Galeries in Brussel

Sommige mensen zijn fervente museumbezoekers, toch zetten ze geen stap in een kunstgalerie. Nochtans tonen galeries het nieuwste van het nieuwste en galeriehouders zijn doorgaans erg vriendelijke mensen. In tegenstelling tot musea hoef je er bovendien geen toegangsgeld te betalen. UiTinBrussel zet regelmatig enkele galeries voor je in de kijker. Kijk uit je doppen!

IN DE KIJKER

Ulrich Lamsfuss: Cappuccetto Rosso

De Duitse kunstenaar Ulrich Lamsfuss (Bonn, 1971) woont en werkt in Berlijn. Zijn schilderijen zijn gebaseerd op foto's uit een waaier van gedrukte media: van National Geographic tot reis-, mode- en kunsttijdschriften. Nauwgezet reproduceert hij elke foto in olieverf op doek, met behulp van een raster in potlood. Met de precisie van een plotter vult hij vierkant na vierkant vakje in, van linksboven tot rechtsonder - een werkwijze die doet denken aan die van sommige Amerikaanse hyperrealisten zoals Chuck Close. Over elk schilderij doet Lamsfuss dan ook maanden, wat fel contrasteert met de fractie van een seconde waarin de foto werd genomen.
> Van 11 januari tot 24 februari 2018, Galerie Daniel Templon

ACTUELE TENTOONSTELLINGEN

Thomas Struth

De Duitse kunstenaar Thomas Struth (1954) woont en werkt in Düsseldorf, en dat is niet toevallig. De bekende fotograaf maakt immers deel uit van de zogenoemde 'Düsseldorfse School', een collectief van fotografen, onder wie Andreas Gursky, Thomas Ruff en Candida Höfer, die in het midden van de jaren 1970 studeerden bij het invloedrijke fotografenechtpaar Bernd en Hilla Becher. Deze groep stond een zuivere, objectieve fotografie voor, waarin de persoonlijke expressie van de kunstenaar afwezig lijkt. Thomas Struth maakte naam met straat- en stadsgezichten en met familieportretten die opvallen door hun grote formaat. Zijn werk is vertegenwoordigd in tal van internationale kunstcollecties.
> Van 1 februari tot 29 maart 2018, Galerie Greta Meert

Keith Farquhar: Lap Gods

De Schotse kunstenaar Keith Farquhar (Edinburgh, 1969) woont en werkt in Edinburgh. Farquhar maakt voor zijn nieuwe reeks werken gebruik van straatmeubilair en alledaagse gebruiksvoorwerpen en neemt daarmee een positie in die de hoge cultuur imiteert vanuit de lage en omgekeerd. 'Lap Gods' is zijn tweede solotentoonstelling bij galerie Office Baroque.
> Van 14 januari tot 17 februari 2018, Galerie Office Baroque

Alice Anderson: Itinéraires d'un corps | Spiritual Machines

De Frans-Britse kunstenaar Alice Anderson (1972, Londen) woont en werkt in Londen. Werk van haar was te zien in onder meer de Whitechapel Gallery in Londen in 2012, op de Biënnale van Venetië in 2013, in Espace Culturel Louis Vuitton Paris in 2015, en in de Saatchi Gallery en de Royal Academy in Londen in 2016. 'Spiritual Machines' is haar eerste solotentoonstelling in Brussel. Andersons artistieke onderzoek leidde haar naar voorvaderlijke culturen, zoals de Arhuacos-stam in Colombia, die bepaalde spirituele rites in ere houden. Haar ervaringen met die stam vinden hun neerslag in onder meer pastelschilderijen, sculpturen in cortenstaal, 'draadsculpturen' en 'draadschilderijen'. Bijzonder aan deze laatste is het materaal dat Anderson ervoor gebruikt: koperdraad.
> Van 12 januari tot 17 maart 2018, Galerie Valérie Bach

Evan Holloway

De Amerikaanse kunstenaar Evan Holloway (La Mirada, CA, 1967) woont en werkt in Los Angeles. Voor zijn vijfde solotentoonstelling bij galerie Xavier Hufkens brengt hij nieuw werk samen dat uit de meest diverse media is samengesteld. Het omvat zowel series waaraan hij vroeger al begon als werk dat nieuwe ontwikkelingen in zijn oeuvre toont. Holloway doet zijn zijn inspiratie op in de hedendaagse Californische cultuur en heeft een opvallende belangstelling voor alledaagse objecten. Zijn sculpturen worden gekarakteriseerd door experimentele vormen en door onmiskenbaar vakmanschap.
> Van 12 januari tot 17 februari 2018, Galerie Xavier Hufkens

Mark Hagen

De Amerikaanse kunstenaar Mark Hagen (1972) woont en werkt in Los Angeles. Hij maakt geometrische en minimalistische schilderijen, sculpturen en installaties. Centraal in zijn werk staat de interactie tussen de gebruikte materialen, het creatieproces en de vorm. Hij werkt er tegenstellingen in uit zoals controle versus toeval, het nuttige versus het esthetische, historische verwijzingen versus de hedendaagse tijd.
> Van 11 januari tot 24 februari 2018, Almine Rech Gallery

José María Sicilia: Ma

De Spaanse kunstschilder José María Sicilia (1954) woont en werkt in Parijs en Sóller (Majorca, ES). Voor zijn vierde solotentoonstelling in galerie Meessen De Clercq stelt José María Sicilia nieuwe werken voor onder de titel 'Ma'. Deze Japanse uitdrukking slaat op een 'interval', 'ruimte' tussen twee gedachten of twee momenten. De ophanging van de werken beklemtoont dit concept. Alle werken van deze expo zijn ontstaan uit het onderzoek dat de kunstenaar sinds een aantal jaren voert naar de vertaling van onzichtbare vormen en elementen (vogelzang, spraak, radioactivteit). Een constante in zijn praktijk is de observatie van het licht dat hij op verschillende wijzen transfereert naar een tweedimensionaal werk. Is het voorgaande niet helemaal duidelijk? Steek dan je licht op in de expo!
> Van 8 december tot 27 januari 2018, Galerie Meessen De Clercq

Jus Juchtmans: You Are Here

De Belgische kunstenaar Jus Juchtmans (1952, Mortsel) woont en werkt in Antwerpen. Op Juchtmans' doeken is op het eerste gezicht weinig te zien: vlekken, strepen, lijnen, vlakken, glinstering en kleur. Maar dat is slechts schijn: door de reflectie van de werken worden de kamer, de omgeving, de lucht, de wolken, het licht, de verlichting en zelfs de toeschouwer mee in het werk gezogen. Elk moment is er iets anders te zien. Juchtmans' werken zijn geen dode materie. Ze glanzen en ze weerspiegelen. Kortom, ze leven! (Bron: Peter Theunynck, website Kusseneers Gallery)
> Van 6 december tot 28 januari 2018, Kusseneers Gallery

Robin Graubard: Take a Picture It Lasts Longer

De Amerikaanse fotograaf Robin Graubard (1951) woont en werkt in New York. Haar foto's verschenen in kranten en tijdschriften zoals The New York Times, Paris Match, The Guardian, Time, Newsweek, Der Spiegel en Die Welt. In de afgelopen veertig jaar verkende en vervaagde Graubard de grenzen tussen documentaire en autobiografische fotografie. Haar eerste solotentoonstelling bij Office Baroque is meteen ook haar eerste solotentoonstelling in Europa.
> Van 18 november tot 28 januari 2018, Galerie Office Baroque Midtown

Frank Stella

Frank Stella (1936) is een beroemde Amerikaanse schilder, beeldhouwer en graficus die woont en werkt in New York. Hij is een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de post-abstract expressionistische schilderkunst, die later benamingen kreeg als hard edge-painting en minimal art. Het ging hier om abstracte, non-illusionistische kunst die het persoonlijke van de action painting verruilde voor het formele en feitelijke. De expo bij Charles Riva brengt monumentale werken bij elkaar van Stella's fameuze 'Polish Village'-serie, abstracte schilderijen met sculpturale kwaliteiten die verwijzen naar de Holocaust en het joodse volk, en die het verlies van de joodse manier van leven in Europa oproepen. Achter de ogenschijnlijk levendige en vreugdevolle doeken gaat dan ook een donker verhaal schuil.
> Van 19 april tot 17 februari 2018, Charles Riva Collection

KUNST OP KOMST

Betty Tompkins

In het werk van de Amerikaanse kunstenares Betty Tompkins (Washington D.C., 1945) gaat het bijna uitsluitend om hyperrealistisch weergegeven intieme hetero- en homoseksuele handelingen, uitgevoerd door één of meerdere personen. Ze werkt deze uit op groot formaat, zowel op doek als op papier, tegen een monochrome achtergrond. Eerst tekent ze de voorstelling, waarbij ze inzoomt op de geslachtsdelen, daarna brengt ze daarop meerdere lagen aan met behulp van de airbrush-techniek. Zo verenigt ze in elk werk abstractie met figuratie. Tompkins wordt in kunsthistorisch opzicht beschouwd als één van de pioniers van de Feminist Art, samen met kunstenaressen zoals Carole Schneemann, Yoko Ono en Judy Chicago.
> Van 19 januari tot 17 maart 2018, Galerie Rodolphe Janssen

Larry Poons: The Twenty-First-Century

Larry Poons (1937) is een abstracte schilder wiens werk geassocieerd wordt met stijlen en stromingen als Op Art, Hard-edge Painting, Color Field Painting, Lyric Abstraction en Abstract Expressionism. Hij woont en werkt in New York. Poons was een van de deelnemende kunstenaars aan de spraakmakende groepstentoonstelling 'Painting After Postmodernism', door Roberto Polo Gallery georganiseerd in het Brusselse Vanderborghtgebouw en in Cinéma Galeries | The Underground van 15 september tot 13 november 2016.
> Van 19 januari tot 17 maart 2018, Roberto Polo Gallery

Pierre Klossowski

Pierre Klossowski (1905-2001) was een Franse schrijver, vertaler en beeldend kunstenaar. Hij is één van die talloze ondergewaardeerde figuren uit de 20ste-eeuwse kunstgeschiedenis die een beter lot verdienden. Klossowski groeide op in een creatieve omgeving en leerde al vroeg schrijvers en kunstenaars kennen zoals André Gide, van wie hij een tijdje de privésecretaris was, Jean Paulhan en Rainer Maria Rilke. Deze vruchtbare artistieke voedingsbodem resulteerde in een waaier aan boeken, essays en tekeningen waarin Klossowski, die overigens de oudere broer was van de befaamde schilder Balthus, thema's exploreerde zoals moderniteit, seksualiteit en geweld. Deze expo - Klossowski's eerste solotentoonstelling in België - brengt een selectie van zijn interessantste werk bijeen - werk waarmee hij een grote invloed uitoefende op anderen, zowel tijdens als na zijn leven. Niet te missen!
> Van 24 januari tot 10 maart 2018, Gladstone Gallery

Wang Keping: Simplicité - Nature - Sensualité

De Chinese kunstenaar Wang Keping (Beijing, 1949) is een van de grondleggers van de hedendaagse Chinese kunst en wordt door zijn land ook als zodanig erkend, ondanks zijn verbanning in 1984. In zijn nieuwe vaderland Frankrijk maakt hij sindsdien werk dat wereldwijd beschouwd wordt als een van de origineelste bijdragen tot de hedendaagse beeldhouwkunst. Keping vindt zijn inspiratie hoofdzakelijk in de natuur, en dan vooral bij het hout van bomen. "Wood whispers secrets in my ears," liet hij zich ooit ontvallen. "Trees are like human bodies, with rough and soft parts like bones and flesh, sometimes strong, sometimes fragile. I cannot go against nature. I can only follow it for it agrees to work with me." Kepings expo bij Nathalie Obadia is zijn eerste solotentoonstelling in België. Merk de verwantschap van zijn werk op met dat van Constantin Brancusi - een van de kunstenaars die hij in musea leerde kennen toen hij eenmaal in Franskrijk was beland.
> Van 26 januari tot 31 maart 2018, Galerie Nathalie Obadia

MEER TIPS!

De tentoonstellingen die in de musea plaatsvinden ontdek je in onze Expo pagina. 
Voor een overzicht van de musea verwijzen we je graag naar onze museumpagina.