019, Kanal - Centre Pompidou

Galaxy 58 - 60 jaar Atomium

Zestig jaar geleden ging Expo 58 van start op de Heizelvlakte. Ter gelegenheid daarvan vinden er in 2018 tal van activiteiten plaats, waaronder drie tentoonstellingen: één in het Atomium, twee in het ADAM - Brussels Design Museum. We lijstten ze, samen met de andere activiteiten, speciaal voor u op. Klik op de link hieronder of op de foto hiernaast en u komt er alles over te weten!
> Van 23 maart 2018 tot 2 januari 2019, Atomium en ADAM - Brussels Design Museum

Horta en Wolfers

Juwelen, beelden, vazen, ontwerptekeningen, foto's, inventarissen ... de Koning Boudewijnstichting heeft een uitzonderlijke collectie meesterwerken kunnen aankopen van Philippe Wolfers (1858-1929), topontwerper van de art nouveau, en zijn zoon Marcel (1886-1976), beeldhouwer en lakkunstenaar. het grootste deel van de aankoop zal vanaf 29 november te bewonderen zijn in de 'winkel Wolfers' in het Jubelparkmuseum. Dit is het oorspronkelijke interieur van de winkel van Wolfers Frères, gelegen aan de Arenbergstraat in Brussel, die Victor Horta in 1909 ontwierp. Het geheel wordt in het museum heropgebouwd en herbestemd als decor voor de zopas verworven collectie Wolfers en andere belangrijke hoogtepunten uit de verzameling art nouveau en art deco van het museum.
> Van 29 november 2017 tot 30 december 2018, Jubelparkmuseum

IN DE RAND

Raoul De Keyser in Print: zeefdrukken, litho's, lino's, etsen

Het S.M.A.K. in Gent toont nog tot 27 januari 2019 een retrospectieve van de belangrijke Belgische schilder Raoul De Keyser (1930-2012). Naast schilderijen realiseerde De Keyser in de loop van zijn carrière ook een vijftigtal zeefdrukken, litho's, lino's en etsen. Deze weerspiegelen de vormelijke en thematische evolutie van zijn picturale werk, dat zich op het snijpunt bevindt van de abstractie en de figuratie, zonder de realiteit ooit uit het oog te verliezen. Het merendeel van De Keysers grafische productie verscheen in kleine oplagen. Sommige zeefdrukken, lino's en etsen bewerkte de kunstenaar uit Deinze bovendien nog eens manueel met aquarel, waardoor ze opnieuw tot unieke werken werden getransformeerd.
> Van 24 oktober tot 22 december 2018, CC Strombeek

Sven Augustijnen & Sammy Baloji

In het werk van de Belgische kunstenaar Sven Augustijnen (Mechelen, 1970) staan al geruime tijd thema's centraal zoals wapenindustrie, ideologie en kolonialisme, invloed en macht. Augustijnen graaft in de donkere geschiedenis van onze relatie met de voormalige kolonie. Aan de hand van een quasivolledige set van het jaren vijftigmagazine 'Europe Magazine' weet de kunstenaar een indringend tijdsbeeld te evoceren dat tot op vandaag nog steeds niet verwerkt is. Sammy Baloji (Lubumbashi, 1978) pendelt tussen Brussel en zijn geboortestad. Hij maakt foto's, video's en sculpturen die via hun symbolische geladenheid - koper! - de inhoud letterlijk laten spreken vanuit de materie waarmee 'wij' rijk zijn geworden. Daarmee zet hij de beschouwer tot nadenken aan over grondstoffen en over de manier waarop ook immateriële diensten zoals educatie, godsdienst en cultuur worden ingezet om de houdbaarheid van de kolonisering bij de bevolking voort te zetten.
> Van 5 oktober tot 13 december 2018, CC Strombeek-Bever

Here Comes the Summer: Rui Chafes

De tweede editie van 'Here Comes the Summer' brengt opnieuw een werk uit de collectie van het SMAK voor een langere periode naar Strombeek: 'Kränker Engel' van de Portugese kunstenaar Rui Chafes (1966) is een bijzonder poëtisch werk dat beweegt op het ritme van de seizoenen. (Met het project 'Here Comes the Summer' - een initiatief van Museumcultuur Strombeek/Gent - ontvangt Grimbergen elke zomer een nieuw kunstwerk uit de collectie van het SMAK. Vijf zomers: vijf werken.)
> Van 23 september tot 4 december 2018, CC Strombeek-Bever

STREET ART

Het Street Art Parcours in één muisklik

De Stad Brussel bedacht een nieuwe website die een mooi overzicht biedt van het Street Art Parcours in Brussel. Alle Street Art-projecten die door de Schepen van Cultuur werden opgestart, zijn er terug te vinden. Ook de werken die spontaan op de muren van de hoofdstad verschenen, worden opgelijst. De website gidst bezoekers door de Stad Brussel (en dus niet door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) in functie van hun voorkeuren op het vlak van Street Art én houdt hen op de hoogte van nieuwe realisaties.
> Klik hier voor meer info.

KUNSTBEURZEN

Elke galerie met naam en faam neemt jaarlijks wel aan een aantal kunstbeurzen in binnen- en buitenland deel, dit wil zeggen als ze tenminste voor deelname geselecteerd worden door strenge selectiecommissies. Om slechts een aantal van de grootste en belangrijkste kunstbeurzen ter wereld te vernoemen: Art Basel, FIAC Paris, Frieze London, The Armory Show New York en Abu Dhabi Art Fair. Ook in ons land, en dan vooral in Brussel, vinden jaarlijks tal van beurzen plaats, de ene al wat grootschaliger en belangrijker dan de andere. In deze rubriek lijsten wij heel het jaar door kunstbeurzen op die in Brussel plaatsvinden. Van het bescheiden Affordable Art Fair (kunstwerken van 60 tot 6.000 euro) tot Art Brussels.
> Klik hier voor meer info.

KUNST OP KOMST

Night Fever. Designing Club Culture 1960 - Today

Nachtclubs behoren tot de belangrijkste designruimtes in de hedendaagse cultuur. Al meer dan 50 jaar lang zijn ze epicentra voor popcultuur. De afgesloten ruimtes voor nachtelijke ontspanning zijn voor architecten en designers van over de hele wereld een bron van mogelijkheden en inspiratie. 'Night Fever. Designing Club Culture 1960 – Today' biedt de eerste grootschalige analyse van de verhouding tussen clubcultuur en design, van het verleden tot nu. De tentoonstelling presenteert nachtclubs als ruimtes waar architectuur en interieurdesign samensmelten met geluid, licht, mode, grafische elementen en visuele effecten tot een modern gesamtkunstwerk. De tentoongestelde werken variëren van films en oude foto’s tot posters, flyers en mode, maar er zijn ook hedendaagse werken van fotografen en artiesten zoals Mark Leckey, Chen Wei en Musa N. Nxumalo aanwezig.
> Van 21 november 2018 tot 6 mei 2019, ADAM - Brussels Design Museum

Inca Dress Code: pracht en praal uit de Andes

De Amerikaanse collecties van het Museum Kunst & Geschiedenis worden beschouwd als de mooiste en rijkste binnen Europa. De meeste mensen kennen de verschillende culturen van de Andes (Peru, Bolivië en Chili) meestal dankzij hun keramiek, smeedkunst en mummies. Over hoe deze volken leefden of gekleed gingen is bij het brede publiek vaak minder geweten. Textiel bezat een bijzondere status omdat het gezien werd als een zeer waardevol product: de Inca’s gebruikten het niet enkel om zich te kleden, maar ook als symbool van macht en identiteit, als offerande of als ruilmiddel. De tentoonstelling geeft je als bezoeker de kans om de verfijning en beheersing van de weefkunst te bewonderen, naast de kleurenpracht van textiel en pluimen, evenals schitterende sieraden in goud, zilver en schelp. Het is een uitgelezen kans om de weefkunst, de complexiteit van de motieven en de uiteenlopende en tot vandaag stralende kleuren van de stoffen en veren te ontdekken en te bewonderen. Terwijl je hun garderobe ontdekt (schoenen, kleren, hoofddeksels en juwelen) leer je ook de mensen zelf kennen in hun dagelijkse leven. Bewonder de unieke stukken van uitzonderlijke kwaliteit en met een ongeziene kleurenpracht, naast ongeziene voorbeelden van edelsmeedkunst.
> Van 23 november 2018 tot 24 maart 2019, KMKG

Benoît Ruelle: Sketches of Jazz

Benoît Ruelle (1963) koestert al een passie voor fotografie en jazz sinds zijn adolescentie. Het lag dan ook voor de hand dat hij beide zou combineren. Maar van jazzfoto's alleen kun je niet leven. Als zelfstandig fotograaf concentreert Ruelles werk zich vooral op het vlak van interieurarchitectuur, verwaarloosde fabrieken en folkloristische evenementen. Maar of hij nu voor opdrachtgevers of voor zichzelf fotografeert, altijd staat voor hem de mens centraal. Zelf zegt hij over zijn jazzfoto's: 'Het interesseert me niet om een muzikant te fotograferen die zijn instrument bespeelt, maar wel iemand die leeft voor zijn passie.'
> Van 28 november tot 28 december 2018, Théâtre Marni

Maurice Wyckaert: Retrospectieve

Na Jules Schmalzigaug, Ferdinand Schirren, Marc Mendelson, Lismonde en Walter Leblanc, eren de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België met de retrospectieve van Maurice Wyckaert (1923-1996) nog één van de belangrijkste figuren van de naoorlogse kunst in België. Na zijn studies aan de Académie de Bruxelles en het Vrije Atelier van Sint-Lambrechts-Woluwe, begint Maurice Wyckaert in de stijl van Jean Brusselmans. Aanvankelijk sterk beïnvloed door het Vlaamse expressionisme, schakelt hij stilaan over naar een lyrische abstractie in combinatie met kalligrafische elementen. De Germaanse cultuur en de laatste Amerikaanse kunstinnovaties brengen Wyckaert uiteindelijk tot zijn persoonlijke stijl. Kenmerkend is de uitbreiding van het kleurengebruik in de vele innerlijke landschappen.
> Van 18 december 2018 tot 24 maart 2019, KMSKB

MEER TIPS!

Voor een overzicht van de musea en kunstencentra verwijzen we je graag naar onze museumpagina

Wie op de hoogte wil blijven van wat leeft in de wereld van de hedendaagse kunst, verkent ook onze pagina Galeries.