Galeries in Brussel

Sommige mensen zijn fervente museumbezoekers. Er gaat geen zondag voorbij of ze doen een museum aan. Kunstgaleries laten ze daarbij links liggen. Nochtans tonen galeries het nieuwste van het nieuwste en galeriehouders zijn doorgaans erg vriendelijke mensen. In tegenstelling tot musea hoef je er bovendien geen toegangsgeld te betalen. UiTinBrussel zet regelmatig enkele galeries voor je in de kijker.

OPGELET: WEGENS DE CRISIS ROND HET CORONAVIRUS ZIJN TAL VAN GALERIES TIJDELIJK GESLOTEN OF ALLEEN OP AFSPRAAK TE BEZOEKEN. ALS JE EEN EXPO IN EEN VAN DE ONDERSTAANDE GALERIES WILT BEZOEKEN, DAN CHECK JE BEST EERST EVEN HUN WEBSITE.

IN DE KIJKER

Bent Van Looy: The Vessel, the Jerk and the Edge of Reason

'The Vessel, the Jerk and the Edge of Reason' is de eerste solotentoonstelling van popmuzikant en stijlicoon Bent Van Looy (1976, Gent). In zijn werk onderzoekt hij de betekenis van de schilderkunst in onze harde samenleving. De terugkeer van het nationalisme en zelfs van het regionalisme met zijn onsmakelijke folklore, de nederlaag van de Europese Idee en de mislukking van het globalisme, vormen de achtergrond van Van Looy's artistieke praktijk en zetten hem aan om de waarden en de esthetiek van de Romantiek te omarmen. Van Looy's figuratieve werken doen denken aan de visioenen van Edgar Allan Poe, de Période Vache van Magritte en de vroege films van Walt Disney. Van Looy: 'Ik wil de kijker verleiden met zeemzoete visioenen en een verhoogde sentimentaliteit en tegelijk twijfel in hem zaaien door fundamentele verhalen en ongemakkelijke waarheden te verkondigen.'
> Van 5 juni tot 11 juli 2020, Galerie Super Dakota

ACTUELE TENTOONSTELLINGEN

Hoda Kashiha: Dear St. Agatha, I am witness of your tears In the land of Tulips

De Iraanse kunstenares Hoda Kashiha (Teheran, 1986) woont en werkt in Teheran. Met haar oeuvre gaat ze dieper in op cultureel gevoelige thema's zoals identiteit, vrouwelijkheid en gender binnen het complexe sociaal-politieke klimaat in haar geboorteland. Dagelijks is ze getuige van vijandigheid, tegenstand en de bestaansstrijd, die ze omzet in humoristische en poëtische metaforen op doek. Zo ontstaat een verstrikte, gedurfde beeldtaal die voortdurend verspringt tussen realiteit en verbeelding, figuratieve en abstracte vormgeving.
> Van 30 mei tot 11 juli 2020, Galerie Nathalie Obadia

Will Cotton: The Taming of the Cowboy

De Amerikaanse schilder Will Cotton (1965) woont en werkt in New York City. Zijn doeken tonen voornamelijk landschappen die samengesteld zijn uit snoep en ander lekkers te midden waarvan zich vaak langoureuze naakte vrouwen bevinden. Met een knipoog naar de politieke schizofrenie van zijn land in volle verkiezingscampagne stelt Will Cotton in zijn nieuwe expo een herinterpretatie voor van de mythe van de cowboy, symbool van de verovering van het Westen. De grote olieverfschilderijen, in schijnbaar klassieke stijl, tonen een verbazende botsing tussen triomferende cowboys en hun fantasie-rijdieren: roze eenhoorns. De tentoonstelling laat daarnaast ook tekeningen zien die geïnspireerd werden door Cottons verblijf in Wyoming en de Franse Camargue. Deze werken op papier tonen een variatie op het cowboy-eenhoorn-koppel.
> Van 28 mei tot 31 juli 2020, Galerie Templon

Jacqueline de Jong: War Paintings from 1991 to 2014

Jacqueline de Jong (1939, Hengelo) is een Nederlands beeldend kunstenaar, tekenaar, beeldhouwer en graficus. Ze woont en werkt in Amsterdam. Haar carrière omspant maar liefst zes decennia. In 1960 werd ze lid van de Internationale Situationisten, een alliantie van avant-gardistische  groepen dichters, schrijvers, critici en filmmakers. Ze vonden dat kunstbeoefening een politieke daad was: door middel van de kunst kon de revolutie worden bewerkstelligd. In theorie en praktijk hingen ze heel bewust de idealen van dada, het surrealisme en Cobra aan. In Parijs werkte de autodidactische De Jong aan haar schilderijen en etsen en publiceerde ze het tijdschrift 'The Situationist Times'. Dat alles omringd door en in nauw contact met de Europese avant-garde van die tijd. In 2019 wijdde het Stedeljk Museum in Amsterdam een grote retrospectieve aan haar werk. In haar eerste expo bij Rodolphe Janssen toont ze twee series schilderijen: 'Megalith' (1991) en 'War 1914-1918' (2013-14). De eerste serie handelt over de Iraakse Golfoorlog, de tweede over de Eerste Wereldoorlog en de Syrische Burgeroorlog. Kleurrijke doeken in een lyrische, expressionistische en woeste stijl die soms aan die van de Cobra-kunstenaars doen denken. Dat is niet verwonderlijk als je weet dat De Jong tien jaar lang een relatie had met de Deense kunstenaar Asger Jorn, een van de boegbeelden van de Cobra-beweging. (De tentoonstelling is ook virtueel te bekijken via de website van de galerie.)
> Van 12 mei tot 18 juli 2020, Galerie Rodolphe Janssen

Dean Monogenis: History of Coincidence

Dean Monogenis (1973) is een Amerikaanse schilder en beeldhouwer. Bij Baronian Xippas stelt hij momenteel nieuwe schilderijen tentoon. Monogenis' schilderijen roepen omgevingen op die architecturale en natuurlijkere elementen combineren. Zijn geïdealiseerde composities bestaan vaak uit onafgewerkte gebouwen, kleurrijke stellingen, patio's, zwembaden of huizen te midden van rotsachtige landschappen bedekt met vegetatie, soms onder een stormachtige hemel of aan een kleurrijke afgrond. In zijn werk verwijst Monogenis naar een voortdurende toestand van transitie en mutatie. Een gevecht tussen urbaniteit en natuur en de invasie van stedelijke wildgroei.
> Van 5 mei tot 18 juli 2020, Galerie Baronian Xippas

Carroll Dunham

De Amerikaanse kunstenaar Carroll Dunham (1949, New Haven, Connecticut) woont en werkt in New York en Connecticut. In zijn nieuwe expo toont hij monotypes, een kernactiviteit in zijn multidisciplinaire aanpak. We treffen er dezelfde thema's en beeldtaal in aan die hij ook al toepaste in zijn serie worstelaars van de afgelopen jaren. We zien ze hier aan het werk in acties die gesitueerd zijn in levendige maar geïsoleerde landschappen. De omgevingen waarin deze mannen vechten zijn zo goed als naakt. Hier en daar ontdekken we enkele vormen die ontcijferbaar zijn als bomen en horizonlijnen. Meer niet. De monotypes demonstreren Dunhams interesse in experimenteren met diverse materialen en technieken en zijn bekwaamheid om menselijke figuren in de ruimte neer te zetten met behulp van de beeldtaal die hij gedurende zijn decennialange carrière geperfectioneerd heeft.
> Bezoek de tentoonstelling virtueel

Michel François

De Belgische kunstenaar Michel François (1956, Sint-Truiden) woont en werkt in Brussel. In zijn werk onderzoekt hij een verscheidenheid aan media, waaronder installatie, video, sculptuur en fotografie. Sinds 1980 ontwikkelt hij een hybride en fluïde oeuvre, dat aan elke onderverdeling in stijl en genrecategorieën ontsnapt. Naast vele expo's in het buitenland neemt François in 1992 deel aan Documenta IX in Kassel en vertegenwoordigt hij in 1999 samen met Ann Veronica Janssens België op de Biënnale van Venetië. François' nieuwe expo is zijn vijfde bij Xavier Hufkens. Verlengd tot 20 juni 2020!
> Van 10 maart tot 20 juni 2020, Galerie Xavier Hufkens

Dubuffet en het Matiërisme

Tot de groten van het matiërisme (= materieschilderkunst), een kunstbeweging die zich in Europa verspreidde eind jaren 40 en begin jaren 50, behoren onder anderen Jean Dubuffet, Jean Fautrier en Antoni Tàpies. In hun creaties gebruikten ze allerlei ongewone materialen zoals zand, grind, pek en asfalt. Ze vatten kunst op als een creatief proces waarvan de toeschouwer het ontstaan moet kunnen herbeleven, dankzij de sporen die de kunstenaar achterlaat: krassen, insnijdingen, afdrukken... Maar hij moet ook emoties voelen wanneer hij geconfronteerd wordt met de kracht van het gebaar en de bewerking van de materie. Eerder al, na het einde van de Eerste Wereldoorlog, gebruikten surrealistische schilders zoals Max Ernst, Joan Miró en André Masson materialen die meer spontaniteit toelieten. Werk van al deze kunstenaars is momenteel te zien bij Galerie de la Beraudière. Nog tot 26 juni 2020.
> Bezoek de tentoonstelling virtueel

KUNST OP KOMST

Sterling Ruby: A Relief Lashed + A Still Pose

De Amerikaanse kunstenaar Sterling Ruby (1972, Bitburg, Duitsland) woont en werkt in Los Angeles. Hij werkt met een grote verscheidenheid aan media, waaronder keramiek, schilderen, tekenen, collage, beeldhouwkunst, video en textiel. Vaak wordt zijn werk gepresenteerd in grote en dicht opeengepakte installaties. Hoewel het opmerkelijk divers is, is het toch diep verankerd in een weliswaar complexe maar coherente artistieke strategie. Ruby's oeuvre, dat gestoeld is op autobiografische, kunsthistorische en sociologische bronnen, getuigt zowel van filosofisch als van materiaalonderzoek.
> Van 18 juni tot 1 augustus 2020, Xavier Hufkens Gallery

MEER TIPS!

De tentoonstellingen die in de musea plaatsvinden ontdek je in onze expo pagina. 
Voor een overzicht van de musea verwijzen we je graag naar onze museumpagina.