Expo in Brussel

Verschillende Brusselse musea bieden, naast hun vaste collectie, tijdelijke tentoonstellingen aan die liefhebbers van heinde en ver naar de Europese hoofdstad lokken. Ook Brusselse kunstencentra dragen hun steentje bij. Het aanbod is immens en uiterst gevarieerd. UiTinBrussel presenteert een bescheiden selectie.

IN DE KIJKER

Brussels Antique & Fine Arts Fair (BRAFA)

Elk jaar zakken liefhebbers, verzamelaars en professionele antiekhandelaars massaal af naar de prachtige gebouwen van Thurn & Taxis, voor wat niet alleen de grootste antiekbeurs van België is, maar ook één van de oudste antiekbeurzen ter wereld. Zelfs als je het geld niet hebt om te kopen, is de beurs één grote tentoonstelling, met een aanbod dat de hele periode van de Oudheid tot nu omspant. Eregast op BRAFA 2019 is het wereldberoemde Britse kunstenaarsduo Gilbert & George.
> Van 26 januari tot 3 februari 2019, Thurn & Taxis

Art Truc Troc & Design

Hét evenement van het begin van het jaar in Bozar belicht ruilhandel, hedendaagse kunst en design in een ongewone sfeer. Je kunt er je ruil aanbieden aan een honderdtal nieuwe en gevestigde kunstenaars tegen een kunstwerk dat je leuk vindt. Een reis naar de zon, een origineel werk, de realisatie van een website of een privétentoonstelling. De enige beperking is je verbeelding!
> Van 1 tot 3 februari 2019, Bozar

Carte de Visite / ARTopenKUNST

De tentoonstelling ARTopenKUNST stelt werken tentoon van plastische kunstenaars (schilders, tekenaars, beeldhouwers, videokunstenaars, fotografen, installatiekunstenaars, ...) die in Brussel (= Stad Brussel, Laken, Neder-over-Heembeek en Haren) verblijven of werken. Naast een tentoonstelling wil ARTopenKUNST ook ontmoetingen tussen Brusselse kunstenaars in de hand werken.
> Van 8 tot 10 februari 2019, Vanderborghtgebouw

Brussels I Love You: Contemporary Art Walk

Is van de ene hedendaagse kunstlocatie naar de andere wandelen je ding? Mis dan zeker de 'Contemporary Art Walk' van Brussels I Love You (BILY) niet. De wandeling leidt je onder meer langs galeries en kunstenaarsateliers. Zo leer je op een ontspannen manier de Bruselse kunstwereld kennen!
> Van 9 tot 17 februari 2019, diverse locaties

Museum Night Fever

Stel je 30 musea voor. Ja? Stel je nu 30 musea voor, maar dan in avondmodus, met veel glitter, schwung, passie én een stevige dosis creatief geweld: welkom bij Museum NIght Fever! De enige echte Brusselse Museumnacht komt terug op zaterdag 23 februari van 19u tot 1u. Meer dan 1000 getalenteerde jongeren zorgen voor een onvergetelijke ervaring. Met toptentoonstellingen, performances, installaties, livemuziek, dj's, dans, film, ongewone animaties, out of the box-rondleidingen en een sidderende afterparty. Het wordt een lange, feestelijke nacht!
> 23 februari 2019, diverse locaties

museumPASSmusées

Op 20 september 2018 vond de lancering van de museumPASSmusées plaats.
Met de museumpas kan je gratis een jaar lang de deelnemende musea in ons land bezoeken. Niet één keer, maar zo vaak je maar wil.
Je krijgt gratis toegang tot de vaste collecties van de deelnemende musea. Tijdelijke tentoonstellingen bezoek je ook gratis of met een fikse korting.
museumPASSmusées is een gemeenschapsoverschrijdend project. Musea in de Franse en Vlaamse Gemeenschap, en dus ook Brussel, presenteren zich samen op één kaart.
De pas kost € 50, ongeacht tot welke leeftijdscategorie je behoort.
Vragen over de pas? Klik hier.
 

LOPENDE TENTOONSTELLINGEN

Maurice Wyckaert: Retrospectieve

Na Jules Schmalzigaug, Ferdinand Schirren, Marc Mendelson, Lismonde en Walter Leblanc, eren de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België met de retrospectieve van Maurice Wyckaert (1923-1996) nog één van de belangrijkste figuren van de naoorlogse kunst in België. Na zijn studies aan de Académie de Bruxelles en het Vrije Atelier van Sint-Lambrechts-Woluwe, begint Maurice Wyckaert in de stijl van Jean Brusselmans. Aanvankelijk sterk beïnvloed door het Vlaamse expressionisme, schakelt hij stilaan over naar een lyrische abstractie in combinatie met kalligrafische elementen. De Germaanse cultuur en de laatste Amerikaanse kunstinnovaties brengen Wyckaert uiteindelijk tot zijn persoonlijke stijl. Kenmerkend is de uitbreiding van het kleurengebruik in de vele innerlijke landschappen.
> Van 18 december 2018 tot 24 maart 2019, KMSKB

Porsche: 70th anniversary

Dit jaar viert het legendarische merk uit Zuffenhausen zijn 70ste verjaardag. In 1948 toonden Ferdinand en zijn zoon Ferry Porsche voor het eerst een kleine sportwagen, gebaseerd op de Volkswagen die ontwikkeld werd door Ferdinand. De rest is geschiedenis. De eindejaarstentoonstelling van Autoworld vertelt het hele verhaal van die evolutie aan de hand van een zestigtal wagens. Om de bezoeker volledig onder te dompelen in het Porsche-universum en de subtiele evoluties daarvan, worden de wagens voorgesteld in verscheidene zones en configuraties.
> Van 14 december 2018 tot 27 januari 2019, Autoworld

Michael Matthys: Le long fleuve tranquille

De Belgische kunstenaar Michael Matthys (Charleroi, 1972) woont en werkt in Charleroi. Hij doceert striptekenen, anatomisch tekenen, gravure en zeefdruk. Naast de traditionele technieken gebruikt hij in zijn oeuvre ook meer eigenzinnige materialen. Hij mengt rundsbloed met koolstof om het portret van zijn geboortestad en van een galerie aan personages te schetsen in zijn twee laatste reeksen, die momenteel te zien zijn in de Botanique. Eerst en vooral 'Les Nez Rouges', portretten van anonieme personen in het rusthuis die samenkomen om kaart te spelen. Vervolgens herneemt Matthys hetzelfde onderwerp om 'Déjà mort!' te produceren. Deze vage maar krachtige portretten waarin verf gemengd wordt met het bloed, de aarde en de steenkool van Charleroi, slagen erin de beweging vast te leggen, terwijl de kunstenaar verwijst naar de transformatie van vlees naar bot.
> Van 13 december 2018 tot 27 januari 2019, Botanique

Ernest Pignon-Ernest: Empreintes

De Franse kunstenaar Ernest Pignon-Ernest (Nice, 1942) plakt - al bijna 50 jaar intussen - afbeeldingen in zeefdruk of geschilderd op papier, op de muren van steden. Voor hem heeft een werk pas zin als het in zijn architecturale en sociale omgeving is opgenomen: "In het begin is er een plaats, een plek die leeft, waar ik wil werken. Ik probeer om ze te begrijpen, om in één keer alles te vatten wat ik er zie: de ruimte, het licht, de kleuren. En in het hetzelfde opzicht ook alles wat niet of niet meer zichtbaar is: de geschiedenis van vervlogen herinneringen, de symbolische lading... Op die echte plek in al haar complexiteit voeg ik een fictief element, een afbeelding, toe. Met die toevoeging wil ik van die plek niet alleen een plastische ruimte maken, maar er ook de herinnering van bewerken en de symboliek ervan openbaren, verstoren en scherper doen uitkomen."
> Van 13 december 2018 tot 10 februari 2019, Botanique

Urbanus: Underground familiestrip

Begin jaren tachtig kwam een zekere Willy Linthout op het idee om een stripverhaal te maken rond de toen al bekende Belgische komiek Urbanus. De serie oogstte meteen groot succes. De strips van Urbanus zijn een zuiver 'underground' product, op de rand van het ranzige, en met een enorme commerciële impact. Een serie met een absurde logica en dito personages, en een alomtegenwoordige onbeholpenheid, en dit al 35 jaar lang!
> Van 11 december 2018 tot 26 mei 2019, Stripmuseum

Zizi Lazer: Futur proche

De Franse kunstfotograaf Zizi Lazer (Livry-Gargan, 1991) stelt haar project 'Futur proche' voor in CENTRALE.lab. Sinds 2015 is haar werk in essentie geïnspireerd door regelmatige bezoeken aan het informele vluchtelingenkamp van de Jungle in Calais, ontmanteld in oktober 2016. De tentoonstelling waar het lichaam het enige ankerpunt is, nodigt de toeschouwer uit tot een poëtische, abstracte en kwetsbare poging om iets van onze tijd te vertalen. Zizi Lazer associeert haar beeldende gevoeligheid met sociaal engagement.
> Van 6 december 2018 tot 27 januari 2019, CENTRALE.lab

Inca Dress Code: pracht en praal uit de Andes

De Amerikaanse collecties van het Museum Kunst & Geschiedenis worden beschouwd als de mooiste en rijkste binnen Europa. De meeste mensen kennen de verschillende culturen van de Andes (Peru, Bolivië en Chili) meestal dankzij hun keramiek, smeedkunst en mummies. Over hoe deze volken leefden of gekleed gingen is bij het brede publiek vaak minder geweten. Textiel bezat een bijzondere status omdat het gezien werd als een zeer waardevol product: de Inca’s gebruikten het niet enkel om zich te kleden, maar ook als symbool van macht en identiteit, als offerande of als ruilmiddel. De tentoonstelling geeft je als bezoeker de kans om de verfijning en beheersing van de weefkunst te bewonderen, naast de kleurenpracht van textiel en pluimen, evenals schitterende sieraden in goud, zilver en schelp. Het is een uitgelezen kans om de weefkunst, de complexiteit van de motieven en de uiteenlopende en tot vandaag stralende kleuren van de stoffen en veren te ontdekken en te bewonderen. Terwijl je hun garderobe ontdekt (schoenen, kleren, hoofddeksels en juwelen) leer je ook de mensen zelf kennen in hun dagelijkse leven. Bewonder de unieke stukken van uitzonderlijke kwaliteit en met een ongeziene kleurenpracht, naast ongeziene voorbeelden van edelsmeedkunst.
> Van 23 november 2018 tot 24 maart 2019, KMKG

Night Fever. Designing Club Culture 1960 - Today

Nachtclubs behoren tot de belangrijkste designruimtes in de hedendaagse cultuur. Al meer dan 50 jaar lang zijn ze epicentra voor popcultuur. De afgesloten ruimtes voor nachtelijke ontspanning zijn voor architecten en designers van over de hele wereld een bron van mogelijkheden en inspiratie. 'Night Fever. Designing Club Culture 1960 – Today' biedt de eerste grootschalige analyse van de verhouding tussen clubcultuur en design, van het verleden tot nu. De tentoonstelling presenteert nachtclubs als ruimtes waar architectuur en interieurdesign samensmelten met geluid, licht, mode, grafische elementen en visuele effecten tot een modern gesamtkunstwerk. De tentoongestelde werken variëren van films en oude foto’s tot posters, flyers en mode, maar er zijn ook hedendaagse werken van fotografen en artiesten zoals Mark Leckey, Chen Wei en Musa N. Nxumalo aanwezig.
> Van 21 november 2018 tot 5 mei 2019, ADAM - Brussels Design Museum

Designed Landscapes - Brussels 1775-2020

'Designed Landscapes' biedt een ongeziene blik op het landschap van het Brussels Gewest en op de unieke geschiedenis van haar openbare parken en tuinen. Via tal van originele en in vele gevallen nooit eerder getoonde documenten geeft de tentoonstelling een totaaloverzicht van de Brusselse landschapsrealisaties tussen 1775 en vandaag, haar auteurs en de historische en politieke context. Ze plaatst de Brusselse ontwerpen ook in een internationale, culturele context en laat haar licht schijnen op de typische instrumenten van de landschapsarchitect.
> Van 16 november 2018 tot 31 maart 2019, CIVA

Groepsexpo: Over banden en ballingschap

'Over banden en ballingschap' brengt werk van zeven kunstenaars uit Marokko die werken tussen het Oosten en het Westen: Zainab Andalibe, Saddie Choua, Hassan Darsi, Hanane El Farissi, Abdessamad El Montassir, Wiame Haddad en Randa Maroufi. Het groepsproject laat je kennismaken met uiteenlopende artistieke benaderingen en belicht hoe banden ontstaan in de realiteit: territoriale banden, emotionele banden, banden tussen mensen van verschillende generaties gesmeed door het collectieve geheugen, fysieke banden en banden tussen objecten.
> Van 15 november 2018 tot 3 februari 2019, Boghossianstichting - Villa Empain

Revolutions - Records & Rebels 1966-1970

Flower Power is helemaal terug in deze groots opgezette expo. Duik helemaal onder in de idealen, aspiraties, utopieën en de drang naar vrijheid van de sixties. Maar beleef ook het toenmalige militantisme en de anti-establishmentbetogingen. De culturele, sociale, artistieke en technologische revoluties die hun hoogtepunt kenden tussen 1966 en 1970, hebben onze huidige levensstijl geboetseerd en bepalen vandaag nog ons toekomstbeeld. Meer dan 250 unieke foto's en symbolische voorwerpen uit mode, design en grafische kunsten zijn gecombineerd met 3D-beelden en videoanimaties voor een unieke beleving. Tijdens je bezoek hoor je bovendien de hele tijd songs van The Beach Boys, The Rolling Stones, The Beatles, The Who, Janis Joplin, Jimi Hendrix en Joni Mitchell.
> Van 24 oktober 2018 tot 10 maart 2019, ING Art Center

Leonard Freed: Worldview

Deze expo kwam tot stand in samenwerking met het vermaarde fotoagentschap Magnum en brengt een retrospectieve van het werk van de joodse Amerikaanse fotograaf Leonard Freed (1929-2006). Minderheden, oorlog, revolutie, rassendiscriminatie, werk, plezier, ordehandhaving, armoede, kunst en ook het dagelijks leven staan centraal in het werk van deze documentaire fotograaf. Freed kiest zijn onderwerpen allerminst toevallig en wil met zijn foto's een aanklacht formuleren tegen de wereld zoals hij is.
> Van 19 oktober 2018 tot 17 maart 2019, Joods Museum

Charif Benhelima: Welcome to Belgium - Children in the City 1990-1995

Charif Benhelima (Brussel, 1967) studeerde fotografie aan de Hogeschool Sint-Lukas in Brussel, het HISK in Antwerpen en het International Center of Photography in New York. Het thema van zijn foto's is identiteit, meer bepaald hoe het voelt om een buitenbeentje te zijn. In 2003 publiceerde hij 'Welcome to Belgium', een documentair fotoboek over legale en illegale vluchtelingen in België. Uit dat boek presenteert Atelier M de reeks 'Children in the City', gefotografeerd tussen 1990 en 1995. De foto's laten de bezoeker nadenken over jeugdherinneringen en kinderdromen. Diepmenselijk.
> Van 11 oktober tot 9 maart 2019, Atelier M

Dalí & Magritte: twee iconen van het surrealisme in dialoog

Ter gelegenheid van het tienjarige bestaan van het Magritte Museum organiseren de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België een tentoonstelling rond het werk van Salvador Dalí in dialoog met dat van René Magritte. [Meer info volgt.]
> Van 11 oktober 2018 tot 9 februari 2020, KMSKB

Van Gogh - The Immersive Experience

Met de meest recente virtuele projectietechnologie worden bezoekers ondergedompeld in het universum van schilder Vincent van Gogh. Het parcours brengt het leven van de artiest op een nieuwe manier tot leven: zijn tijd in het klooster en in Arles, de geheimen uit de brieven die hij schreef aan zijn broer en nog veel meer. Een klank- en lichtspektakel neemt iedereen mee aan de hand van de wereldberoemde en vertrouwde beelden van Vincent van Gogh. Deze expo, waarin voor alle duidelijkheid geen enkel origineel werk van Van Gogh te zien is, is een 360°-beleving in het universum van een van de grootste genieën van de vorige eeuw.
> Van 10 oktober 2018 tot 27 januari 2019, Beursgebouw

Berlijn 1912-1932

Deze ambitieuze expo staat in het teken van gepolitiseerde kunst en de stedelijke uitdagingen van een moderne, maar door de oorlog getekende metropool tussen 1912 en 1932. Aan de hand van schilderijen, beeldhouwwerken, tekeningen, foto's en films van kunstenaars zoals Otto Dix, Raoul Hausmann, Ernst Ludwig Kirchner, Kazimir Malevich en Alexander Rodchenko komen de sleutelmomenten en creatieve geesten van deze aangrijpende periode opnieuw tot leven.
> Van 5 oktober 2018 tot 27 januari 2019, KMSKB

Vrouwen in de Art Brut?

De Weense verzamelaarster Hannah Rieger nodigt ons uit om haar kijk op de Art Brut te beleven aan de hand van zowel grote werken als minder bekende namen. De tentoonstelling, die 105 werken van Oostenrijkse en internationale kunstenaars samenbrengt, bestaat zowel uit vrouwenportretten als werken die gemaakt zijn door vrouwen.
> Van 5 oktober 2018 tot 10 februari 2019, Art & Marges Museum

Serge Vandercam & Hugo Claus: Het vlot van de Medusa

Serge Vandercam (1924-2005) en Hugo Claus (1929-2008) waren beiden zowel naar de letter als naar de geest verwant aan de Cobra-beweging (1948-1951). Typisch voor deze kortstondige beweging was de samenwerking tussen kunstenaars die in diverse disciplines werkzaam waren. Beeldend kunstenaar Vandercam en schrijver Hugo Claus werkten in de loop van hun carrière meermaals samen. Tijdens een reis door Denemarken in 1961 ontdekte Vandercam de Man van Tollund (een veenlijk dat dateert van omstreeks 350 v.Chr.). Het leidde tot een reeks doeken waarbij Claus een lang gedicht schreef. Enkele jaren later wisselden beide kunstenaars van rol: Claus schilderde en Vandercam schreef. Het resulteerde in een reeks van vijf schilderijen waarop zowel tekst als beeld voorkomen. In de uitwerking ervan bleven beide kunstenaars trouw aan de rebelse principes van de Cobra-beweging.
> Van 5 oktober 2018 tot 27 januari 2019, KMSKB

Resistance

In het kader van '2018, jaar van de Contestatie' viert de Stad Brussel de 50ste verjaardag van 1968, een scharnierperiode bezaaid met tal van uitdagingen en een emblematisch jaar voor kunst en maatschappij. De CENTRALE wil deze kans om haar missie als openbaar kunstencentrum te vervullen niet missen en buigt zich met een ambitieus project, 'Resistance', over de manier waarop de kunsten hebben ingespeeld op en deelgenomen aan de woelige maatschappelijke en politieke ontwikkelingen van de afgelopen 50 jaar. Aan de hand van een uitgebreide tentoonstelling en een platform voor actie en reflectie verkent 'Resistance' vanuit een thematische invalshoek de manier waarop contestatie en verzet aanwezig zijn in de essentie van de kunstwerken. Het project stelt een dialoog voor tussen historische werken van 1968 en eigentijdse creaties van Belgische en internationale kunstenaars.
> Van 27 september 2018 tot 27 januari 2019, CENTRALE for Contemporary Art

Magasin Général: De symfonie uit Québec van Loisel en Tripp

Er was eens … in het land van meren en bossen in de provincie Québec, een kleine dorpsgemeenschap zoals er meer zijn in de wereld: enkele gezinnen, een handvol vrouwen en mannen die onverdroten bouwen aan hun toekomst. Dat is het vertrekpunt van 'Magasin General', een pakkend fresco in negen albums dat in meerdere opzichten verrast: een warme boodschap en een uitzonderlijk scheppingsproces. Dit grafische avontuur wortelt in het verlangen van Régis Loisel en Jean-Louis Tripp om samen te werken en om het verhaal van de 'kleine mens' te vertellen. De auteurs, vrienden en bondgenoten in dit avontuur, zien hun personages graag evolueren in wat ze omschrijven als een grafische roman die je in één ruk leest als een roman. De fabel is een hommage aan tolerantie en vriendschap en vertelt over de zoektocht naar geluk en vrijheid.
> Van 25 september 2018 tot 10 maart 2019, Stripmuseum

Tentoonstelling Velomuseum.brussels

Fietsen door Brussel is fietsen doorheen de geschiedenis. Maar weet u ook hoe en wanneer die fiets zijn intrede deed in het Brusselse straatbeeld? Met Velomuseum.brussels geeft het AMVB samen met CyCLO een inkijk in de rijkdom van 150 jaar fietscultuur in al zijn verschillende aspecten: van de fiets in het dagelijks leven en de lokale fietsnijverheid tot de wielersport en de evolutie van de fietsinfrastructuur op de openbare weg. Bezoekers met pech kunnen zelfs aan de slag in het fietsatelier dat aanwezig zal zijn in de tentoonstelling.
> Van 22 september 2018 tot 27 januari 2019, AMVB

Beyond Klimt: New Horizons in Central Europe, 1914-1938

Het einde van de Eerste Wereldoorlog en het Oostenrijks-Hongaarse Rijk betekende ook de revival van omvangrijke ontwikkelingen in de kunst. Politieke en economische verschuivingen brachten artistieke migraties, nieuwe ideeën en perspectieven op gang. In deze tentoonstelling bekijk je de Centraal-Europese gebieden in volle verandering door de blik van Gustav Klimt, Josef Capek, Egon Schiele, Oskar Kokoschka, László Moholy-Naga en 75 andere kunstenaars.
> Van 21 september 2018 tot 20 januari 2019, BOZAR

Groepsexpo: Beyond Borders

De problematiek van de grenzen is een thema dat aan het hart raakt van de missie van de Boghossianstichting: volkeren dichter bij elkaar brengen via cultuur. De tentoonstelling brengt 37 internationaal gerenommeerde hedendaagse kunstenaars samen uit de Europese en de Arabische kunstwereld. Hun werken gaan in dialoog over het begrip ‘grenzen’ en de manieren waarop die worden voorgesteld. De tentoongestelde werken zijn een selectie uit het oeuvre van Europese kunstenaars uit de collectie van de European Investment Bank’s Art Collection en werden gekozen door Delphine Munro. Ze worden tegenover werken geplaatst van artiesten uit het Midden-Oosten en de Maghreb, geselecteerd door gastcurator Michket Krifa. Politieke of poëtische opvattingen over grenzen, esthetische ervaringen, symbolische ladingen en multidimensionale zienswijzen: de tentoonstelling verkent de dialoog tussen de werken van kunstenaars als Anish Kapoor, Rebecca Horn, Mounir Fatmi, Jan Fabre, Ali Cherri, Anri Sala, Wael Shawky en Jannis Kounellis. De catalogus bij de tentoonstelling bevat foto’s van de tentoongestelde werken en de biografieën van de kunstenaars.
> Van 6 september 2018 tot 24 februari 2019, Boghossianstichting - Villa Empain

Groepsexpo: Plaatstaal

Tussen metaal en beeldende kunst heeft altijd een nauwe band bestaan. Of het nu geplooide of geperforeerde platen zijn, nopjes- of golfplaten, metaal kon van bij het begin tegemoetkomen aan de vereisten van de moderne sculptuur. In de vroegere Citroën-garage - nu Kanal | Centre Pompidou - nemen sculpturen de plaats in van de auto's. Plaatstaal, zeer gewaardeerd voor zijn constructieve eigenschappen, kan vele vormen aannemen en werd al uitvoerig getest door grote voorgangers als Julio Gonzalez of Antoine Pevsner. Na de jaren 1950 kreeg dit materiaal tal van esthetische toepassingen, al dan niet met een conceptuele dimensie. Het werd onder meer gebruikt voor kinetische constructies, assemblages en minimalistische structuren. In Kanal kan je werken bewonderen van onder anderen Juan Gris, César en Robert Rauschenberg.
> Van 5 mei 2018 tot 10 juni 2019, Kanal - Centre Pompidou

IN DE RAND

Groepsexpo: Een vertaling van de ene taal naar de andere (Deel 1)

S.M.A.K. (partner van Museumcultuur Strombeek/Gent sinds 2013) beleeft in 2019 haar 20ste verjaardag. Dat wordt in CC Strombeek gevierd met 2 expo's waarin de collectie van het museum centraal staat. Deze bestaat uit niet minder dan 3000 kunstwerken van de jaren 1950 tot nu waaruit de recente 6 jaar al uitvoerig veel verrassend werk aan een breed publiek gepresenteerd werd. De dubbelexpo wordt een hommagetentoonstelling die nooit eerder geziene collectiestukken voor het eerst ontsluit en, in een tweede deel, een reflectie biedt op de vele veranderingen die op til zijn in de kunst en welk soort museum de kunst van de toekomst noodzaakt. De titel van het tweeluik, EEN VERTALING VAN DE ENE TAAL NAAR DE ANDERE, is een kunstwerk van de in Strombeek graag geziene Amerikaanse kunstenaar Lawrence Weiner. Zijn werk loopt als een rode draad doorheen de artistiek-gelaagde intenties van Museumcultuur Strombeek/Gent.
> Van 11 januari tot 6 maart 2019, CC Strombeek

STREET ART

Het Street Art Parcours in één muisklik

De Stad Brussel bedacht een nieuwe website die een mooi overzicht biedt van het Street Art Parcours in Brussel. Alle Street Art-projecten die door de Schepen van Cultuur werden opgestart, zijn er terug te vinden. Ook de werken die spontaan op de muren van de hoofdstad verschenen, worden opgelijst. De website gidst bezoekers door de Stad Brussel (en dus niet door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) in functie van hun voorkeuren op het vlak van Street Art én houdt hen op de hoogte van nieuwe realisaties.
> Klik hier voor meer info.

KUNSTBEURZEN

Elke galerie met naam en faam neemt jaarlijks wel aan een aantal kunstbeurzen in binnen- en buitenland deel, dit wil zeggen als ze tenminste voor deelname geselecteerd worden door strenge selectiecommissies. Om slechts een aantal van de grootste en belangrijkste kunstbeurzen ter wereld te vernoemen: Art Basel, FIAC Paris, Frieze London, The Armory Show New York en Abu Dhabi Art Fair. Ook in ons land, en dan vooral in Brussel, vinden jaarlijks tal van beurzen plaats, de ene al wat grootschaliger en belangrijker dan de andere. In deze rubriek lijsten wij heel het jaar door kunstbeurzen op die in Brussel plaatsvinden. Van het bescheiden Affordable Art Fair (kunstwerken van 60 tot 6.000 euro) tot Art Brussels.
> Klik hier voor meer info.

KUNST OP KOMST

Portretten van Frans Hals: een familiereünie

De tentoonstelling brengt, voor het eerst in meer dan 200 jaar, drie fragmenten van het 'Portret van de familie Van Campen' van meesterportrettist Frans Hals (1582– 1666) opnieuw bijeen, nadat het schilderij werd opgedeeld aan het begin van de 19de eeuw. Tijdens de restauratie van het schilderij 'Drie kinderen met een bokkenwagen' van Frans Hals uit de collectie van de KMSKB, werd een opmerkelijke theorie bevestigd: het werk maakte oorspronkelijk deel uit van een groter familieportret dat Hals schilderde voor lakenhandelaar Gijsbert Van Campen. Twee andere delen van het portret werden opgespoord in het Toledo Museum of Art (Ohio, VS) en in een Europese privécollectie. Het herenigde meesterwerk wordt geconfronteerd met de enige andere drie familieportretten van Frans Hals. Deze tweede reünie, eveneens een unicum, toont aan dat deze virtuoze kunstenaar ook in dit genre traditionele conventies doorbrak en daarmee bakens verzette in de westerse schilderkunst.
> Van 1 februari tot 19 mei 2019, KMSKB

Benoît Platéus: One Inch Off

De Belgische kunstenaar Benoît Platéus (1972, Luik) woont en werkt in Brussel. 'One Inch Off' is de eerste overzichtstentoonstelling van zijn oeuvre, van zijn eerste foto's tot zijn meest recente schilderijen. Volgens een niet-lineair parcours ontdekt de bezoeker de kunstwerken, waaronder enkele nieuwe. Gaandeweg worden Platéus' bezorgdheden onthuld die zijn hele oeuvre doorkruisen ondanks de grote technische veelzijdigheid. Hij vertrekt van de tussenruimtes van de stad of de meanders van de menselijke psyche, en gaat op zoek naar nieuwe afbeeldingsvormen die een 'andere' werkelijkheid doen vermoeden, een nog fragmentarische realiteit die steeds in wording is.
> Van 2 februari tot 28 april 2019, WIELS

Ellen Gallagher: Liquid Intelligence

De Amerikaanse kunstenares Ellen Gallagher (1965) woont en werkt in New York en Rotterdam. In haar werk slaat ze de brug tussen organische iconografieën, gebaseerd op microbiologische vormen uit de oceanografie, en geracialiseerde iconen en symbolen. Ze herinterpreteert zowel alledaagse beelden als zwarte idolen uit de popcultuur, terwijl ze worstelt met de dieperliggende Amerikaanse geschiedenis en cultuur. Met haar poëtisch en speels vocabularium verkent ze Noord-Amerikaanse verhalen en debatten die eveneens hoogst actueel zijn in de Europese debatten rond dekolonisatie, waarbij ze een ecologisch bewustzijn van het menselijke bestaan onderbouwt. 'Liquid Intelligence' toont een keuze uit Gallaghers installaties, schilderijen, tekeningen en collages van de afgelopen twintig jaar.
> Van 2 februari tot 24 april 2019, WIELS

Bernard van Orley: Brussel en de renaissance

Bernard van Orley, spilfiguur van de renaissance in de Lage Landen, krijgt zijn allereerste grote monografische tentoonstelling. Van Orley was hofschilder, werd overladen met opdrachten en kwam al erg jong aan het hoofd van een van de grootste ateliers van zijn tijd. Zijn werk stond in constante dialoog met dat van tijdgenoten als Albrecht Dürer en Rafaël, en omvat naast religieuze taferelen en portretten ook wandtapijten en glasramen. Voor het eerst komen stukken uit alle hoeken van de wereld terug naar de plek waar ze ooit ontstonden. In het kader van de expo legt Bozar ook de link naar vandaag met installaties van Anouk de Clercq en Marie-Jo Lafontaine.
> Van 20 februari tot 26 mei 2019, Bozar

Prenten in de eeuw van Bruegel

De tentoonstelling 'Prenten in de eeuw van Bruegel' schetst een levendig beeld van de prentproductie in de Zuidelijke Nederlanden in de eeuw van Bruegel. Zijn grafisch oeuvre is maar het topje van de ijsberg: in de schaduw van deze reus zijn nog vele andere pareltjes op papier te ontdekken. Lang niet alles wat van de pers rolde was als kunst bedoeld: het flexibele en veelzijdige medium werd ingezet voor nieuwsprenten en politieke propaganda. De opkomst en bloei van de prentkunst in de 16de eeuw is niet uitsluitend een artistiek succesverhaal. Briljant vakmanschap en gedurfd ondernemerschap speelden ook een grote rol.
> Van 27 februari tot 23 juni 2019, Bozar

Richard Venlet

Het werk van de Brusselse kunstenaar Richard Venlet (Australië, 1964) is hybride: het combineert sculptuur, installatie, kunsthistorisch onderzoek, tentoonstellingsontwerp en architectuur. Van bestaande ruimtes maakt hij 'open kaders' of presentatiecontexten waarbinnen de cultuur van het tentoonstellen wordt verkend. Voor zijn tentoonstelling in Bozar bundelt hij een uitgebreide reeks artefacten, props, kunstwerken en archiefstukken van de voorbije 25 jaar. De tentoonstelling biedt een inkijk in het werk van Venlet, en vormt tegelijkertijd een nieuw autonoom project.
> Van 1 maart tot 19 mei 2019, Bozar

MEER TIPS!

Voor een overzicht van de musea en kunstencentra verwijzen we je graag naar onze museumpagina

Wie op de hoogte wil blijven van wat leeft in de wereld van de hedendaagse kunst, verkent ook onze pagina Galeries.