Street Art is hip.
Street Art is happening.
En je geniet er nog meer van met een beetje duiding.

Actueel

Lichtpunt in duistere tijden

Muurschilderingen in de Brusselse Noordwijk.
Vijftig jaar na 1968 herdenken velen enkele magische momenten, maar in Brussel halen de voorvechters van een nieuwe visie op de stad hun slag pas thuis vanaf 1977. Muurschilderingen protesteren tegen de brutale afbraak van een levendig stadsgedeelte. Joris Sleebus verzamelde documentatie en laat zich kennen als een verlichte verteller!
> 14 mei - 12:15 uur, bop in  het kader van Broodje Brussel
> 31 mei - 19:00 uur, Amazone Sint-Joost-ten-Node

Op stap met een gids

Brukselbinnenstebuiten

De Brusselse straten zijn één grote kunstgalerie. Graffiti, tags, flops, stickers, sjablonen, stencils,... ze duiken onverwacht op. De diversiteit is enorm: van werken die zich inschakelen in een artistieke traditie tot zuiver vandalisme.

Net zoals de stad is straatkunst vaak confronterend. Wat voor de ene choquerend vandalisme is, mag voor anderen best nog wat meer provoceren. De overheden gaan er dan ook op verschillende manieren mee om: bestraffen, aanvaarden, bestrijden of recupereren.

Een Brukselgids neemt je mee door de straatgalerie in de Kanaalzone en schrijft de grote lijnen en kleine lettertjes van het graffitimilieu voor je uit. Over Ralers, Créons, CTS, OakOak en de anderen. En uiteraard ook over grootmeester Bonom.

  • Deze stadsverkenning is op aanvraag beschikbaar voor groepen. Meer info

Exposities

Female Street Art

Deze tentoonstelling is een initiatief van Art Génération, een Franse galerie met een kleine vestiging op het Brusselse Gerechtsplein (tussen de Zavel en het Sint-Jansplein, waar de kunstzinnige vlaggen van Daniel Buren wapperen). Je vindt er het hele jaar door kunst aan betaalbare prijzen. Nu presenteert deze galerie drie vrouwelijke kunstenaars (Sara Chelou, Miss Fuck en Patricia Gadisseur) in de hotellobby van Pullman Brussels Centre Midi (Victor Hortaplein bij het Zuidstation).

Opstandige Stemmingen

In het kader van ‘2018, jaar van de contestatie’ waagt het Riolenmuseum – op zichzelf al een opmerkelijke plek en zeker een bezoek waard – zich aan een extravagante tentoonstelling.

Het Riolenmuseum toont fysieke en virtuele installaties rond de verschillende vormen van graffiti in openbare toiletten. Daar voelen sommige mensen de nood hun gevoelens te uiten of een suggestieve, scatologische tekening achter te laten.

Hoe die tentoonstelling er precies zal uitzien, hangt deels van jou af. Iedereen mag foto’s insturen van woorden of tekeningen in Brusselse openbare toiletten die aanspreken, choqueren of ontroeren.

Een opmerkelijke figuur

Vincent Glowinski (aka Bonom)

Vincent Glowinski nam afscheid van de naam Bonom op het ogenblik dat hij de anonimiteit moest verlaten. Dat was in 2010, het jaar waarin men de graffitispuiter ontmaskerde. Hij trok zich terug uit de straten om na een lange aarzeling en diepgaande zelfreflectie toch terug te keren. Hij schilderde zwarte contouren, hulde zich in zwarte kledij, maar droeg niet langer een masker.

De naam Bonom had op dat ogenblik al mythische proporties aangenomen, al blijft de man Vincent Glowinski nog altijd omgeven door een waas van anonimiteit. Zo is op Wikipedia niets over hem te vinden. Ook niet in de Franse versie van de online-encyclopedie, al is hij geboren in Parijs en belandde hij pas later in Brussel om er te studeren aan La Cambre.

Aan officiële erkenning ontbreekt het Vincent Glowinski / Bonom nochtans niet. Een geslaagde dansvoorstelling onder de vleugels van Ultima Vez en een langlopende tentoonstelling in Le Botanique (samen met zijn moeder!) vormen daar het bewijs van.

In 2018 duikt de man zonder masker op in het galeriecircuit. Wat we al weten sinds hij blinde muren in de stad gebruikte als schilderdoek, bevestigt hij vandaag. Dit is geen vandalisme. Dit is picturale poëzie met slagkracht.