Galeries in Brussel

Sommige mensen zijn fervente museumbezoekers, toch zetten ze geen stap in een kunstgalerie. Nochtans tonen galeries het nieuwste van het nieuwste en galeriehouders zijn doorgaans erg vriendelijke mensen. In tegenstelling tot musea hoef je er bovendien geen toegangsgeld te betalen. UiTinBrussel zet regelmatig enkele galeries voor je in de kijker. Kijk uit je doppen!

IN DE KIJKER

Jan Lauwers: Watercolours from Mill's Creek

Jan Lauwers (Antwerpen, 1957) is een kunstenaar die zowat elk medium hanteert. Hij is zowel theatermaker en beeldend kunstenaar als muzikant en regisseur. De afgelopen dertig jaar werd hij vooral bekend met zijn baanbrekend theaterwerk met het gezelschap Needcompany, opgericht in Brussel in 1986. Ondertussen bouwde hij een aanzienlijk oeuvre beeldend werk uit dat werd tentoongesteld in onder meer BOZAR (Brussel) en het McaM (Shanghai). Kusseneers Gallery stelt momenteel verrassend toegankelijk aquarellen van hem tentoon die hij de laatste drie jaar maakte.
> Van 25 oktober tot 17 november 2018, Kusseneers Gallery

ACTUELE TENTOONSTELLINGEN

Valérie Belin: China Girls

De Franse kunstenares Valérie Belin (Boulogne-Billancourt, 1964) woont en werkt in Parijs. Oorspronkelijk beïnvloed door minimalistische en conceptuele tendensen, raakte ze stilaan geïnteresseerd in het medium fotografie. In haar jongste expo bij galerie Nathalie Obadia toont ze een nieuwe reeks foto's - alle tot stand gekomen in 2018 - van modellen die poseren als actrices die denkbeeldige personages voorstellen. De modellen bevinden zich allen in exuberante en barokke decors die een toverachtige sfeer opwekken en de kijker een ongemakkelijk gevoel bezorgen. Te meer omdat Belins modellen zo opgemaakt zijn dat ze eruitzien als porseleinen poppen. Een geraffineerd spel van licht en schaduw speelt hier een belangrijke rol in. Belins nieuwe reeks foto's drukt zo een mentaal landschap uit dat geaccentueerd wordt door de verfijnde mise-en-scène en het dramatische gebruik van clair-obscur.
> Van 15 november tot 22 december 2018, Galerie Nathalie Obadia

Zarah Hussain: Grids and Sub-grids

De Britse kunstenares Zarah Hussain (1980) woont en werkt in Londen. Haar talent voor wiskunde en haar interesse voor patronen voedde haar belangstelling voor geometrische vormen uit het oude Perzische Rijk. De artistieke identiteit van Hussain bevindt zich op het snijpunt van wetenschap en heiligheid. Haar oeuvre bestaat uit tekeningen, schilderijen, reliëfs, sculpturen, (licht)installaties en resulteert soms in digitale applicaties zoals apps. De repetitieve schikkingen van de geometrische vormen in haar werk creëren een hypnotisch-contemplatief effect. Ze suggereren vaak oneindigheid. De kunstenares vergelijkt ze zelf met DNA: talrijke betekenisvolle variaties die voortkomen uit één bron.
> Van 11 november tot 21 december 2018, Hopstreet Gallery

Douglas Eynon: Permanent Guest Host

De Britse kunstenaar Douglas Eynon (1989, Lewisham) woont en werkt sinds 2011 in Brussel. Bij galerie Rodolphe Janssen toont hij momenteel tekeningen, schilderijen en keramisch werk. Elk werk is als een herinnering aan een wereld die geregeerd wordt door het absurde. Eynons werk is niet los te koppelen van steden in het algemeen en van Brussel in het bijzonder. Zelf zegt hij daarover: 'Er heerst in de stad een soort chaos die me geruststelt alsook een soort lukrake logica die toelaat dat alles door elkaar bestaat en die ongewone dingen er alledaags doet uitzien.'
> Van 10 november tot 20 december 2018, Galerie Rodolphe Janssen

Nathalie Du Pasquier: No Turning Here!

De Franse beeldend kunstenaar Nathalie Du Pasquier (Bordeaux, 1957) was medeoprichter en lid van de Memphis Group, een Italiaanse design- en architectuurgroep opgericht op initiatief van de architect en ontwerper Ettore Sottsass in 1980. De leden van deze groep ontwierpen postmoderne meubelen en objecten in keramiek, glas en metaal. Vandaag bedenkt en ontwerpt Du Pasquier nog steeds kleurrijke decoratieve patronen voor textiel, tapijten, kleren, lakens en ander beddengoed. Daarnaast legt ze zich sinds 1985 op de abstracte schilderkunst toe. Ze schildert minimalistische stillevens die focussen op vorm en kleur. Voor elk schilderij maakt ze vooraf een abstracte sculptuur die ze als voorstudies beschouwt. Du Pasquier stelt haar werk wereldwijd tentoon.
> Van 9 november 2018 tot 19 januari 2019, Galerie Greta Meert

Manuel Mathieu: The Spell on You

De Haïtiaanse kunstenaar Manuel Mathieu (Port-au-Prince, 1986) staat bekend als een interdisciplinaire kunstenaar. Toch keert hij altijd terug naar de schilderkunst. Hij borstelt gestuele, expressionistisch aandoende doeken die vaak geïnspireerd zijn door de politieke geschiedenis van zijn geboorteland: Mathieu groeide op tijdens het dictatoriale bewind van Jean-Claude 'Baby Doc' Duvalier. Vandaar de spookachtige en bloederige vormen in zijn werk die mensen en lichaamsdelen voorstellen in een anonieme omgeving.
> Van 7 november tot 22 december 2018, Galerie Maruani Mercier

Giuseppe Stampone: De la nature des choses

De in Frankrijk geboren Italiaanse beeldend kunstenaar Giuseppe Stampone (Cluses, 1974) woont en werkt afwisselend in Rome en Brussel. Stampone is zowel bekend van zijn multimediale installaties en video's als van zijn Bic- en grafiettekeningen. Jarenlang maakte hij kunstwerken die een commentaar vormden op de hedendaagse samenleving. In zijn recent werk stelt hij kwesties aan de orde als de plaats van de mens in de wereld en onze relatie tot de planeet waarop we leven. Voor zijn recentste werk, nu te zien bij Galerie Marie-Laure Fleisch, stapte hij af van zijn vroegere werkwijze: foto's downloaden van het internet en deze bewerken tot unieke stukken. In plaats daarvan neemt hij nu zelf foto's - van de bergen in Italië waartussen hij opgroeide - die hij natekent met grafiet. Van de foto's gaat hij in PhotoShop na welke pantonekleuren erin voorkomen. Deze kleuren bevestigt hij vervolgens in kleine vierkante aluminiumplaatjes op de nagetekende foto's. Stampone wil hiermee de grenzen tussen natuurlijke en artificiële elementen combineren.
> Van 26 oktober tot 20 december 2018, Galerie Marie-Laure Fleisch

Alice Neel: Alice Neel in New Jersey and Vermont

Drie jaar nadat Xavier Hufkens een serie portretten toonde van de beroemde Amerikaanse schilderes Alice Neel (1900-1984), exposeert hij nu enkele reeksen landschappen, stillevens en familieportretten die de kunstenares maakte in de rurale omgeving van Spring Lake en Vermont. De schilderijen gunnen de beschouwer een intieme kijk in de persoonlijke wereld van de kunstenares en laten het plezier zien dat zij had in de simpele dingen des levens, ver weg van het hectische New York.
> Van 26 oktober tot 8 december 2018, Galerie Xavier Hufkens

Ida Tursic & Wilfried Mille: Are Men Unicorns?

De schilders Ida Tursic (Belgrado, 1974) en Wilfried Mille (Boulogne-sur-Mer, 1974) wonen en werken in Dijon. Beiden werken samen sinds 2000, het begin van een nieuw millennium dat wordt gekenmerkt door een bijna constante stortvloed van fotografische beelden en technologische, maatschappelijke en politieke omwentelingen. Hun schilderkunst valt niet alleen op door de aanwezigheid van dieren, iconen uit de popcultuur, paletachtige vlekken, bloemen en landschappen, humor en grilligheid, maar geeft ook blijk van een schaamteloos optimisme en de ambitie zelf een icoon van de 21ste eeuw te worden. De schilderijen van Tursic & Mille zijn vaak zowel figuratief in onderwerp als abstract in uitwerking. Zo combineren ze bijvoorbeeld quasi-fotografische technieken in een achtergrond van rustieke landschappen met vrijvormige vlekken en vegen als toplaag.
> Van 25 oktober tot 21 december 2018, Almine Rech Gallery

George Segal

Galerie Templon stelt voor het eerst in 30 jaar werk van de Amerikaanse kunstenaar George Segal (1924-2000) tentoon in België. Segal was een van de belangrijkste Pop Art-kunstenaars. Oorspronkelijk schilderde hij, maar geleidelijk aan maakte hij de overstap naar installaties. Hij is het bekendst geworden door zijn figuren in gips in combinatie met readymades. Segals tableaus zijn reflecties op het individualisme en de consumentenmaatschappij. Hij nodigt de kijker uit in dialoog te gaan met zijn anonieme en onbeweeglijke figuren. De expo bij Templon toont een uitgebreid overzicht van Segals oeuvre, waaronder werken uit zijn expressionistische periode in de jaren 90. De kleurrijke werken die hij in de jaren 80 maakte - figuratieve schilderijen en stillevens - verwijzen naar de kunstgeschiedenis en naar meesters zoals Cézanne en Degas. Door lichaamsdelen te isoleren en te accentueren, creëert de kunstenaar weelderige bas-reliëfs en series erotische schilderijen. George Segal: aan een herontdekking toe!
> Van 25 oktober tot 22 december 2018, Galerie Templon

Yann Arthus-Bertrand: Retrospective - 40 Years of Photography

Yann Arthus-Bertrand (Parijs, 1946) is een Franse fotograaf, journalist en ecoloog. Van jongs af was hij gefascineerd door dieren. In zijn twintiger jaren dreef hij een dierentuin in Frankrijk. In 1976 trok hij met zijn echtgenote naar Kenia, waar hij drie jaar lang dezelfde leeuwenfamilie observeerde. Zo ontdekte hij zijn passie voor de fotografie. Vanuit een luchtballon maakte hij tevens zijn eerste luchtfoto's, waarmee hij wereldberoemd werd. Terug in Frankrijk specialiseerde hij zich als fotograaf in reportages rond de thema's sport, natuur, dieren en luchtfotografie. LMS Gallery toont nu een ruim overzicht van Arthus-Bertrands werk van de laatste 40 jaar, waaronder polaroids en nooit eerder aan het publiek getoonde foto's. Samen schetsen ze een beeld van een geëngageerde man die als een wetenschapper probeert de Aarde en haar boeiende fenomenen op een artistieke manier te verklaren.
> Van 12 oktober tot 22 december 2018, LMS Gallery

Calder, Miró en hun Parijse ontmoetingen

Galerie de la Béraudière stelt een uitzonderlijke tentoonstelling voor met werk van de Amerikaanse beeldhouwer-schilder Alexander Calder (1898-1976) en de Spaanse beeldend kunstenaar Joan Miró (1893-1983). De intense vriendschap die deze twee topkunstenaars uit de twintigste eeuw met elkaar verbond, duurde vele jaren. Ze begon in 1928 toen ze elkaar voor het eerst ontmoetten in Parijs, en duurde tot de dood van Calder in 1976. Hoewel ze samen niet echt een nieuwe kunststroming creëerden, hebben ze elkaar volop geïnspireerd en beïnvloed en dit levert opmerkelijke parallellen op in hun werk. De twee kunstenaars ontketenden een ware revolutie binnen de kunstgeschiedenis dankzij hun, voor die tijd, gedurfde technieken en onconventionele materialen. Met enthousiasme en creativiteit brachten ze creaties waarbij ze nieuwe manieren onderzochten voor hun kunst, ontdaan van het culturele harnas dat toen heerste.
> Van 7 september tot 14 december 2018, Galerie de la Béraudière

Giancarlo Scaglia: Golden Aérea

De Peruviaanse kunstenaar Giancarlo Scaglia (1981) maakt sculpturen, schilderijen, films en video's. Zijn nieuwe expo grijpt terug naar dramatische gebeurtenissen die in 1986 in zijn geboorteland plaatsvonden. Tijdens uiterst gewelddadige opstanden in de zwaarbewaakte gevangenis op het gevangeniseiland El Frontón - te vergelijken met Alcatraz - én in die van San Pedro en Santa Mónica op het Peruviaanse platteland vielen in totaal ongeveer 300 doden. Scaglia werkte toentertijd op El Frontón Island. Zijn recente sculpturen zijn deels samengesteld uit afdrukken die hij maakte van de gevangenismuren aldaar. Hij inkte ze in en maakte er negatieven van. De talrijke kogelgaten in de muren doen denken aan 'sky scapes' ofwel ruimtefoto's waarop men sterren kan herkennen - kogelgaten als tekens van hoop, die volledig ontbrak tijdens de drama's. Zijn jongste schilderijen, te zien in combinatie met de sculpturen, zijn afwisselend abstract en figuratief. Ze portretteren de desolate omgeving van El Frontón Island. Een niet te missen expo met een beladen thematiek. Of hoe gruwel tot schoonheid kan leiden.
> Van 6 september tot 22 december 2018, Bernier/Eliades Gallery

KUNST OP KOMST

Jannis Schroeder

De schilderijen van Jannis Schroeder (Duitsland, 1989) stellen methode en techniek centraal. Schroeder werkt systematisch binnen bepaalde parameters, eerder dan louter een coherente reeks of stijl te ontwikkelen. Zo zijn de afmetingen van elk doek tussen 170 en 300 cm hoog en tussen 130 cm en 210 cm breed. Het kleurvlak neemt telkens de vorm aan van een rechthoek, volgt het verticale formaat van het doek en valt samen met zijn boven- en onderrand. De linker- en rechterzijden worden afgebakend door een smalle witte strook, die varieert in tinten naargelang de centrale kleur. Door een uitgebreid proces van schilderen en overschilderen ontwikkelt elk werk uiteindelijk zijn eigen regels. Het afgewerkte werk is een beeldoppervlak dat tegelijk uitgebalanceerd en dynamisch is; het weerspiegelt zijn eigen maakproces en maakt zijn unieke opeenvolging van keuzes, gebaren en correcties zichtbaar.
> Van 23 november tot 22 december 2018, Galerie Meessen De Clercq

MEER TIPS!

De tentoonstellingen die in de musea plaatsvinden ontdek je in onze Expo pagina. 
Voor een overzicht van de musea verwijzen we je graag naar onze museumpagina.