Galeries in Brussel

Sommige mensen zijn fervente museumbezoekers. Er gaat geen zondag voorbij of ze doen een museum aan. Kunstgaleries laten ze daarbij links liggen. Nochtans tonen galeries het nieuwste van het nieuwste en galeriehouders zijn doorgaans erg vriendelijke mensen. In tegenstelling tot musea hoef je er bovendien geen toegangsgeld te betalen. UiTinBrussel zet regelmatig enkele galeries voor je in de kijker.

IN DE KIJKER

Candida Höfer - Hiroshi Sugimoto - Thomas Ruff: Selected Works

Charles Riva Collection toont momenteel werk van drie wereldbekende fotografen. De Duitse fotografen Candida Höfer (1944) en Thomas Ruff (1958) behoren allebei tot de zogenaamde Düsseldorfse School. Dit wil zeggen dat ze in Düsseldorf les kregen van het invloedrijke fotografenechtpaar Bernd en Hilla Becher, en dat ze net als hun leermeesters foto's maken vanuit een nieuw zakelijkheidsperspectief. Daarbij komen motieven aan bod die een vergaande abstrahering toelaten zonder hun beeld te verliezen. Höfers conceptuele werk wordt gekenmerkt door een grote technische perfectie. Ze is vooral bekend om haar interieurs van publieke gebouwen zoals musea. Ruff wordt beschreven als 'een meester in bewerkte en opnieuw ontworpen beelden'. Hiroshi Sugimoto is een Japanse fotograaf (1948) die in zijn werk westerse kunst en oosterse mystiek combineert. Hij is vooral bekend om zijn zeelandschappen, die hij begon te fotograferen in de jaren 1980.
> Van 5 september tot 30 november 2019, Charles Riva Collection

ACTUELE TENTOONSTELLINGEN

Anne Collier: Filter

De Amerikaanse fotografe Ann Collier (1970, Los Angeles) woont en werkt in New York. In de afgelopen twintig jaar ontwikkelde ze een oeuvre dat enerzijds het wezen van fotografische beelden onderzoekt en anderzijds het medium fotografie zelf bevraagt. Haar fotografische praktijk pendelt heen en weer tussen een objectieve, bijna wetenschappelijke aanpak en de vaak emotionele en psychologisch geladen inhoud van haar werk. In haar jongste expo introduceert Collier een nieuwe serie fotografische drieluiken. Ze zijn gebaseerd op Amerikaanse strips uit de periode 1950-1980.
> Van 8 november tot 21 december 2019, Gladstone Gallery 

Koen van den Broek: Keep It Together

De Belgische schilder Koen van den Broek (1973, Bree) woont en werkt in Antwerpen. Zijn werk kenmerkt zich thematisch in eerste instantie door de manier waarop hij het urbane (in hoofdzaak Amerikaanse en Aziatische) landschap behandelt, en dit steeds meer laat vertrekken vanuit een abstracte beeldtaal. Van den Broek interesseert zich hoofdzakelijk voor het beeld en de structuur van het beeld zelf en is minder bezig met de verftoets of het overbrengen van een boodschap. De reden hiervoor is zijn fotografisch startpunt, waardoor de wereld wordt gezien als door één lens. Van den Broeks hoofdvraag is hier: hoe het fotografische oog te vertalen in een beeld. In zijn nieuwste werk gaat zijn aandacht steeds meer uit naar het beeldvlak zelf, waarop architecturale details en schaduwen picturale elementen worden die nieuwe constellaties creëren.
> Van 7 november tot 21 december 2019, Galerie Greta Meert

Lucy Skaer: Day Divider

De multidisciplinaire Schotse kunstenares Lucy Skaer (1975, Cambridge) woont en werkt in Glasgow en Londen. Skaer maakt sculpturen, tekeningen en films die gebaseerd zijn op fotografische bronnen (kranten, boeken, internet) en op schilderijen en sculpturen van andere kunstenaars. Hoewel ze hun wortels hebben in de realiteit, zweven haar werken in de ruimte tussen herkenning en ambiguïteit, figuratie en abstractie. Dikwijls stelt Skaer ensembles samen die bestaan uit verschillende media en presenteert ze als installaties. Veel van haar werken zijn replica's van historische objecten die vertaald worden in nieuwe media. Inhoudelijk gaat haar werk over de betekenis van reproductie en over de invloed van massamedia. Skaer, die in 2009 de shortlist haalde van de controversiële Britse Turner Prize, stelde onder meer tentoon op de Biënnale van Venetië. Vanaf 30 november 2019 is haar werk ook in het Gentse S.M.A.K. te zien.
> Van 25 oktober tot 30 november 2019, Galerie Meessen De Clercq

Rudolf Polanszky: Chimera

De Oostenrijkse kunstenaar Rudolf Polanszky (1951, Wenen) woont en werkt in Wenen. Polanszky werkt consequent met industriële materialen zoals plexiglas, schuim, piepschuim, polystyreen, plaatstaal, folie en duplexplaten, die hij meestal als restafval vindt bij schroothandelaren, op bouwterreinen of gewoon in zijn omgeving. De sporen van eerdere behandeling en gebruik zijn als het ware altijd in het werk ingegrift. Een deel van dat materiaal, zoals de duplexplaten, laat de kunstenaar nog in de openlucht verder verouderen. Hij laat de natuur haar gang gaan om quasiwillekeurige elementen te creëren. Zo worden de schepping van de natuur en de gebruikssporen die in het materiaal zijn opgenomen, het DNA van zijn proceskunst.
> Van 24 oktober tot 21 december 2019, Almine Rech Gallery

Alex Clarke: Alles Klar

De Britse kunstenaar Alex Clarke (1988, Nottingham) woont en werkt in Londen. Zijn werk omvat schilderijen, foto's, teksten en installaties. In 'Alles Klar' focust Clarke niet alleen op het netwerk van relaties tussen kunstwerken onderling, maar ook op de praktijk van het maken en verspreiden van kunstwerken. Clarke is van mening dat de reden waarom kunstenaars de noodzaak voelen om te creëren gelegen is in het verlangen om te communiceren, en dat zowel het kunstwerk op zich als de creatie ervan fungeren als manieren van discussiëren en ideeën uitwisselen. Het levert in zijn geval kunstwerken op met een sterk reflectief karakter.
> Van 24 oktober tot 21 december 2019, Galerie Super Dakota

René Wirths: beatbox

De Duitse schilder René Wirths (1967, Waldbröl) woont en werkt in Berlijn. Wirths dwingt er zichzelf toe dagelijkse objecten op minutieuze en onpersoonlijke wijze te schilderen, zonder camera of projectie, om zo door te dringen in de realiteit, de realiteit de begrijpen en ons begrip van de wereld te verrijken. In zijn expo bij galerie Templon toont elk doek een glas tegen een neutrale en monochrome achtergrond, telkens voor twee derde gevuld: nu eens met melk, dan weer met water, of olie, inkt, allerlei soorten fruitsap...
> Van 24 oktober tot 21 december 2019, Galerie Templon

Hao Shiming: Chinese New Ink

De Chinese kunstenaar Hao Shiming (1977) woont en werkt in Beijing en Wuhan, China. Shiming ontwierp in de loop der jaren een heel eigen beeldend vocubularium dat geënt is op de oude Chinese geschriften. Op dragers als papier, zijde en stenen brengt hij met waterverf, Chinese inkt en acrylverf een ondoordringbaar kluwen van lijnen aan. De aldus ontstane werken doen enerzijds denken aan het werk van Amerikaanse abstract-expressionisten als Jackson Pollock en anderzijds aan archeologische vondsten die bedekt zijn met mysterieuze schrifturen. Maar ook aan de symboliek van stenen in de klassieke Chinese cultuur, tegelijk sculpturen en dragers van gedichten met een sterk meditatief karakter.
> Van 23 oktober tot 30 november 2019, Galerie La Forest Divonne

Jonathan Muecke

De Amerikaanse ontwerper Jonathan Muecke (1983) ontwikkelde en produceerde in het afgelopen decennium een reeks gebruiksobjecten waarbij hij soms zelf als fabrikant fungeerde en soms werkte met technologisch doordrenkte ambachtelijke industrieën. Het resulteerde in objecten die de klassieke verdelingen tussen design, kunst en architectuur overstijgen. De expo in galerie Maniera presenteert zes verschillende stuks: vier Open Objects (een vloerlamp, een eettafel, een boekenplank en een kleerkast) en twee zitmeubels die Muecke voortaan onder zijn eigen naam uitbrengt.
> Tot 23 november 2019, Galerie Maniera

Liang Wei: Folded Silence

De Chinese kunstenares Liang Wei (1966) is één van China's meest originele, nieuwe stemmen in de hedendaagse schilderkunst. Haar zorgvuldige composities zien er op het eerste gezicht abstract uit, maar bij nader toezien herken je er vertrouwde vormen en structuren in die een verhaal vormen in je hoofd. De uitzonderlijk gedetailleerde aard van Wei's werk is het resultaat van een lang creatief proces. Haar composities zijn ontstaan uit chaos, maar blijven desondanks in balans. In haar werk doet Liang Wei pogingen om utopische visies tot stand te brengen vanuit een dystopische werkelijkheid.
> Tot 21 december 2019, Galerie Bernier Eliades

Jan Dries: Infinite End

De Belgische beeldhouwer Jan Dries (1925-2014) stond mee aan de wieg van de Nieuwe Vlaamse School en exposeerde vanaf de jaren 1950 met zijn keramieken en marmeren sculpturen. Dries was gefascineerd door het witte marmer van Carrara waarmee hij zijn 'meditatieve stenen' maakte. De veelal abstracte maar monumentale vormen symboliseerden de zoektocht naar de verhouding tussen licht en donker.
> Van 6 september tot 7 december 2019, La Patinoire Royale | Galerie Valérie Bach

KUNST OP KOMST

Andres Serrano: Infamous

De Amerikaanse fotograaf Andres Serrano (1950, NY) woont en werkt in New York. Al meer dan 30 jaar houdt hij zich bezig met fundamentele sociale en ethische kwesties in de marge van de Amerikaanse samenleving te visualiseren. Hij capteert deze 'Zeitgeist' van onze westerse samenleving waar we allemaal als acteurs, getuigen en slachtoffers aan deelnemen. De serie 'Infamous' onthult de historisch diepgewortelde, onbewuste racistische cultuur in Amerika. Deze serie bestaat uit zestien fotografische portretten van verschillende historische objecten die raciale vooroordelen bevorderen: van alledaagse consumptiegoederen tot de oude kledingstukken van de Ku Klux Klan. In zijn typische, zeer coherente beeldtaal deconstrueert Serrano de realiteit van deze racistische relikwieën door ze op groot formaat te presenteren in de traditie van historische schilderkunst. Elk portret produceert een monumentale esthetiek die fungeert als een visuele mantra die de raciale stereotypen van deze serie versterkt.
> Van 14 november 2019 tot 5 januari 2020, Galerie Nathalie Obadia

Jean Jullien: Petrichor

De Franse illustrator, vormgever en beeldend kunstenaar Jean Jullien (1983) woont en werkt in Londen. Hij is vooral bekend van de tekeningen en video's op zijn instagramprofiel, dat bijna dubbel zoveel volgers telt als dat van het Louvre. Met veel inlevingsvermogen toont Jullien in zijn werk de eenentwintigste-eeuwse, westerse mens in zijn dagelijks leven. Zijn tekenstijl is speels en minimalistisch, wat hem toelaat om op een snelle manier het komische aspect van een situatie, personage of gebaar te vatten en te communiceren. Naast tekeningen en video's ontwerpt en maakt Jullien onder meer ook boeken, meubels, kleren en sculpturen. Bij Alice Gallery toont hij schilderijen die tegelijk mooi en subversief zijn.
> Van 14 november 2019 tot 11 januari 2020, Alice Gallery

MEER TIPS!

De tentoonstellingen die in de musea plaatsvinden ontdek je in onze expo pagina. 
Voor een overzicht van de musea verwijzen we je graag naar onze museumpagina.