Galeries in Brussel

Sommige mensen zijn fervente museumbezoekers, toch zetten ze geen stap in een kunstgalerie. Nochtans tonen galeries het nieuwste van het nieuwste en galeriehouders zijn doorgaans erg vriendelijke mensen. In tegenstelling tot musea hoef je er bovendien geen toegangsgeld te betalen. UiTinBrussel zet regelmatig enkele galeries voor je in de kijker. Kijk uit je doppen!

IN DE KIJKER

Sculpting Belgium: La sculpture en Belgique durant les Trente Glorieuses 1945-1975

Deze groepstentoonstelling met museale allures groepeert ruim dertig Belgische beeldhouwers die hun stempel drukten op de naoorlogse Belgische beeldhouwkunst tot 1975. De periode 1945-1975 kenmerkt zich door een explosieve groei van formeel onderzoek dat de weg vrijmaakte voor nieuwe, innovatieve materialen zoals staal en plastic. Sculpting Belgium afficheert zich nadrukkelijk als een hommage aan een generatie beeldhouwers waarvan sommigen ten onrechte in de vergeethoek zijn geraakt. Ze vertegenwoordigen een waaier van verschillende stijlen. Om slechts enkele namen te noemen: Pol Bury, Reinhoud d'Haese, Jan Dries, Vic Gentils, Jo Delahaut, Oscar Jespers, Olivier Strebelle, Hilde Van Sumere en Marc Verstockt.
> Van 8 september tot 23 december, Galerie Valérie Bach

ACTUELE TENTOONSTELLINGEN

Falcone: Facing the Mirror

De Italiaanse kunstenaar Falcone (1990) woont en werkt in Brussel. Als kunsthistoricus wil hij met zijn werk een dialoog aangaan met de geschiedenis van de schilderkunst. Hij analyseert de schilderkunst door het werk van de oude meesters te bestuderen en hun technieken te kopiëren, en ze zich zo toe te eigenen en om te zetten in zijn eigen, schilderkunstige werkwijze. De schilderijen van Falcone zijn een combinatie van oude en moderne technieken, waarbij oude gebruiken zich kunnen vermengen met digitale manipulaties. De expo 'Facing the Mirror' - eigenlijk één grote installatie waar onder meer schilderijen deel van uitmaken - draait om de verhouding van de kunstenaar tot de realiteit, en de representatie daarvan aan de hand van universele thema's over onze blik en spiegels.
> Van 13 oktober tot 11 november, Archiraar Gallery

David LaChapelle: New World

De Amerikaanse fotograaf en regisseur David LaChapelle (1963) wordt beschouwd als een van de meest invloedrijke fotografen van de laatste 30 jaar. Hij is bekend geworden als mode- en reclamefotograaf, en als maker van videoclips voor bekende internationale zangers en zangeressen. Zijn stijl is vaak surrealistisch en humoristisch. Met deze nieuwe serie, 'New World' (2017), keert LaChapelle terug naar een analoog proces en naar de menselijke figuur, en richt hij zich op het idee van het paradijs en de afbeelding van vreugde, natuur en ziel. Om de taferelen van het eeuwige en het metafysische te onthullen, beschildert de kunstenaar zijn negatieven met een fotografisch pigment. Geïnspireerd door symbolistische schilders zoals Odilon Redon en William Blake, alsook door oude meesters zoals Michelangelo, mediteert 'New World' over het spirituele. Een openbaring.
> Van 11 oktober tot 18 november, Galerie Maruani Mercier

Markus Lüpertz

Markus Lüpertz (1941) is een beroemde hedendaagse Duitse kunstschilder en beeldhouwer die van grote invloed is geweest op het ontstaan van het neo-expressionisme. Hij is waarschijnlijk de meest eclectische kunstenaar van zijn tijd. Hij eigent zich alle stijlen en thema's toe in functie van de creatie van zijn eigen wereld en van zijn zoektocht naar de betekenis van de schilderkunst. Hierbij laveert hij voortdurend tussen objectiviteit, subjectiviteit, figuratie en abstractie. Deze titelloze tentoonstelling is zijn eerste bij de gerenommeerde Almine Rech Gallery.
> Van 11 oktober tot 21 december, Almine Rech Gallery

Koen Vanmechelen: Vision of the owl

Koen Vanmechelen (1965) is een Belgische conceptueel kunstenaar met een internationale renommee. Zijn veelomvattende en innovatieve werk onderzoekt het thema van bio-culturele diversiteit. Zijn bekendste project is The Cosmopolitan Chicken Project, een internationaal gebeuren waarbij hij via de kruising van nationale kippenrassen op zoek gaat naar een hybride of kosmopolitische kip. De titel van zijn nieuwe tentoonstelling suggereert dat de tentoonstelling kan worden waargenomen door de ogen van de uil, een dier waarvan mensen altijd dachten dat het de toekomst kan voorspellen. In de context van deze tentoonstelling roept de uil associaties met mythe en magie op, en weerspiegelt hij in bredere zin het klimaat van onzekerheid over de huidige stand van zaken op onze planeet. 'Vision of the owl' gaat over conflict en over hoe onze samenleving daarmee omgaat.
> Van 8 september tot 4 november, Galerie Valérie Bach

Tracey Emin: The Memory of your Touch

Tracey Emin (1963) is een Britse kunstenares met wereldfaam. Ze werd geboren in Croydon, London, uit een Engelse moeder en een Turks-Cypriotische vader. Ze behoort tot de generatie van de Young British Artists, samen met kunstenaars zoals Damien Hurst, Sarah Lucas, Ron Mueck en Jenny Saville. Emin tekent, schildert, beeldhouwt, filmt, fotografeert, maakt teksten in neon en beoefent het handwerk. Haar werk staat bekend als controversieel, maar ook als conceptueel en autobiografisch. Haar eerste expo bij Xavier Hufkens toont maar liefst een 90-tal werken, waaronder schilderijen, bronzen beelden, werk op papier, teksten in neon en een video. Inhoudelijk ontsluiert de expo de meest recente ontwikkelingen in Emins persoonlijke en tegelijk universele oeuvre.
> Van 8 september tot 21 oktober, Xavier Hufkens Gallery

Anne Neukamp: L'objet familier

De Duitse kunstenares Anne Neukamp, in 1976 geboren in Düsseldorf, woont en werkt in Berlijn. Voor haar werk put ze uit het alledaagse beeldarchief van de consumptiemaatschappij: cartoons, heraldische details, krantenknipsels en reclamelogo's. Deze functionele beelden verwerkt ze in gelaagde schilderijen, waarin ze ze soms ook laat verdwijnen. Op die manier stimuleert ze diverse interpretaties van haar werk.
> Van 8 september tot 4 november, Galerie Greta Meert

Jorge Queiroz: The Mummy, the Astronaut and other works

De Portugese tekenaar en schilder Jorge Queiroz werd in 1966 geboren in Lissabon. Hij geldt als een van de belangrijkste kunstenaars van zijn generatie. Hij verbindt niet alleen de klassieke beeldtraditie, ook legt hij zich toe op een renouveau van de hedendaagse schilderkunst in de lijn van de grote schilders van de 20ste eeuw. Zijn oeuvre, dat het midden houdt tussen figuratie en abstractie, toont zich verwant aan de werken van kunstenaars als Markus Lüpertz, Per Kirkeby en Peter Doig. Bij Nathalie Obadia stelt hij een twintigtal nieuwe werken tentoon - landschappen met een heel eigen topografie die meer aanleunt bij de droom dan bij de werkelijkheid. Het is Queirozs tweede solotentoonstelling in Brussel.
> Van 8 september tot 28 oktober, Galerie Nathalie Obadia

Kendell Geers: AfroPunk

Kendell Geers (1968, Johannesburg, ZA) maakt rauwe, confronterende kunst die de toeschouwers wil wakker schudden uit hun lethargie door zekerheden in vraag te stellen. Het werk van Geers mag niet gereduceerd worden tot politieke kunst, ook al verwijst hij in zijn angstaanjagende en beklemmende universum naar het apartheidsregime dat zijn geboorteland decennia in de greep heeft gehouden. Zijn oeuvre wordt gekenmerkt door een sterke visuele taal en het gebruik van geladen objecten zoals prikkeldraad, explosieven, glasscherven, body bags en zwaailichten. Daarbij worden thema's aangekaart zoals discriminatie, politieke verdrukking, sociale ongelijkheid, seks, geweld en postkolonialisme. (Bron: Kunstenpunt)
> Van 7 september tot 28 oktober, Galerie Rodolphe Janssen

Mel Bochner: Language Is Not Transparent

Mel Bochner (1940) is een Amerikaanse conceptueel kunstenaar die woont en werkt in New York. Bochner was samen met invloedrijke kunstenaars als Joseph Kosuth en Bruce Nauman een van de eersten die het procedé van de fotodocumentatie in hun artistieke praktijk toepasten. Deze kunstenaars maakten geen sculpturen meer, maar tweedimensionaal werk óver sculpturen. Vanaf de late jaren 1970 begon Bochner te schilderen: extreem kleurrijke doeken, maar ook soberder werk waarin woorden voorkomen en dat nauwer aansluit bij de conceptuele kunst waarvan hij een van de pioniers is. 'Language Is Not Transparent' is Bochners eerste solotentoonstelling bij Gladstone Gallery en zijn eerste in Brussel sinds meer dan 20 jaar. Ze toont drie door hem beschilderde galeriemuren waarop teksten in het Engels, Nederlands en Frans voorkomen.
> Van 7 september tot 10 november, Gladstone Gallery

Jitish Kallat: Covariance

De Indiër Jitish Kallat (1974, Mumbai) is een van de meest veelbelovende én veelzijdige kunstenaars van zijn generatie. Hij maakt tekeningen, schilderijen, foto's, video's, collages, sculpturen, installaties en multimediale werken. Zijn oeuvre is doordrongen van autobiografische, politieke en artistieke verwijzingen. Het verhaalt over de levenscyclus in een snel veranderend India. Kallats beeldtaal refereert aan zowel Aziatische als Europese artistieke tradities en naar reclamebeelden die aanzetten tot stedelijk consumentisme.
> Van 7 september tot 21 oktober, Galerie Daniel Templon

Frank Stella

Frank Stella (1936) is een beroemde Amerikaanse schilder, beeldhouwer en graficus die woont en werkt in New York. Hij is een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de post-abstract expressionistische schilderkunst, die later benamingen kreeg als hard edge-painting en minimal art. Het ging hier om abstracte, non-illusionistische kunst die het persoonlijke van de action painting verruilde voor het formele en feitelijke. De expo bij Charles Riva brengt monumentale werken bij elkaar van Stella's fameuze 'Polish Village'-serie, abstracte schilderijen met sculpturale kwaliteiten die verwijzen naar de Holocaust en het joodse volk, en die het verlies van de joodse manier van leven in Europa oproepen. Achter de ogenschijnlijk levendige en vreugdevolle doeken gaat dan ook een donker verhaal schuil.
> Van 19 april tot 17 februari 2018, Charles Riva Collection

KUNST OP KOMST

Bendt Eyckermans: The Clouds Have Gathered

De nog piepjonge beeldend kunstenaar Bendt Eyckermans (1994, Antwerpen) woont en werkt in Antwerpen. Hij schildert dagdagelijkse taferelen uit zijn leven in Antwerpen, dingen die hem opvallen, personen die hij op een of andere manier liefheeft, het nachtleven. Al schilderend onderzoekt hij in zijn schilderijen de grenzen tussen realisme en expressionisme. Zelf zegt hij over zijn werk dat hij schildert om fragiele herinneringen te vatten in verf. Zoals vele hedendaagse kunstenaars schildert hij naar foto's. Op grofkorrelige doeken neemt hij deze foto's over, met dien verstande dat hij ze aanpast aan het doek. Hij verandert er aspecten aan, verwijdert elementen of voegt er toe. Met hier en daar een pointillistische afwerking neigen Eyckermans' schilderijen nog meer naar zijn fotografische oorsprong. De techniek brengt beweging in het beeld, maakt het dynamisch. Net zo dynamisch als de herinnering op zich. Een buitenkans om het werk van dit jonge talent te leren kennen.
> Van 25 oktober tot 25 november, Kusseneers Gallery

Jan De Cock: Abstract Capitalism III

Jan De Cock (1976, Etterbeek) is een Belgisch beeldend kunstenaar die installaties maakt. Hij verwierf wereldfaam met expo's in het New Yorkse MoMA en het Londense Tate Modern. Voor het derde jaar op rij stelt De Cock nu tentoon in Galerie Office Baroque, die zijn werk vertegenwoordigt. Hij stelt er het project 'Abstract Capitalism III' voor, dat toont hoe kunstenaarshuizen en studio's het onderwerp van publieke fascinatie zijn geworden, en tegelijk van een misbegrijpen van de kunst, de creator en de estheet.
> Van 26 oktober tot 9 december, Galerie Office Baroque

MEER TIPS!

De tentoonstellingen die in de musea plaatsvinden ontdek je in onze Expo pagina. 
Voor een overzicht van de musea verwijzen we je graag naar onze museumpagina.