Galeries in Brussel

Sommige mensen zijn fervente museumbezoekers, toch zetten ze geen stap in een kunstgalerie. Nochtans tonen galeries het nieuwste van het nieuwste en galeriehouders zijn doorgaans erg vriendelijke mensen. In tegenstelling tot musea hoef je er bovendien geen toegangsgeld te betalen. UiTinBrussel zet regelmatig enkele galeries voor je in de kijker. Kijk uit je doppen!

IN DE KIJKER

Arne Quinze: New Sculptures - Lupines

'New Sculptures - Lupines' is een serie van middelgrote sculpturen die Arne Quinzes onderzoek naar de diversiteit van de natuur belichamen. Met deze sculpturen focust de kunstenaar op de evolutie van de antropologie door middel van plantkunde. De tomeloze evolutionaire kracht van planten die zich ontwikkelen in een breed spectrum van vormen, structuren en kleuren, vormen de basis van Quinzes 'visual storytelling'. 'New Sculptures - Lupines' is een poging van de kunstenaar om de kracht van de natuur te vatten en onze focus te richten op het belang van onze relatie met de natuur.
> Van 21 februari tot 6 april 2019, galerie Maruani Mercier

ACTUELE TENTOONSTELLINGEN

Catharina Daem: Momentum

Catharina Dhaen vergelijkt schilderen met een schaakspel: in een vooraf onmogelijk vast te leggen aantal zetten worden grenzen, vormen, kleuren, lagen, perspectief gezocht en onderzocht, aangezet, afgetast en weer aangepast. In het uiteindelijke doek verdwijnt het zoeken nooit: Catharina’s werk is visueel sterk en voelbaar fragiel tegelijkertijd. Haar schilderijen lijken, wars van elke boodschap, enkel het schilderen zelf communiceren. Tegelijkertijd echter vatten ze het verlangen onze eigen, soms vluchtige, kleine, soms ontastbare percepties tastbaar te maken. (Tekst: Eline Jacobs)
> Van 17 maart tot 4 mei 2019, Galerie Zwart Huis

Dries Segers: When the Fire and the Rock and the Sea Are One

Fotografie is per definitie een gecontroleerd medium dat rekening houdt met nauwkeurige optische, technische en wetenschappelijke aspecten. De Belgische fotograaf Dries Segers (Turnhout, 1990) verbreedt de limieten en mogelijkheden ervan door te focussen op het oncontroleerbare. Zijn werk bevindt zich tussen abstracte en objectieve weergave. Deze generatieve fotografie geeft het medium de mogelijk een proces te ondergaan waar technische en wetenschappelijke eigenschappen elkaar uitdagen. Zo verschijnen er beelden die een resultaat zijn van een intuïtief onderzoek. Licht(gevoeligheid) en tijd zijn lange tijd de basiselementen van Segers' werk geweest. Zijn focus begint zich recentelijk ook te verleggen naar het apparaat en de reproductie van een fotografische afbeelding. 
> Van 17 maart tot 4 mei 2019, Hopstreet Gallery

Julie Cockburn: Ma

Met 'Ma' stelt de Britse kunstenares Julie Cockburn (Londen, 1966) voor het eerst solo tentoon in België. Bij Hopstreet Gallery toont ze nieuw werk dat kadert binnen haar doorlopende reeksen van portretten, landschappen en stillevens. Cockburn gebruikt ambachtelijke technieken zoals borduren, collage, zeefdrukken en flocken om haar eigen persoonlijke beeldtaal toe te voegen aan zorgvuldig uitgezocht tweedehands fotomateriaal. De titel 'Ma' is een Japans woord dat vertaald kan worden als 'leeg', 'ruimte', 'leegte', 'pauze' of als 'ruimte tussen twee structurele delen'. 'Ma' is op een meer emotionele manier te lezen in Cockburns portretten. Het zijn weesfoto's, elegant gecomponeerd, maar vaak verouderd en afgedankt; hun familiegeschiedenis ontbreekt. Cockburn dicht deze 'leemte' met haar eigen verhaal door gebruik te maken van geborduurde grafische motieven en door fantasierijke en raadselachtige titels toe te voegen.
> Van 17 maart tot 4 mei 2019, Hopstreet Gallery

Stéphanie Leblon: Afterparty

De Belgische kunstenares Stéphanie Leblon (1970) woont en werkt in Gent. In haar vierde solotentoonstelling in Nathalia Tsala Gallery zet Leblon haar onderzoek naar beweging verder. In haar nieuwe werken verkent de kunstenares de ervaring van tijd niet als chronologisch gegeven, maar subjectief en met een eigen gelaagdheid. In de nieuwe werken van Leblon is de menselijke figuur verdwenen. Lagen verf opgebouwd met bloemenmotieven en subtiele sporen van een feest creëren een verbluffende diepte en een eigenzinnig perspectief. Sublieme kleurencombinaties, doordachte composities, contrast tussen gelaagdheid van het beeld en snelle penseeltoetsen getuigen hoe vaardig Leblon het medium beheerst.
> Van 17 maart tot 4 mei 2019, Nathalia Tsala Gallery

Groepsexpo: Nachtvolk

De nacht in Brussel is een boeiende biotoop waarin gewerkt, gefeest, gezworven, geslapen, gegeten, gezocht en al dan niet gevonden wordt. Genoeg stof voor inspirerende taferelen en sterke verhalen. De Vlaamse Gemeenschapscommissie en het kunstencentrum van Recyclart sloegen de handen in elkaar, met medewerking van VGC-collegelid voor cultuur Pascal Smet, voor de fotografiewedstrijd NACHTVOLK / NIGHTSHIFT / PRESENCES NOCTURNES. Elk ingezonden beeld bevatte een combinatie van de elementen Nacht / Brussel / Mens. Een jury selecteerde 3 winnaars en de beste foto’s worden gedurende twee weken tentoongesteld in de Ravensteingalerij.
> Van 16 tot 31 maart 2019, Ravensteingalerij

Robin Graubard: Random Access

De Amerikaanse fotografe Robin Graubard (1951) woont en werkt in New York. Het werk van Robin Graubard heeft in de afgelopen 40 jaar de grenzen tussen documentaire en autobiografische verhalen verkend en vervaagd. In de jaren 80 documenteerde Graubard de punkscene in de Lower East Side en de nachtelijke drukte van het toen nog gevaarlijke Times Square. Daarna reisde ze naar Oost-Europa, Jamaica en Hawai. Terwijl ze zowel het Oosten als het Westen afreisde op de politieke kaart, neemt Graubard geen standpunt in ten opzichte van haar onderwerpen. Haar werk bouwt drama op door het vermengen van verre en tegenstrijdige realiteiten en chronologieën.
> Van 16 maart tot 18 april 2019, Galerie Office Baroque 

Louisa Gagliardi: Side Effects of Satisfaction

De Zwitserse kunstenares Louisa Gagliardi (1989) woont en werkt in Zurich. Gagliardi maakt vrijuit gebruik van de codes van de schilderkunst, het grafisch design en de reclame om vragen te beantwoorden rond personages, oppervlak en diepte. Ze creëert haar werken oorspronkelijk als vloeiende digitale beelden die ze afdrukt op vinyl en vervolgens behandelt met een gel. Het resultaat zijn kunstwerken die gelezen kunnen worden als spookachtige impressies van een schilderende hand. Nochtans roept de textuur van Gagliardi's  werken eerder de indruk op van een visueel spel op een complex veld. Heen en weer bewegend tussen dimensionaliteit en doorzichtigheid overbruggen haar werken de ruimte tussen het enigmatische en het banale.
> Van 16 maart tot 4 mei 2019, Rodolphe Janssen Gallery

Hommage aan Victor Servranckx 1897-1965

Victor Servranckx was een Belgische abstract werkende kunstenaar, een pionier van de avant-gardekunst in België. Zijn werk evolueerde van mathematische constructies over abstract-surrealistische werken en lyrische kleurenuitbarstingen naar materie-experimenten en symmetrische structuren. Deze enorme variëteit maakt van hem een boeiende individuele persoonlijkheid. In 1924 gaf Victor Servranckx in de Brusselse ‘Galerie Royale’ zijn eerste solotentoonstelling. Dit betekende ook zijn internationale doorbraak. Hij kwam hierdoor onder de aandacht van bekende buitenlandse kunstenaars zoals André Breton, Marcel Duchamp en Fernand Léger.
> Van 15 maart tot 4 mei 2019, Group 2 Gallery

Nicolas Kozakis: The Gyrovague Who Smelled Gold and Platinum

De Belgische kunstenaar Nicolas Kozakis (Luik, 1967) woont en werkt in Brussel. Hij maakt zowel schilderijen en sculpturen als foto's en video's. Thematisch gaat zijn aandacht vooral uit naar architectuur en de publieke ruimte. Kozakis' veelgelaagde oeuvre is doordrongen van een diepgewortelde poëzie: met zijn gevoelige natuur slaagt hij erin de gewone, 'mooie' dingen te vatten die hij aantreft in zijn onmiddellijke omgeving. In zijn recente expo toont hij werken die het midden houden tussen schilderijen (tweedimensionaal) en sculpturen (driedimensionaal). Zijn inspiratie voor deze werken haalde hij uit de traditie van de iconen. Gedurende vele eeuwen beeldde men heiligen in oosterse, orthodox-katholieke culturen af in pure en eenvoudige vormen. Kavakis' nieuwe werken zijn net als deze iconen erg contemplatief van aard.
> Van 14 maart tot 6 april 2019, Kusseneers Gallery

Nathaniel Mary Quinn: Always Felt, Rarely Seen

Het werk van de Amerikaanse kunstenaar Nathaniel Mary Quinn (Chicago, 1977) was aanvankelijk gericht op actualiteit en politiek. Tot hij spontaan een portret van zijn broer Charles maakte. Sindsdien volgden talloze andere portretten. Het zijn echter geen portretten in de traditionele zin van het woord. Om te beginnen vertonen ze geen duidelijke visuele relatie met hun bronnen. De personages die hierdoor ontstaan, hebben een samengesteld collageachtig uiterlijk van aan elkaar geplakte gezichtstrekken en lichaamsdelen, waardoor een versnipperd geheel ontstaat. Zoals altijd zijn Quinns personages mensen die hij kent en toch ligt de nadruk deze keer niet op het verhaal dat zij vertellen of de geschiedenis die zij blootleggen. In plaats daarvan kiest Quinn het proces zelf als zijn thema, ofwel de handeling van het ontrafelen, samenstellen en opnieuw samenstellen van de binnenwereld van zijn onderwerp.
> Van 14 maart tot 10 april 2019, Galerie Almine Rech

Keith Haring: Pop Shop Drawings

Het werk van de Amerikaanse kunstenaar Keith Haring (1958-1990) is zo bekend dat iedereen het kent, zelfs degenen die niet weten dat het werk van Haring is. Haring ontwikkelde tijdens zijn veel te korte leven een volstrekt unieke, aan graffitikunst verwante teken- en schilderstijl die tot de verbeelding spreekt van jong en oud. Gladstone Gallery toont nu een een serie werken op papier van hem, waarvan de meeste nooit geëxposeerd zijn sinds ze gemaakt werden in de late jaren tachtig. Haring maakte ze voor zijn Pop Shop in New York, letterlijk een winkel waar hij werken op papier verkocht tegen democratische prijzen, zodat iedereen zich een Haring kon aanschaffen. De tekeningen tonen zowel bekende als minder bekende thema's in Harings werk, zoals menselijke figuren in de ruimte, blaffende honden, zwemmende dolfijnen, scharen, industriële machines en engelen.
> Van 13 maart tot 13 april 2019, Gladstone Gallery

Mathieu Asselin: Monsanto, een fotografisch onderzoek

Gedurende vijf jaar deed de Frans-Venezolaanse fotograaf Mathieu Asselin (1973) onderzoek naar de effecten van de producten van één van de grootste producenten van zaden voor de landbouw, voedingsmiddelen, en chemische bestrijdingsmiddelen. Asselin combineerde fotografie met archiefmateriaal, tekst en video. Hij fotografeerde dumpsites van chemische middelen in de Verenigde Staten en slachtoffers van het ontbladeringsmiddel Agent Orange in de VS en Vietnam. Het resultaat is een genuanceerd en helder overzicht van de geschiedenis van het bedrijf, met een link naar de nabije toekomst.
> Van 7 maart tot 27 april 2019, Géopolis

Walter Swennen: Un coeur pur

De Belgische kunstenaar Walter Swennen (1946) woont en werkt in Brussel. In zijn werk treedt meermaals de wisselwerking tussen woord en beeld op de voorgrond. Swennen is een pionier van het zogenaamde 'nieuwe schilderen' uit de jaren tachtig. Zijn geschilderde beelden geven de indruk een precieze picturale behandeling te zijn van ideeën die ook in een tekst uitgewerkt hadden kunnen worden. De schilderijen en tekeningen van Swennen worden bevolkt door beelden uit massamedia en populaire cultuur, in het bijzonder uit stripverhalen. Dergelijke beelden zijn voor iedereen herkenbaar en identificeerbaar, maar ieder van ons reageert er emotioneel anders op en verbindt er andere connotaties mee. (Bron: M HKA)
> Van 1 maart tot 13 april 2019, Galerie Xavier Hufkens

Chris Dorland: Synthetic Skin

De Canadese kunstenaar Chris Dorland (Montreal, 1978) woont en werkt in New York City. In zijn tweede solotentoonstelling bij Super Dakota exposeert hij vijf Alumacore-panelen, een 'Soft Skin'-schilderij, twee video-installaties en een in situ-installatie. Dorlands atelier bestaat uit printers, scanners en andere, verouderde machines waarmee hij digitale beelden genereert en manipuleert - beelden die de kunstenaar nadien in fragmenten opdeelt en samenvoegt. Zijn werk laat ons toe de kracht te begrijpen van opdringerige technologieën die ons lichaam en onze geest beïnvloeden. Concreet: 'Synthetic Skin' bezet de galerie als een invasieve machine die de bezoeker bij het binnenkomen betreedt. Tijdelijke stalen constructies verdelen de ruimte in meerdere secties die eruitzien als een soort machinekamers. Dorland werkt bij de totstandkoming van zijn werk zowel met gevonden als zelfgemaakte materialen. Hij gebruikt onder meer 'drone footage', muziekvideo's, advertenties, shooter games en beelden die hij filmt tijdens zijn nachtelijke wandelingen in de stad. Klinkt dat allemaal nogal duister en hermetisch? Stap dan gewoon galerie Super Dakota binnen en ervaar het zelf aan den lijve!
> Van 1 maart tot 13 april 2019, Galerie Super Dakota

Gaetano Pesce: Je suis content d'être ici

Gaetano Pesce (La Spezia, 1939) is een Italiaanse architect, designer en beeldend kunstenaar. Op het internationale artistieke toneel onderscheidt zijn veelvormige oeuvre zich sinds begin jaren zestig door zijn politieke engagement, zijn experimentele karakter en zijn authentieke vrijheid qua stijl. Op zijn eerste solopresentatie in Brussel toont Gaetano Pesce een selectie recente werken (2014-2019) in combinatie met oudere werken (1996-2007). Alle werken zijn gemaakt met polychrome hars, een van zijn favoriete materialen sinds hij er begin jaren tachtig voor het eerst mee experimenteerde.
> Van 26 februari tot 6 april 2019, galerie Nathalie Obadia

Alain Biltereyst: Now is Now, Then is Then

De Belgische kunstenaar Alain Biltereyst (Brussel, 1965) woont en werkt in Brussel. De kunstenaar vestigt de aandacht op de inherente schoonheid van toegepast design, bijvoorbeeld van putdeksels, hekwerken of de staartlogo's op vliegtuigen. Hij werkt primair op dikke panelen en focust op lagen en herhaling met een voorkeur voor bepaalde motieven in kleur en vorm. Door zijn achtergrond als grafisch ontwerper was hij altijd al geboeid door de grafische vormentaal op straat. Met zijn werken van tegelformaat en groter huldigt Biltereyst de parallellen tussen historische abstractie en de gewone wereld en behandelt hij zijn bronnenmateriaal als kostbare vondsten. De Stijl, die een eenheid tussen leven en kunst nastreefde, is alomtegenwoordig in onze leefomgeving en deze beeldtaal komt via de straat terug in het werk van Biltereyst. Hij houdt van de minimale vormen en kleuren en van zuivere kunst, zoals destijds de pioniers van De Stijl. (Bron: De Lakenhal, Leiden)
> Van 23 februari tot 23 maart 2019, galerie Albert Baronian

Katherine Bernhardt: Garfield on Scotch Tape

De Amerikaanse kunstenares Katherine Bernhardt (1975) woont en werkt in New York. Haar recente werk bestaat uit doeken van grote afmetingen die alledaagse, maar uit hun originele context gerukte voorwerpen voorstellen zoals groenten, fastfood, sigaretten, speelgoed en keukengerief. Vloeiend geschilderd met spuitbus- en acrylverf, vormen Bernhardts kleurrijke doeken de uitdrukking van haar passies en persoonlijke obsessies. Als gevolg van haar reizen naar Puerto Rico begon ze ook exotische elementen aan haar werk toe te voegen, zoals schildpadden en toekans. Sommige critici beschouwen Bernhardts werk als een wrang commentaar op de consumptiemaatschappij. Daar gaat het Bernhardt nochtans niet om. Haar voornaamse motivatie schuilt in haar fascinatie voor het alledaagse, dat ze uitdrukt door middel van kleur en compositie.
> Van 22 februari tot 6 april 2019, Galerie Xavier Hufkens

Maarten Vanden Eynde: Half Earth

De Belgische kunstenaar Maarten Vanden Eynde (Leuven, 1977) woont en werkt in Brussel en Saint-Mihiel (FR). Vanden Eynde is een veelzijdig kunstenaar: zijn artistieke praktijk bestaat uit sculpturen, video's, foto's, installaties en performances. In zijn werk onderzoekt hij de impact van de mens op de natuur, zonder daarbij in prekerigheid te vervallen. De titel van zijn vierde solotentoonstelling bij galerie Meessen De Clercq is ontleend aan Edward O. Wilsons boek 'Half-Earth: Our Planet's Fight for Life', waarin de auteur stelt dat de helft van het land op de aarde voorbehouden zou moeten blijven als een plek waar geen mensen leven, met als doel tot een zo groot mogelijke biodiversiteit te komen.
> Van 21 februari tot 30 maart 2019, galerie Meessen De Clercq

Groepsexpo: Voice and Sound Waves - The Japanese Scene

'Voice and Sound Waves' is de eerste tentoonstelling in België die focust op Japanse geluidskunst. Het werk van componist John Cage en van de Fluxus-beweging had een grote invloed op generaties Japanse kunstenaars. Maar het zijn vooral de huidige generaties die een belangrijke rol spelen in de artistieke interpretatie van geluidservaringen. Deze expo stelt het werk voor van drie generaties kunstenaars van wie de artistieke praktijk emblematisch is voor de bijdrage van de Japanse kunst aan de geluidskunst. De deelnemende kunstenaars delen een diepgaande kennis van geluid en muziek, die zich expressief uit in sculpturen, installaties, video's, grafisch design en performances. Zij stellen een fundamentele praktijk in vraag: de ervaring van het luisteren. Met werk van Yukio Fujimoto, Mamoru, Lyota Yagi, Atsushi Nishijima, Softpad Collective en Tsuyoshi Hisakado.
> Van 14 februari tot 11 mei 2019, Galerie Felix Frachon

Robert Mangold: Works from 1967 to 2017

De Amerikaanse schilder Robert Mangold (1937) woont en werkt in Washingtonwille, New York. Zijn werk behoort tot het minimalisme, een stroming die zich afzette tegen het abstract expressionisme. Met meetkundige precisie onderzoekt Mangold de verhoudingen tussen vorm, lijn en kleur. Toch oogt zijn werk licht en speels en meer intuïtief van karakter dan dat van de meeste minimalisten uit de jaren 60 en 70 van de 20ste eeuw. Zijn gebruik van warme kleuren als oker en olijfgroen bezorgt hem een aparte plaats in deze richting. Galerie Greta Meert eert de kunstenaar nu met een overzichtstentoonstelling die 50 jaar (1967-2017) overspant. Een uitgelezen kans!
> Van 8 februari tot 6 april 2019, Galerie Greta Meert

Louisa Clement: Disruption

De foto's, video's, muurwerken, sculpturen en Virtual Reality-werken van de Duitse kunstenares Louisa Clement (Bonn, 1987) zijn begaan met fenomenen zoals de staat van verwarring in tijden van politieke en sociale onzekerheid. Clements onderzoek naar dagelijks design heeft bewezen zowel verleidelijk als ondoorgrondelijk te zijn: hoe is het om menselijk te zijn in een digitaal tijdperk waarin zelfs de integriteit van het lichaam in toenemende mate in vraag gesteld wordt door massale medische interventies? In haar gedetailleerde foto's tovert Clement, op een surrealistische manier, een nieuw lichaam tevoorschijn dat tegelijkertijd staat voor de ambigue visie van 'een nieuwe mens'. Met behulp van haar foto's, genomen met de camera van haar smartphone, stelt ze niet alleen de illustratieve functie van het medium fotografie in vraag, maar ook de realiteit van de technologisch gemodificeerde mens.
> Van 17 januari tot 30 maart 2019, Bernier/Eliades Gallery

Andrea Éva Györi: Chest Variations

De Hongaarse kunstenares Andrea Éva Györi (1985) woont en werkt in Maastricht en Berlijn. 'Chest Variations' toont werk dat ze creëerde voor de tentoonstellingsruimte Vleeshal in Middelburg (NL), toen ze resideerde in de Jan Van Eyck Academie in Maastricht. Györi zet performances, video's, sculpturen, tekeningen en schilderijen in om te vertellen en vragen op te lossen over mentale en fysieke ziekte, culturele normen, familie, vrouwelijkheid en taboes over het menselijk lichaam. 'Chest Variations' is de eerste Belgische solotentoonstelling van de Hongaarse kunstenares.
> Van 17 januari tot 23 maart 2019, Galerie Harlan Levey Projects.

KUNST OP KOMST

MEER TIPS!

De tentoonstellingen die in de musea plaatsvinden ontdek je in onze Expo pagina. 
Voor een overzicht van de musea verwijzen we je graag naar onze museumpagina.