Galeries in Brussel

Tentoonstelling

Sommige mensen zijn fervente museumbezoekers, toch zetten ze geen stap in een kunstgalerie. Nochtans tonen galeries het nieuwste van het nieuwste en galeriehouders zijn doorgaans erg vriendelijke mensen. In tegenstelling tot musea hoef je er bovendien geen toegangsgeld te betalen. UiTinBrussel zet regelmatig enkele galeries voor je in de kijker. Kijk uit je doppen!

IN DE KIJKER

Robert Mapplethorpe: Au début (works from 1970 to 1979)

Robert Mapplethorpe (1946-1989) behoeft nauwelijks nog introductie. Hij was een van de bekendste Amerikaanse fotografen van de twintigste eeuw. Hij begon zijn carrière met polaroidfoto's. Vanaf 1975 begon hij met een Hasselblad-camera te werken, voornamelijk in de studio: stillevens (schedels, bloemen), interieurs, naakten, portretten en zelfportretten. Hij fotografeerde ook vaak zijn vrienden (onder wie rockzangeres Patti Smith) en beroemdheden. Nog later legde hij zich thematisch toe op de homo-scene en op sadomasochistische taferelen - foto's waar hij de nodige opschudding mee veroorzaakte in de puriteinse Verenigde Staten. Veel van Mapplethorpes foto's zijn inmiddels uitgegroeid tot iconische beelden die tot het collectieve geheugen behoren. Helaas overleed de fotograaf veel te jong aan de gevolgen van aids.
> Van 7 juni tot 20 juli, Xavier Hufkens Gallery

ACTUELE TENTOONSTELLINGEN

Douglas White: Portraits of my Father as a Horseshoe Bat

De Britse kunstenaar Douglas White (1977) woont en werkt in Londen. White maakt in zijn artistieke praktijk gebruik van gevonden materialen en objecten - door onze maatschappij afgedankte rommel - die hij op ingenieuze wijze tranformeert tot vaak monumentale sculpturen. Gedreven door zijn fascinatie voor vergeten materialen en door zijn vermogen om het magische te zien in het alledaagse leven, gaat hij intuïtief te werk, met soms erg verrassende resultaten. 'Portraits of my Father as a Horseshoe Bat' is Whites eerste solotentoonstelling in Brussel.
> Van 16 juni tot 20 juli, Galerie Valérie Bach

Genieve Figgis: What We Do in the Shadows

De Ierse kunstenares Genieve Figgis (Dublin, 1972) borstelt verhalende schilderijen in olie- en acrylverf die opvallen door hun kleurenpalet, textuur, humor en zin voor het macabere. Thematisch stellen ze kostbaar ingerichte interieurs, landhuizen, natuurtaferelen, portretten en voornaam geklede personages voor die zich bezighouden met feesten, paardrijden en pianospelen. Het zijn stuk voor stuk doeken die baden in een Edwardiaanse en Victoriaanse sfeer en verwijzen naar het werk van auteurs als Edgar Allan Poe en Oscar Wilde, en naar oude Europese kunstenaars zoals Goya. Figgis' doeken verraden in die zin een twist dat de erop voorkomende personages ofwel geen gelaatstrekken hebben ofwel een stompzinnige grijns vertonen. Ze lijken daarbij op te gaan in een schijnbaar slordig geschilderde, semi-abstracte achtergrond. Figgis' werk werd op Twitter ontdekt door de gerenommeerde Amerikaanse kunstenaar Richard Prince. Daarna ging het hard voor haar.
> Van 3 juni tot 29 juli, Almine Rech Gallery

Anthony Caro: Table Pieces and Late Sculptures

De Britse beeldhouwer Anthony Caro (1924-2013) was vanaf 1951 de assistent van zijn landgenoot Henry Moore, die wordt beschouwd als een van de belangrijkste beeldhouwers van de twintigste eeuw. Caro werkte meestal met staal, veelal afkomstig van de schroothoop, maar maakte ook sculpturen in brons, zilver, lood, steen, hout en papier. Onder invloed van de Amerikaanse criticus Clement Greenberg groeide hij uit tot een avant-gardekunstenaar wiens invloed op het ontstaan en de ontwikkeling van de moderne, abstracte beeldhouwkunst van wezenlijk belang was.  
> Van 1 juni tot 22 juli, Galerie Daniel Templon

Tine Guns: The Collector

De Belgische kunstenaar Tine Guns (1983) woont en werkt in Gent. Ze maakt onder meer video's, kunstenaarsboeken, films, installaties en foto's. In 'The Collector' doet ze een gestileerde, claustrofobische betonnen omgeving vibreren van de verhalen. Een subtiel maar krachtig spel over kijken en bekeken worden, de mannelijke en de vrouwelijke blik, begeerte, verdriet, macht en vrijheid. Guns stelt scherp op de constante metamorfose die we als mens ondergaan en de onmogelijkheid om de vluchtige werkelijkheid te vangen. Guns: "Fotografie wordt vaak gezien als een manier om de realiteit te bevriezen. Dat probeer ik juist te ontwijken."
> Van 20 mei tot 15 juli, Galerie Rossicontemporary

Donald Judd: Furniture

De Amerikaanse schilder en beeldhouwer Donald Judd (1928-1994) geldt samen met zijn landgenoten Robert Morris en Sol LeWitt als een van de voornaamste vertegenwoordigers van het minimalisme, een stroming in de beeldende kunst die zich het eerst in de Verenigde Staten manifesteerde en van daaruit vanaf de jaren 1960 in Europa geïntroduceerd werd. De stroming was een reactie op het voordien in de VS hoogtij vierende abstract expressionisme. Judd zocht in zijn werk naar een kunstvorm die noch schilderen noch beeldhouwen was. Zo ontstonden zijn 'Specific Objects', waar ook 'Furniture' deel van uitmaakt: eenvoudige elementen en een eenvoudige compositie, gecreëerd met industriële materialen zoals gelamineerd hout, gegalvaniseerd ijzer en geëloxeerd aluminium. Tegelijk met Donald Judds expo vinden er bij Galerie Greta Meert ook solotentoonstellingen plaats van de Nederlander Jan Dibbets en de Belgische Catharina van Eetvelde.
> Van 19 mei tot 15 juli, Galerie Greta Meert

Ralph Cleeremans: Mutations. Artworks 1960-1970

De Vlaamse beeldend kunstenaar Ralph Cleeremans (1933) is schilder, aquarellist, tekenaar, graficus en ontwerper van collages. Hij schept een grafische wereld vol poëzie, buiten de tijd en buiten de mensen. Hij creëerde daarnaast ook een persoonlijke, hermetische taal, een geschrift dat hij verwerkt in zijn composities. Als kunstenaar neemt Cleeremans een bijzondere plaats in de Belgische abstracte kunst van na 1945 in. Zijn oeuvre is doordrongen van een zoektocht naar kunst die schilderkunst, architectuur en muziek met elkaar vermengt. Schiller Art Gallery toont een 20-tal werken die de kunstenaar maakte tussen 1960 en 1970 en die hij nooit eerder tentoonstelde. De werken kwamen tot stand op metaal en stof en zijn nooit minder dan fascinerend. (Her)Ontdek het werk van deze krasse oude knar!
> Van 4 mei tot 2 juli, Schiller Art Gallery

Frank Stella

Frank Stella (1936) is een beroemde Amerikaanse schilder, beeldhouwer en graficus die woont en werkt in New York. Hij is een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de post-abstract expressionistische schilderkunst, die later benamingen kreeg als hard edge-painting en minimal art. Het ging hier om abstracte, non-illusionistische kunst die het persoonlijke van de action painting verruilde voor het formele en feitelijke. De expo bij Charles Riva brengt monumentale werken bij elkaar van Stella's fameuze 'Polish Village'-serie, abstracte schilderijen met sculpturale kwaliteiten die verwijzen naar de Holocaust en het joodse volk, en die het verlies van de joodse manier van leven in Europa oproepen. Achter de ogenschijnlijk levendige en vreugdevolle doeken gaat dan ook een donker verhaal schuil.
> Van 19 april tot 17 februari 2018, Charles Riva Collection

KUNST OP KOMST

MEER TIPS!

De tentoonstellingen die in de musea plaatsvinden ontdek je in onze Expo pagina. 
Voor een overzicht van de musea verwijzen we je graag naar onze museumpagina.