Galeries in Brussel

Sommige mensen zijn fervente museumbezoekers. Er gaat geen zondag voorbij of ze doen een museum aan. Kunstgaleries laten ze daarbij links liggen. Nochtans tonen galeries het nieuwste van het nieuwste en galeriehouders zijn doorgaans erg vriendelijke mensen. In tegenstelling tot musea hoef je er bovendien geen toegangsgeld te betalen. UiTinBrussel zet regelmatig enkele galeries voor je in de kijker.

OPGELET: WEGENS DE CRISIS ROND HET CORONAVIRUS ZIJN TAL VAN GALERIES TIJDELIJK GESLOTEN OF ALLEEN OP AFSPRAAK TE BEZOEKEN. ALS JE EEN EXPO IN EEN VAN DE ONDERSTAANDE GALERIES WILT BEZOEKEN, DAN CHECK JE BEST EERST EVEN HUN WEBSITE.

IN DE KIJKER

Ronny Delrue: Archive of Thoughts

De Belgische kunstenaar Ronny Delrue (1957, Heestert) woont en werkt in Gent. Werken op papier vormen de kern van Delrues artistieke praktijk en zijn het vertrekpunt van alle nieuwe ideeën. In elke lijn die hij op papier zet, bedient Delrue zich van intuïtie en anekdoten, zowel uit zijn persoonlijke leven als betreffende de toestand van de wereld. Zo creëert hij subtiele, intieme werken die licht werpen op zijn mentale en emotionele toestand. De tekeningen zelf zijn onaf en pretentieloos. Ze tonen het lichaam in verschillende toestanden, die de toeschouwer kan interpreteren al naargelang zijn eigen ervaringen en zijn eigen psychologische landschap op het moment dat hij met het werk kennismaakt. 'Archive of Thoughts' is de eerste tentoonstelling van Delrue bij galerie Marie-Laure Fleisch.
> Van 7 maart tot 15 april 2020, Galerie Marie-Laure Fleisch

ACTUELE TENTOONSTELLINGEN

Carroll Dunham

De Amerikaanse kunstenaar Carroll Dunham (1949, New Haven, Connecticut) woont en werkt in New York en Connecticut. In zijn nieuwe expo toont hij monotypes, een kernactiviteit in zijn multidisciplinaire aanpak. We treffen er dezelfde thema's en beeldtaal in aan die hij ook al toepaste in zijn serie worstelaars van de afgelopen jaren. We zien ze hier aan het werk in acties die gesitueerd zijn in levendige maar geïsoleerde landschappen. De omgevingen waarin deze mannen vechten zijn zo goed als naakt. Hier en daar ontdekken we enkele vormen die ontcijferbaar zijn als bomen en horizonlijnen. Meer niet. De monotypes demonstreren Dunhams interesse in experimenteren met diverse materialen en technieken en zijn bekwaamheid om menselijke figuren in de ruimte neer te zetten met behulp van de beeldtaal die hij gedurende zijn decennialange carrière geperfectioneerd heeft.
> Van 14 maart tot 15 april 2020, Gladstone Gallery

Dean Monogenis: History of Coincidence

De Amerikaanse kunstenaar Dean Monogenis (1973, New York) woont en werkt in Brooklyn, New York. Zijn schilderijen roepen omgevingen op die architecturale en natuurlijke elementen combineren. Zijn geïdealiseerde composities bestaan vaak uit onafgewerkte gebouwen, kleurrijke stellingen, patio's, zwembaden of huizen te midden van rotsachtige landschappen bedekt met vegetatie. 'History of Coincidence' is een tafereel van echte en verzonnen plaatsen, van de bergen tot de zee. Het brengt persoonlijke en intieme ideeën over plaatsen en de ervaring van het getuigen over en het bewonen van verschillende omgevingen samen.
> Van 13 maart tot 18 april 2020, Galerie Baronian Xippas

Michel François

De Belgische kunstenaar Michel François (1956, Sint-Truiden) woont en werkt in Brussel. In zijn werk onderzoekt hij een verscheidenheid aan media, waaronder installatie, video, sculptuur en fotografie. Sinds 1980 ontwikkelt hij een hybride en fluïde oeuvre, dat aan elke onderverdeling in stijl en genrecategorieën ontsnapt. Naast vele expo's in het buitenland neemt François in 1992 deel aan Documenta IX in Kassel en vertegenwoordigt hij in 1999 samen met Ann Veronica Janssens België op de Biënnale van Venetië. François' nieuwe expo is zijn vijfde bij Xavier Hufkens.
> Van 10 maart tot 25 april 2020, Galerie Xavier Hufkens

Michaël De Clercq: Of Course I Still Love You

De Belgische kunstenaar Michaël De Clercq (1981, Antwerpen) woont en werkt in Antwerpen. De inspiratie voor zijn schilderijen put hij uit alledaagse voorwerpen, terugkerende of levendige dromen, ervaringen en herinneringen. Elk van zijn doeken stelt een scène voor. Deze scènes, die aan striptekeningen doen denken, laten meestal mensen zien in de meest onmogelijke houdingen die hulpeloos in balans proberen te blijven. Nu eens lijken ze te zweven, dan weer zijn ze onderhevig aan de zwaartekracht. Bij Kusseneers zijn momenteel elf middelgrote en twee kleinere doeken van De Clercq te zien, en ook zes tekeningen.
> Van 8 maart tot 3 april 2020, Kusseneers Gallery

Elke Andreas Boon: In Convenience We Trust

De Belgische beeldend kunstenares Elke Andreas Boon woont en werkt in Gent. Ze maakt foto's, tekeningen, videowerk en muziek. Daarmee bouwt zij installaties waarin ze verschillende werken met elkaar confronteert. Met haar werk bevraagt Boon wat de mens tot mens maakt. De spanning die ontstaat tussen het beantwoorden aan en het ontwijken van sociale verwachtingspatronen. De individuele keuzes ten opzichte van de globale wereld. Haar werk getuigt van een zeer persoonlijke sensibiliteit, soms brutaal direct, dan weer verstild mooi. De kracht zit in de integriteit waarmee ze communiceert.
> Van 8 maart tot 22 mei 2020, Hopstreet Gallery

Tine Guns: Why Do We Fall, Bruce?

De Belgische beeldend kunstenares Tine Guns (1983, Aalst) woont en werkt in Gent. In haar sterk gefocuste oeuvre, dat zich uitstrekt van filmwerk over fotoboeken tot fotografische installaties, neemt de vluchtigheid van de menselijke waarneming een centrale plek in. De werking van ons geheugen op wat we waarnemen heeft tot gevolg dat beelden nooit een sluitende betekenis hebben. Guns' werk tracht onze lineaire historiografische beeldbetekenissen steeds opnieuw open te trekken door nieuwe combinaties aan te bieden. Ze concentreert zich op de constante metamorfose die we als mens ondergaan en de onmogelijkheid om de vluchtige werkelijkheid te vangen.
> Van 8 maart tot 26 april 2020, Rossicontemporary Gallery

Stefan Nikolaev: I Dream I Work I Dream Work

De Bulgaarse kunstenaar Stefan Nikolaev (1970, Sofia) woont en werkt in Parijs en Sofia. Als beeldhouwer is Nikolaev een aandachtige waarnemer van de codes die deel uitmaken van onze samenleving, verzadigd als deze is van logo's en merktekens die wereldwijd gangbaar zijn. In zijn werk maakt hij onder meer gebruik van advertentiecodes om ze om te vormen tot een vorm van Pop Minimalism. Nikolaev nam onder meer deel aan de Biënnale van Venetië en ontving de UNESCO Prize for the Art.
> Van 5 maart tot 11 april 2020, Galerie Michel Rein

Sarah Derat: I'm Verses

De Franse kunstenares Sarah Derat (1984, Parijs) woont en werkt in Londen. Haar artistieke praktijk houdt het midden tussen sculpturen en installaties enerzijds en fysieke en digitale technologieën anderzijds. Sinds 2017 ontwikkelt Derat een techniek waarbij ze gebruikmaakt van siliconenrubber, wat resulteert in iets tussen een mal en grafiek. Bij Super Dakota stelt ze momenteel een grote modulaire siliconeninstallatie voor, die een niet-lineaire kaart voorstelt van haar onderzoek. Deze kaart biedt geen simpel verhaal, maar een veelvoud van niet-hiërarchische ingangspunten. Klinkt dat allemaal wat complex? Vergeet dan de voorgaande tekst en ga gewoon kijken. Misschien wordt dan alles meteen duidelijk!
> Van 5 maart tot 11 april 2020, Super Dakota Gallery

Jim Dine: The Classic Prints

De Amerikaanse kunstenaar Jim Dine (1935, Cincinnati, Ohio) woont en werkt in Montrouge (FR), Göttingen (D) en Walla Walla (VS). In de jaren 50 was hij een van de pioniers van het happening-gebeuren in New York en in de jaren 60 een van de sleutelfiguren van de Pop Art. De veelzijdige Dine drukt zich uit in schilderijen, sculpturen, tekeningen, foto's, grafiek en poëzie. Bij galerie Templon brengt hij momenteel een retrospectief overzicht van zijn grafiek. Het gaat om 24 werken die tot stand kwamen tussen 1981 en 2015, waarin tal van technieken en combinaties van technieken aan bod komen.
> Van 27 februari tot 18 april 2020, Galerie Templon

David Diao: New Work

De Chinees-Amerikaanse kunstenaar David Diao (1943, Chengdu, China) woont en werkt in New York. Hij is een van de sleutelfiguren in de recente geschiedenis van de conceptuele schilderkunst. Voor zijn derde solotentoonstelling bij Office Baroque maakte hij een serie van negen abstracte schilderijen. Eerdere reeksen van hem bevatten nog herkenbare architecturale elementen en autobiografische verwijzingen. In zijn nieuwe reeks gaat Diao's aandacht vooral uit naar de vorm, en meer bepaald naar de verf en de daad van het schilderen. Het centrale motief in zijn nieuwe schilderijen is dan ook verf. Zeven horizontaal georiënteerde, rechthoekige doeken zien eruit als een tricolore vlag. Ze bestaan elk uit drie identieke, verticale kleurstroken, geschilderd in heldere kleuren. Twee eveneens verticaal georiënteerde doeken tonen een index van hoe de andere zeven gemaakt zijn.
> Van 8 februari tot 11 april 2020, Galerie Office Baroque

Robert Wilson: Videos and Drawings

Robert Wilson (1941, Waco, Texas, VS) is een Amerikaanse experimentele theaterregisseur en toneelschrijver die door de media is omschreven als 'Amerika's of zelfs 's werelds meest vooraanstaande theaterkunstenaar'. Een van zijn bekendste stukken is 'Einstein on the Beach', dat hij produceerde in samenwerking met componist Philip Glass. Daarnaast is Wilson ook nog choreograaf, performer, schilder, beeldhouwer, videokunstenaar en geluids- en lichtontwerper. Bij Bernier Eliades toont deze artistieke duizendpoot momenteel nieuwe tekeningen, gecombineerd met drie videoportretten, die hij maakte bij zijn laatste theaterproductie onder de gemeenschappelijke titel 'A Winter Fable'.
> Van 28 januari tot 5 april 2020, Galerie Bernier Eliades

Dubuffet en het Matiërisme

Tot de groten van het matiërisme (= materieschilderkunst), een kunstbeweging die zich in Europa verspreidde eind jaren 40 en begin jaren 50, behoren onder anderen Jean Dubuffet, Jean Fautrier en Antoni Tàpies. In hun creaties gebruikten ze allerlei ongewone materialen zoals zand, grind, pek en asfalt. Ze vatten kunst op als een creatief proces waarvan de toeschouwer het ontstaan moet kunnen herbeleven, dankzij de sporen die de kunstenaar achterlaat: krassen, insnijdingen, afdrukken... Maar hij moet ook emoties voelen wanneer hij geconfronteerd wordt met de kracht van het gebaar en de bewerking van de materie. Eerder al, na het einde van de Eerste Wereldoorlog, gebruikten surrealistische schilders zoals Max Ernst, Joan Miró en André Masson materialen die meer spontaniteit toelieten. Werk van al deze kunstenaars is momenteel te zien bij Galerie de la Beraudière. Niet te missen!
> Van 21 januari tot 20 april 2020, Galerie de la Beraudière

KUNST OP KOMST

MEER TIPS!

De tentoonstellingen die in de musea plaatsvinden ontdek je in onze expo pagina. 
Voor een overzicht van de musea verwijzen we je graag naar onze museumpagina.