Galeries in Brussel

Sommige mensen zijn fervente museumbezoekers, toch zetten ze geen stap in een kunstgalerie. Nochtans tonen galeries het nieuwste van het nieuwste en galeriehouders zijn doorgaans erg vriendelijke mensen. In tegenstelling tot musea hoef je er bovendien geen toegangsgeld te betalen. UiTinBrussel zet regelmatig enkele galeries voor je in de kijker. Kijk uit je doppen!

IN DE KIJKER

Roeland Tweelinckx: Things You Can Rearrange

De Belgische kunstenaar Roeland Tweelinckx (1970, Duffel) woont en werkt in Antwerpen. Tweelinckx maakt objecten met een twist en voert plaatsgebonden interventies uit in galeries en in de publieke ruimte. Voor zijn interventies gebruikt hij alledaagse materialen en bootst hij dikwijls de werkelijkheid na, maar hij geeft er zo'n draai aan dat onze perceptie erdoor op de proef gesteld wordt. Door onder meer trompe-l'oeileffecten te creëren, veroorzaakt hij verwarring in onze hoofden. Tegelijk slaagt hij erin om onze blik op de realiteit aan te scherpen. Wie goed toekijkt, zal in zijn werk dan ook veel poëzie ontdekken.
> Van 7 mei tot 14 juni 2019, Irène Laub Gallery

ACTUELE TENTOONSTELLINGEN

Pieter Vermeersch

De Belgische kunstenaar Pieter Vermeersch (1973, Kortrijk) woont en werkt in het Italiaanse Turijn en in Brussel. Hij combineert in zijn werk schilderkunst en architectuur en zoekt daarbij de relaties op tussen representatie, tijd en ruimte. Dat geldt eveneens voor de praktijk van Vermeersch en zijn expo's, die tegelijkertijd ook totaalinstallaties zijn. Zo kennen we hem voornamelijk van zijn monumentale 'graduele' muurschilderingen, waarbij twee kleurvlakken geleidelijk aan in elkaar overlopen. Zijn schilderijen zijn gebaseerd op foto's waaruit elke ruimtelijke referentie is weggevallen. Vermeersch: "Het beeld is puur ruimte, louter kleur. Dat kan van alles zijn: een detail van een voorwerp, licht dat weerkaatst op een muur, een landschap zonder land... Je hebt geen houvast. Ik noem dat beelden met een nulgraad: abstractie en representatie schuiven ineen. Er is geen spoor meer, van niks, en toch is het iets reëels."
> Van 25 april tot 6 juli 2019, Galerie Greta Meert

Rineke Dijkstra

De Nederlandse fotografe Rineke Dijkstra (1959) verwierf internationale bekendheid met haar fotoserie 'Strandportretten' (1992-1994). Haar werk weerspiegelt abstracte en universele onderwerpen. Ze legde universele gevolens vast door bijvoorbeeld net bevallen moeders te fotograferen, in wier ogen de triomf en vermoeidheid nog te lezen is, naakt en staand, met hun baby in de armen. Dijkstra: "Ik zoek altijd onderwerpen die iets universeels in zich hebben, bepaalde ervaringen die iedereen wel kent. Maar op een bepaald moment van fotograferen of filmen moet je juist weer specifiek zijn, kijken naar wat mensen van elkaar onderscheidt. En dat zijn vaak kleine details, een houding, een gebaar of een oogopslag."
> Van 25 april tot 1 juni 2019, Galerie Jan Mot

Brent Wadden: Banks / Bars

De Canadese kunstenaar Brent Wadden (1979) woont en werkt in Berlijn en Vancouver (Canada). Zijn praktijk richt zich op vezels, met name wol en garen. In zijn derde solotentoonstelling bij Almine Rech Gallery presenteert hij een nieuwe serie 'schilderijen' waarin hij zijn relatie met de tijd verder onderzoekt. Het bijzondere aan deze schilderijen is dat ze geweven zijn, maar toch als schilderijen kunnen worden beschouwd. Ze tonen geometrische vormen die soms buiten de lijst worden voortgezet. Hoewel elke weefsteek de tijd laat stilstaan, heeft het werk van Wadden een ritmisch, bijna muzikaal karakter. "Mijn echte onderwerp," stelt de kunstenaar, "is het werk zelf. Alles draait om de organisatie van mijn gereedschappen en de ontwikkeling van mijn composities, waarvan het ritme wordt gedicteerd door de handelingen die ik uitvoer."
> Van 25 april tot 22 mei 2019, Almine Rech Gallery

Michael Venezia: Paintings

In zijn zevende expo bij galerie Greta Meert toont de Amerikaanse kunstenaar Michael Venezia (1935, New York City) 'blokschilderijen' en kleiner werk geschilderd op schilderspaletten. Daarmee biedt de tentoonstelling een overzicht van Venezia's jarenlange interesse in historische methodes om verf aan te brengen op diverse oppervlakken en dragers. Zijn onderzoek in die richting leidt steevast tot eigenzinnige werken die uitgaan van een minimalistische logica van reductie en tegelijk profijt trekken van een breed scala aan picturale tradities.
> Van 25 april tot 6 juli 2019, Galerie Greta Meert

Paul McCarthy: Mixed Bag

Xavier Hufkens presenteert een ensemble van sculpturen, schilderijen en videowerken van de Amerikaanse beeldhouwer, schilder, installatie- en performancekunstenaar Paul McCarthy (1945), die woont en werkt in Los Angeles. De tentoonstelling omvat werken uit drie van de belangrijkste video-performance-installaties van McCarthy van de afgelopen twintig jaar: 'CP' (Caribbean Pirates), 'WS' (White Snow) en 'CSSC' (Coach Stage Stage Coach) / 'DADDA' (Donald And Daisy Duck Adventure).
> Van 25 april tot 25 mei 2019, Galerie Xavier Hufkens

Annette Messager: Mes transports

De Franse kunstenares Annette Messager (1943, Berck-sur-Mer) woont en werkt in Malakoff, Frankrijk. Messager is vooral bekend om haar installaties waarin ze foto's, drukgrafiek, tekeningen en diverse materialen verwerkt. Messagers nieuwe expo bij Bernier/Eliades is samengesteld uit verschillende sculpturen die lichaamsdelen, geometrische vormen, dieren en diverse objecten combineren. Het bijzondere eraan is dat al die elementen beplakt zijn met matte zwarte folie. De sculpturen zijn door Messager bevestigd op houten trolleys waarop dekens een dik kussen vormen. Op die manier vormen ze voertuigen als evenzovele metaforen voor het transport van goederen, liefde, bloed en vreugde.
> Van 25 april tot 6 juli 2019, Bernier/Eliades Gallery

Beat Streuli

Beat Streuli (1957) is een Zwitserse fotograaf en beeldend kunstenaar. Hij verblijft vaak in Brussel. Zijn werk was al te zien in galeries en musea wereldwijd. Hij staat bekend om zijn street portraiture, vaak te zien in levensgrote installaties in de openbare ruimte, waarin hij het dagelijkse leven in steden overal ter wereld belicht.
> Van 25 april tot 25 mei 2019, Galerie Waldburger Wouters

Denicolai & Provoost: Tomorrow - Trouble

Het multidisciplinaire Italiaans-Belgische kunstenaarsduo bestaande uit Simona Denicolai (1972, Milaan) en Ivo Provoost (1974, Diksmuide) werkt met animatie, objecten, installaties, performances, video en editing, zonder zich ertoe te beperken. Het duo stelt graag procesmatige samenwerkingsprotocollen voor, soms op lange termijn, soms in de vorm van tijdelijke performances. Zo ontstaat er een medeplichtigheid met acteurs die niet verbonden zijn met de kunstwereld maar wel volwaardig onderdeel zijn van de werelden die ons omringen. Vaak gebruiken ze bestaande elementen van een context, om ze te verbinden of te dissociëren en een eigen taal te formuleren. De kunstenaars functioneren bij voorkeur als bemiddelaar tussen de verschillende bestanddelen van een bepaalde context, die ze via hun eigen vormen de dialoog laten aangaan. Het is deze positie van tussenpersoon (of ‘regisseur van de realiteit’) die hen het meest interesseert: Wat is de rol van de kunstenaar in de intieme en politieke samenleving? Het kunstenaarsduo woont in Brussel en werkt sinds 1997 samen. In 2017 eindigden ze als finalisten in de prestigieuze Belgian Art Prize.
> Van 25 april tot 1 juni 2019, Galerie LMNO

Chiharu Shiota: Black Rain

De Japanse kunstenares Chiharu Shiota (1972, Osaka) woont en werkt sinds 1996 in Berlijn. In 2015 vertegenwoordigde ze haar land op de Biënnale van Venetië. Het Japanse paviljoen met haar installatie 'The Key in the Hand' stond dat jaar in de top-5 van tentoonstellingen van 'The Guardian' en op de cover van 'The New York Times'. Bij galerie Templon stelt Shiota momenteel een nieuwe installatie tentoon, 'Black Rain', bestaande uit opengevouwen zwarte paraplu's die verwijzen naar een zwarte periode in haar leven. Als tegenwicht toont ze eveneens een nieuwe collectie sculpturen en schilderijen in onverwachte materialen zoals bloedrood glas en rode en witte draad.
> Van 24 april tot 1 juni 2019, Galerie Templon

Koenraad Dedobbeleer: On My Own Ignorance and That of Many Others

De Belgische kunstenaar Koenraad Dedobbeleer (1975, Halle) woont en werkt in Brussel. Dedobbeleer verkent in zijn werk sculptuur, design, architectuur en uitstallingssystemen. Hij onderzoekt hoe waarde wordt toegekend aan bepaalde materialen, steeds met een lichte toets en een droog gevoel voor humor. Daarbij verwijst hij naar de kunstgeschiedenis en naar het tentoonstellen zelf. Van 22 september 2018 tot 6 januari 2019 stelde Dedobbeleer tentoon in WIELS, Centrum voor Hedendaagse Kunst, in Vorst. Ter gelegenheid daarvan verscheen Dedobbeleers eerste monografie, waarin de ontwikkeling van zijn werk sinds 2006 wordt belicht.
> Van 24 april tot 31 mei 2019, Galerie Clearing

Groepsexpo: 10 ans

De Franse galeriste Nathalie Obadia, dochter van verzamelaars van hedendaagse kunst, opende haar eerste galerie in Parijs in 1993. In 2008 opende ze een filiaal in Elsene. De eerste tentoonstelling, in december 2008, was een groepstentoonstelling waaraan negentien kunstenaars deelnamen. Nu, tien jaar later, organiseert de galerie een lustrumviering. Behalve het controversiële werk van de Amerikaanse fotograaf Andres Serrano, de buitenwerkelijke schilderijen van Sophie Kuijken, de rauwe energie van Joris Van de Moortel, en werk van Turner Prize-winnares Laure Provost, die dit jaar Frankrijk vertegenwoordigt op de Biënnale van Venetië, biedt de expo ook de kans om werk van het betreurde filmicoon Agnès Varda te zien.
> Van 24 april tot 13 juli 2019, Galerie Nathalie Obadia

Gert & Uwe Tobias: Ladder Without Tree

De schilderende Roemeense tweelingbroers Gert & Uwe Tobias (1973, Brasov) wonen en werken in Keulen. Ze werden vooral bekend door hun houtsneden in grote formaten. Intussen hebben de broers een enorm beeldenarchief aangelegd. Ze laten zich inspireren door allerlei soorten kunst en beeldvorming: van Dürer en Vermeer tot Matisse en Felix González-Torres, van outsiderkunst tot massadesign en van de eenvoudige vormen van de propagandistische communistische architectuur tot de typografie van oude boeken en films. Dit archief is hun onuitputtelijke beeldenalfabet. In een kritische dialoog komen ze steeds tot nieuwe composities, waarbij de individuele hand van beide broers voor de toeschouwer volledig verdwijnt. De collagetechniek en het samenwerken dwingt tot overleg, maar biedt tevens een bredere waaier aan mogelijkheden en laat dingen toe die je als alleenstaande scheppende persoon nooit zou bereiken. De rijkdom aan mogelijkheden van kleur en compositie en de onvermoeibare werkkracht, dialoog en inspiratie van de twee broers resulteren in sublieme werken vol van energie en vrijheid, waarin verleden, heden en toekomst in elkaar overvloeien.
> Van 23 april tot 1 juni 2019, Galerie Rodolphe Janssen

Anicka Yi: We Have Never Been Individual

De Zuid-Koreaanse kunstenares Anicka Yi (Seoel, 1971), die opgroeide in de Verenigde Staten, woont en werkt in New York City. Ze is een conceptueel kunstenaar wiens werk ligt op het snijvlak van geur, keuken en wetenschap. Ze staat bekend om installaties die de zintuigen prikkelen, met name de reukzin, en voor haar samenwerkingen met biologen en chemici. Verspreid in de galerie staan 'sferische' sculpturen die gestoffeerd zijn met zeewier. Met deze sculpturen, door haar 'aquascapes' genoemd, vraagt de kunstenares aandacht voor de ecologische geschiedenis en voor de spannende potentiële toepassingen van algen als krachtige, metamorforiserende entiteiten die de grootste hoeveelheden biomassa op onze planeet bevatten.
> Van 23 april tot 15 juni 2019, Gladstone Gallery

Hank Willis Thomas: Donnez votre main

De Afro-Amerikaanse conceptueel kunstenaar Hank Willis Thomas (1976) woont en werkt in Brooklyn, NY. Thomas werkt voornamelijk rond thema's als identiteit, geschiedenis en populaire cultuur in de westerse samenleving. In zijn tweede solotentoonstelling bij Maruani Mercier focust hij op de relaties tussen kunstgeschiedenis, de geschiedenis van België, kolonialisme en de geschiedenis van Congo. Met behulp van verschillende media presenteert Thomas een visuele tijdslijn, met als bedoeling nieuwe verbindingen tot stand te brengen tussen de kunstgeschiedenis, verovering (lees: kolonisering) en het subversieve aspect van kolonialisme.
> Van 23 april tot 4 juni 2019, Galerie Maruani Mercier

KUNST OP KOMST

Gregor Hildebrandt: Der Raum ist die Miete

De Duitse kunstenaar Gregor Hildebrandt (1974, Bad Homburg) woont en werkt in Berlijn. Zijn oeuvre is gericht op de heruitvinding van analoge audio- en visuele materialen zoals cassettebandjes en vinylplaten tot 'mixed media'-schilderijen, beeldhouwwerken en immersieve installaties. De kunst van Hildebrandt laat zich niet eenvoudig categoriseren, in de zin dat hij formeel-reductieve kunststijlen zoals het minimalisme en abstract expressionisme verrijkt met een uitgebreid palet van persoonlijke en intertekstuele verwijzingen. Zo bouwt Hildebrandt zijn eigen artistieke kosmos van alles wat hem omringt. Op meesterlijke wijze verbindt en hermodelleert hij het materiële en immateriële, het persoonlijke en collectieve: een uitnodiging om te dansen op muziek die alleen wijzelf kunnen horen.
> Van 29 mei tot 27 juli 2019, Galerie Almine Rech

MEER TIPS!

De tentoonstellingen die in de musea plaatsvinden ontdek je in onze Expo pagina. 
Voor een overzicht van de musea verwijzen we je graag naar onze museumpagina.