Brukselbinnenstebuiten/Stapstad

Brukselbinnenstebuiten gidst al meer dan vijftig jaar in Brussel. De gidsen proberen de deelnemers met andere ogen naar een buurt te laten kijken en hen duidelijk te maken hoe de stad in elkaar zit.

'Stapstad' is het label waaronder Bruksel tours aanbiedt voor de lagere school en de eerste graad van het secundair onderwijs. Voor oudere leerlingen kan er gekozen worden uit het Brukselaanbod voor volwassenen.

Praktische info

Graad: 
2de graad LO, 3de graad LO, 1ste graad SO, 2de graad SO, 3de graad SO
Adres: 
Hopstraat 47 (bus 1)
1000 Brussel
België
Contactperso(o)n(en) voor scholen: 
Kaat Bauters (stapstad@brukselbinnenstebuiten.be)
Telefoon: 
02 218 38 78

Aanbod

Brussel is een warrig portfolio van Europese architectuurstijlen. Begin 18de eeuw introduceren de Oostenrijkse verlichte despoten hier het classicisme. In de 19de eeuw worden eclecticisme en neostijlen populair: de conservatieve katholieken verkiezen de neogotiek, de vooruitstrevende liberalen...

Thema: 
Architectuur, Geschiedenis en erfgoed, Stedelijke cultuur

Al lang voor de terreuraanslagen in Parijs en Brussel moest Oud-Molenbeek tegen een negatief imago vechten. We laten u graag ook de andere kant zien.

Ons verhaal begint bij de aanleg van het Kanaal naar Charleroi in 1829, dat een kloof vormt tussen Brussel en Molenbeek. De aanvoer van...

Thema: 
In de kijker, Architectuur, Diversiteit, Economie, Geschiedenis en erfgoed, Stedelijke cultuur

De Leopoldswijk werd halfweg de 19de eeuw aangelegd voor de rijke Brusselse bourgeoisie die het benauwde centrum ontvluchtte. Maar zodra ze over een wagen beschikten, trokken ze nog verder weg, naar de groene stadsrand. In hun statige herenhuizen kwamen overheidsdiensten, banken,...

Thema: 
Architectuur, Politiek, Stedelijke cultuur

Van bij het ontstaan van de stad was de Coudenberg een woonplek voor de rijksten. Rond het paleis van de Bourgondische hertogen bouwden adellijke families hun residenties: Egmont, Arenberg, Nassau... Na de verwoestende brand van het paleis in 1731 werd het Warandepark het centrum van de...

Thema: 
Architectuur, Geschiedenis en erfgoed, Stedelijke cultuur

Brusselse wafels, Brusselse kaas, pralines en karikollen: ze hebben allemaal hun verhaal. Hoe is friet met mayonaise een nationaal gerecht geworden?

Wat zijn de invloeden van andere culturen op onze gerechten en onze eetgewoontes? Wat vertellen straatnamen ons hierover?

...

Thema: 
Aardrijkskunde en ecologie, Diversiteit, Economie, Geschiedenis en erfgoed, Stedelijke cultuur

Met ongeveer 184 nationaliteiten is Brussel de 2de grootste kosmopolitische stad ter wereld. Mensen brengen hun eigen cultuur en gewoonten mee wanneer ze zich vestigen in een ander land.

Wat zijn de sterke en de zwakke punten van multiculturaliteit?
We ontdekken op deze...

Thema: 
Diversiteit, Stedelijke cultuur

We leren de Marollen en de geschiedenis van de stadswijk kennen doorheen een verhaal, een spel en kleine opdrachten.

Hoe leefden en speelden kinderen vroeger? Hoe kunnen we de stad leren ‘lezen’? Welke verhalen vertellen muren, gebouwen, straatnamen?

Doelstellingen:...

Thema: 
Aardrijkskunde en ecologie, Architectuur, Diversiteit, Geschiedenis en erfgoed, Stedelijke cultuur

We wandelen met Bruegel door de Marollenwijk, waar hij trouwde en begraven werd in de 16de eeuw.

  • Hoe leefden de mensen binnen en buiten de muren van de stad?
  • Welke spelletjes speelden de kinderen?
  • Wat kunnen we ontdekken in een straatnaam?
  • Hoe
  • ...
Thema: 
Aardrijkskunde en ecologie, Geschiedenis en erfgoed, Politiek, Stedelijke cultuur

Stadscentrum

Een ontdekkingstocht naar wat beelden kunnen vertellen.
Zij brengen verhalen over de geschiedenis van de stad, over gebeurtenissen en mensen. Zij zijn drager van legendes en volkse wijsheden.

Kerndoelen: 

  • ...
Thema: 
Architectuur, Economie, Geschiedenis en erfgoed, Stedelijke cultuur

Niet ver van het Koninklijk Paleis ligt de Europese wijk. We kuieren door het doolhof van dit internationale bolwerk, vertellen over het ontstaan en de geschiedenis van het Europees project en laten de betekenis ervan ontdekken.

Kerndoelen:

  • Kunnen
  • ...
Thema: 
Aardrijkskunde en ecologie, Diversiteit, Economie, Geschiedenis en erfgoed, Politiek, Stedelijke cultuur

Pages