JES

De stad bruist, leeft en boeit. Kinderen, jongeren en hun begeleiders warm maken voor de stad zit in het hart van de JES-missie.
Voor scholen hebben we een volledig aanbod om de troeven van onze hoofdstad te ontdekken en ten volle te benutten. Met onze eigengereide, actieve en ervaringsgerichte methodieken stimuleren we leerlingen, leerkrachten en ouders om met een andere bril naar de stad te kijken. We laten hen kennis maken met de stad als leeromgeving en haar ruime activiteitenaanbod. Op die manier willen we de stad, haar bewoners en haar gebruikers volledig tot hun recht laten komen.

Praktische info

Thema's: 
(Stads)cultuur, Aardrijkskunde en ecologie, Diversiteit, Geschiedenis en erfgoed, Stad en architectuur
Graad: 
2e graad LO, 3e graad LO, 1e graad SO, 2e graad SO, 3e graad SO, Voor leerkrachten
Adres: 
Werkhuizenstraat 3
1080 Sint-Jans-Molenbeek
België
Contactperso(o)n(en) voor scholen: 
Wies Moriau, Werner De Jonge
Telefoon: 
02 411 68 83
E-mail: 
info@jes.be

Aanbod

Een meerdaagse kennismaking met Brussel is niet alleen weggelegd voor de Vlaamse scholieren. Ook bij de leerlingen van het Brussels Nederlandstalig onderwijs blijft de kennis van de stad al te vaak beperkt tot de wijk waar ze wonen. Met een aangepast programma voor Brusselse scholen laten we...

Thema: 
(Stads)cultuur, Aardrijkskunde en ecologie, Diversiteit, Economie, Geschiedenis en erfgoed, Politiek, Stad en architectuur

Ken je als leerkracht je schoolbuurt? Gedurende een halve of volledige dag dompelen we jou en je collega’s onder in de leefwereld van de leerlingen. Zo krijg je een nieuwe, verfrissende kijk op je werkomgeving. We ontdekken de wijk waar de leerlingen opgroeien en maken kennis met de...

Thema: 
(Stads)cultuur, Aardrijkskunde en ecologie, Diversiteit, Economie, Geschiedenis en erfgoed, Politiek, Stad en architectuur

Ontdek samen met je leerlingen de schoolomgeving en ga op zoek naar de mogelijkheden, activiteiten, ontmoetingsplaatsen, minder fraaie stukken, enz.. We vertrekken vanuit de beleving van de leerlingen en bekijken hoe zij de buurt zien en gebruiken. Door stil te staan bij hun omgeving en door...

Thema: 
(Stads)cultuur, Aardrijkskunde en ecologie, Diversiteit, Economie, Geschiedenis en erfgoed, Stad en architectuur

In het spel ‘BXL – Brussel eXtra Levensbeschouwelijk’ gaan twee teams op ontdekkingstocht doorheen de Brusselse binnenstad. Onderweg krijgen ze opdrachten die hen doen nadenken over (hun eigen) levensbeschouwing, levensbeschouwelijke diversiteit en de aanwezigheid van verschillende...

Thema: 
Diversiteit

Tijdens dit spel gidsen de leerlingen zichzelf, gewapend met een opdrachtenboekje en een kaart van Brussel, van de ene naar de andere opdracht. Zo ontdekken ze spelenderwijs het centrum van Brussel. Door de stad op een andere manier te gebruiken, leren de leerlingen ook anders kijken naar de...

Thema: 
(Stads)cultuur, Aardrijkskunde en ecologie, Geschiedenis en erfgoed, Stad en architectuur

Het beeld van Brussel is vaak eenzijdig positief of eenzijdig negatief. De waarheid zit ergens tussenin. Tijdens deze interactieve ontdekkingstocht trachten we een beeld te geven van de tegenstellingen, uitdagingen en troeven van een grootstad. Met Molenbeek als uitvalsbasis staan we stil bij...

Thema: 
(Stads)cultuur, Diversiteit, Geschiedenis en erfgoed, Politiek, Stad en architectuur

Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een plek in de stad die zich graag toegeëigend laat worden en die snel omgetoverd kan worden tot een mijnenveld, klimmuur, golfterrein of mountainbikeparcours vol opdrachten die je als groep tot een goed einde moet brengen. Kan ook in combinatie met...

Thema: 
Stad en architectuur